کد خبر : 24975
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 دی 1401 - 17:12

آبگرفتگی خیابان‌ها و منازل در اهواز و کارون، سریالی پرتکرار

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

با وجود اجرای طرح فاضلاب در مناطق مختلف اهواز ،اما پس از بارندگی های نه چندان زیاد، خیابان و منازل دچار آبگرفتگی شدند

1160179 674 آبگرفتگی خیابان‌ها و منازل در اهواز و کارون، سریالی پرتکرار

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ طرح جامع فاضلاب در خوزستان و اهواز با هدف اصلاح شبکه فاضلاب و دفع آب‌های سطحی از شهر‌های مختلف این کلانشهر و سایر شهرستان‌های درگیر این مشکل درحال اجرا است.

باوجود وعده‌های مسئولان مبنی بر رفع مشکل و پایان و به حداقل رسیدن آبگرفتگی منازل و معابر، اما پس از بارندگی‌های نه چندان زیاد و حدود ۵۰ میلیمتری، باز هم خیابان‌ها و منازل در اهواز و شهرستان کارون دچار آبگرفتگی شدند.

آبگرفتگی در حدود ۱۸ نقطه اهواز و کارون

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بارش حدود ۳۶ میلیمتر بارش باران در روز جمعه اشاره کرد و گفت: در برخی مناطق به واسطه این بارش ها، شاهد آبگرفتگی جزئی بودیم، اما مرحله بعدی بارش‌ها به میزان حدود ۳۰ میلیمتر با شتاب بالا اتفاق افتاد.

محمدرضا کرمی نژاد با اشاره به آماده باش نیرو‌های عملیاتی آبفا باتوجه به هشدار‌های هواشناسی خوزستان، افزود: با پیگیری‌ها موفق شدیم نقاط آسیب دیده و بحرانی از جمله؛ خیابان ادهم را شناسایی کردیم و همه تجهیزات آبفا و شهرداری اهواز را در محل مستقر شدند و آب‌های سطحی جمع آوری شدند.

وی به وقوع آبگرفتگی در حدود ۱۶ نقطه در اهواز و ۳ نقطه در شهرستان کارون اشاره کرد و ادامه داد: خیابان ادهم، خرداد، ۱۰ شرقی، فراهانی، کوی علوی، انقلاب، لشکر، مسجد الرحمان سه راهی خرمشهر و… از جمله این مناطق بودند، ولی حدود ۶ مورد آن‌ها شامل؛ خیابان‌های ادهم، خرداد، روبروی بهشت آباد اهواز، خیابان کسایی، گلدشت و فراهانی مهم‌تر از سایر مناطق بودند.

کرمی نژاد به جمع آوری آب‌ها تا ظهر روز شنبه و مابقی تا غروب انجام شد، اضافه کرد: همچنین آبگرفتگی در خیابان‌های روبروی بهشت آباد تا غروب روز یکشنبه با تلاش عوامل شهرداری و آبفای استان رفع شدند.

کاهش نقاط دچار آبگرفتگی در مقایسه با سال ۱۳۹۸

وی گفت: در سال ۱۳۹۸ با بارندگی حدود ۷۳ میلیمتر در مدت زمان ۳ ساعت، ۲۰۰ نقطه دچار آبگرفتگی شدند و حدود ۲۸ روز تخلیه آب‌ها به طول انجامید، اما امسال با کار‌هایی که انجام شده و درحال اجرا است، علاوه بر اینکه نقاطی که دچار آبگرفتگی شدند به میزان قابل توجهی کاهش یافت، تخلیه و جمع آوری آب‌های سطحی در کمترین زمان ممکن انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل وقوع آبگرفتگی و تکدرخاطر آن، افزود: کار‌های بسیاری از آغاز دولت سیزدهم تا به امروز انجام شده است و شاهد به حداقل رسیدن مشکلات در مناطقی از جمله؛ عین دو، کوسی سیاحی و… بودیم و این به معنای رفع مشکلات در مناطقی که است که شبکه فاضلاب اجرا شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه آبگرفتگی در مناطقی رخ داده که شبکه فاضلاب آن‌ها اجرا نشده است، ادامه داد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده در اولین زمان ممکن انجام خواهد شد، البته پیمانکاران برخی مناطق امروز کار خود را آغاز می‌کنند و برخی دیگر نیز تا ۲-۳ روز آینده شروع به کار خواهند کرد.

وی می‌گوید: با اجرای شبکه فاضلاب در مناطق باقیمانده، امیدواریم که در بارندگی‌های آینده مشکلی ایجاد نشود، ضمن اینکه کار‌های قابل توجهی در شبکه فاضلاب اهواز و کارون انجام شده و تا تکمیل نیمه تمام، قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.

پیشرفت ۵۲ درصدی اجرای شبکه فاضلاب

به گفته کرمی نژاد؛ تاکنون ۵۲ درصد شبکه فاضلاب اجرا شده، این درحالی است که حدود ۳۱ درصد در مدت ۲۸ سال اجرا شده بود که با ۲۲ درصد پیشرفت در مدت یکسال اخیر، این رقم در نوع خود کم نظیر است.

وی با بیان اینکه دولت تمام قد پای کار است و اعتبار‌های خوبی برای اجرای طرح جامع فاضلاب اختصاص داده است، افزود: قبلا ۱۲ نقطه آبگرفته داشتیم که در ۳ روز رفع شده اند، اما روز شنبه دفع آب‌های سطحی در ۳ نقطه در مدت زمان حدود ۱۲ ساعت انجام شد.

بسیج همه امکانات با کاهش آسیب‌های ناشی از بارندگی و آبگرفتگی

رضا امینی شهردار اهواز با بیان اینکه میانگین بارندگی‌های اخیر در این کلانشهر براساس اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان ۵۲ میلیمتر ثبت شده است، گفت: کمترین میزان بارندگی در فرهنگ شهر با ۴۰.۲ میلیمتر و بیشترین میزان در دانشگاه نفت کارون با ۶۴.۲ میلیمتر اتفاق افتاده است.

وی افزود: همه عواملی حاکمیتی از استاندار خوزستان، معاونان، فرماندار اهواز و معاونان از روز پنجشنبه و پس از هشدار هواشناسی، براساس هماهنگی‌های قبلی بسیج شدند تا کمترین آسیب و خسارت متوجه مردم شود.

امینی حجم بارش‌ها را قابل توجه توصیف کرد و ادامه داد: براساس آمار‌های موجود، در سال ۱۳۹۸ با بارش ۷۲ میلیمتر باران در مدت ۳ ساعت سبب آبگرفتگی طولانی مدت منازل و معابر اهواز و کارون شده است، اما با اجرای طرح ضربتی فاضلاب در یکسال اخیر، در فاز اول ۵۲ نقطه و در فاز دوم ۸۴ نقطه شناسایی و در طرح دفع آب‌های سطحی پیش بینی شد و با اجرای آن شاهد کاهش نقاط بحرانی و مانداب‌ها هستیم.

طرح جامع فاضلاب اهواز و دفع آب‌های سطحی، طرحی ترکیبی

وی طرح جامع فاضلاب اهواز و دفع آب‌های سطحی را طرحی ترکیبی عنوان و اضافه کرد: این دو مقوله به صورت همزمان در شبکه دفع می‌شوند و باتوجه به شرایط جغرافیایی اهواز و مسطح بودن زمین، دفع آب‌های سطحی با مشکل انجام می‌شود.

شهردار اهواز با بیان اینکه حجم کم آب‌های سطحی نیز منجر به بروز مشکل می‌شوند، گفت: عقیده دارم که مانداب حتی یک لیتر آب در سطح شهر پذیرفته نیست، اما شاهد تلاش دستگاه‌های متولی با همه امکانات و تجهیزات برای جلوگیری از بروز مشکل هستم.

امینی افزود: در جلسه‌هایی که با آبفای خوزستان و سایر دستگاه‌های مربوط برگزار شد، قرار شد مناطقی که دچار مشکل شدند برای بارش‌های بعدی در اولویت قرار گیرند، اما باید توجه داشت که حجم، شدت و فراوانی ۳ عنصر مهم و اثرگذار پیش بینی نشده هستند که می‌توانند بر کار‌های انجام شده و درحال اجرای شبکه فاضلاب تاثیر بگذارند.

فعالیت ۱۵۴ جبهه کاری در نقاط مختلف اهواز و کارون

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در ادامه گفت: پارسال برنامه ریزی مناسب و قابل اجرا باهدف شناسایی و اصلاح نقاط ریزشی در اقدامی مشترک میان آبفا و شهرداری به منظور اجرای طرح‌های ضربتی، ساماندهی ایستگاه‌های پمپاژ و فعال شدن طرح توسعه شبکه فاضلاب در قالب قرارگاه و سایر پیمانکاران در دستور کار قرار گرفت.

محمدرضا کرمی نژاد افزود: از پارسال که اجرای طرح جامع فاضلاب کلید خورد، شاهد فعالیت ۲۰۰ جبهه کاری بودیم و با تکمیل طرح‌ها در برخی نقاط، درحال حاضر به ۱۵۴ جبهه کاری کاهش پیدا کرده است.

وی می‌گوید: در فاز اول ۲۸۰ کیلومتر را برنامه ریزی کرده بودیم که از این میزان، ۱۱۹ کیلومتر طرح توسعه و ۱۶۱ کیلومتر نیز طرح بهسازی نقاط ریزشی بود که ۱۱۵ کیلومتر بطور کامل انجام شده و از ۱۶۱ کیلومتر نیز ۱۵۰ کیلومتر اجرایی شده است.

کرمی نژاد ادامه داد: اعتبارهایی که دولت برای هر گوشه استان اختصاص داده است، بخش عمده ای از آنها از سوی استاندار به آب و فاضلاب و بخشی دیگر به راه و شهرسازی داده شد که این نشان دهنده توجه ویژه دولت، استاندار، معاونان، نمایندگان مردم در مجلس به این موضوع است و حتی امام جمعه اهواز نیز وضعیت پیشرفت طرح و اجرای آن را رصد می کنند.

اجرای طرح جامع فاضلاب با فعالیت ۱۰۵ پیمانکار

این مقام مسئول اضافه کرد: در هیچ جایی کمکاری صورت نگرفته، بلکه زمان برای اجرای این طرح بزرگ کم است، اگرچه درحال حاضر ۱۰۵ پیمانکار درحال کار هستند و در مقایسه با پیشرفت ۳۱ درصدی در ۲۸ سال اخیر، کاهش مشکلات و حجم آبگرفتگی‌ها در نوع خود کم نظیر است.

وی با بیان اینکه مشکلی اعتباری نداریم و هیچ پیمانکاری بخاطر مطالبه‌ها کار را تعطیل نکرده است، گفت: حجم کار وسیع است و اصلاح شبکه فاضلاب در حدود ۶۵۰ خیابان اهواز انجام شده و عملیات اجرایی حدود یک هزار و ۵۰۰ خیابان باقیمانده و زمان نیاز داریم.

کرمی نژاد تمام نشدن طرح جامع فاضلاب را زمان کم عنوان کرد و افزود: کوتاهی در اجرای شبکه فاضلاب اتفاق نیفتاده و امیدواریم تا سال آینده این طرح را تکمیل کنیم.

وی مساحت اهواز را ۲۰ هزار هکتار و مجموع بارش‌ها را برای ۶۵ میلیمتر بارندگی، حدود ۱۴ میلیون مترمکعب حجم آب عنوان کرد و ادامه داد: این میزان آب باید دفع شوند و قرار است حجم شبکه به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسد و ایجاد مانداب امری طبیعی است، البته ایجاد مانداب در خیابان‌هایی اتفاق افتاد که شبکه فاضلاب تکمیل نشده است و تلاش داریم تا بارندگی بعدی تکمیل شود.

طرح جامع فاضلاب اهواز یک جراحی بزرگ است

شهردار اهواز در ادامه گفت: باوجود اینکه ضعف و چالش و حجم مشکلات در این کلانشهر بسیار بالا است، اما کار‌های در دستور کار در حال انجام هستند و نباید انتظار داشت که به اندازه پیشرفت طرح، انتظار کاهش مشکلات به همین میزان را داشتیم، گاهی ممکن است با ۱۰ درصد پیشرفت کار، ۹۰ درصد مسائل حل شوند و گاهی نسبت‌ها معکوس هستند.

رضا امینی به بروز مجادله میان شهرداری و آبفای خوزستان برای اجرای طرح با کمترین آسیب به مردم اشاره کرد و افزود: طرح جامع فاضلاب اهواز یک جراحی بزرگ است که بعد از سال‌ها درحال اجرا است و به گفته کارشناسان، کاری که در یکسال گذشته در این کلانشهر انجام شده، معادل کاری است که در ۳۵ سال قبل اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه اعتبار‌های خوبی در نظر گرفته می‌شود، ولی آنچه که اعلام می‌شود با آنچه که تحویل می‌گیریم، تطبیق ندارد، ادامه داد: براساس مطالعه‌های انجام شده در سال ۱۳۹۹، اجرای طرح دفع آب‌های سطحی به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار مجزا نیاز دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.