کد خبر : 6690
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 23:30

آتش زدن بقایای مزارع به تنوع زیستی در خوزستان آسیب می زند

 رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: آتش زدن بقایای مزارع ، استفاده از کودهای شیمیایی ، سمپاشی بی رویه و غیراصولی و دستکاری خاک به تنوع زیستی در خوزستان آسیب می زند و در آینده ، امنیت غذایی را به مخاطره می اندازد. به گزارش ایرنا کیخسرو چنگلوایی روز چهارشنبه در آیینی به مناسب روز جهانی

 رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: آتش زدن بقایای مزارع ، استفاده از کودهای شیمیایی ، سمپاشی بی رویه و غیراصولی و دستکاری خاک به تنوع زیستی در خوزستان آسیب می زند و در آینده ، امنیت غذایی را به مخاطره می اندازد.

n83030439 72542213 300x225 آتش زدن بقایای مزارع به تنوع زیستی در خوزستان آسیب می زند

به گزارش ایرنا کیخسرو چنگلوایی روز چهارشنبه در آیینی به مناسب روز جهانی تنوع زیستی در سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: چرای بی رویه مراتع ، از بین بردن جنگل ها ، افزایش PH و شوری خاک ، قطعه قطعه زمین و زیست گاه ها ، روش های مدیریتی ناصحیح در مزارع ، مندابی و غرقابی شدن زمین ها بر تنوع زیستی اثر منفی دارد.
وی آموزش و آگاهی رساندن به جامعه هدف (بهره برداران بخش کشاورزی) را ۲ راهکار مهم در بهبود تنوع زیستی بیان کرد و گفت:تنوع زیستی ، ضامن و عامل پایداری تولید غذای سالم و امنیت غذایی کشور و خوزستان است.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه تغییرات اقلیمی ،افزایش ناگهانی دمای هوا و دخالت انسان در محیط به تنوع زیستی آسیب زده افزود: سرعت کنونی از بین رفتن گونه های زیستی در دنیا به دلایل گوناگون طبیعی و انسانی ۱۰برابر بیش از سرعت طبیعی از دست رفتن آنان است و این زنگ خطری برای نسل های آینده است.
چنگلوایی به ارتباط تنوع زیستی در بخش کشاورزی و توسعه پایدار آن اشاره کرد و گفت: تنوع زیستی عامل بقای بخش کشاورزی و تولید مواد غذایی است و چنانچه روند نابودی موجودات زیستی سرعت گیرد در آینده تامین غذای جمعیت رو به افزایش با چالش رو به رو خواهد شد و جبران آن به آسانی میسر نیست.
وی نقش دوستداران محیط زیست ، انجمن های مردم نهاد و نظارت و کنترل دستگاه های اجرایی برای مقابله با عوامل خطرساز نابودی تنوع زیستی را تعیین کننده خواند و ادامه داد: مشارکت و همراهی مردم و توسعه آموزش همگانی می تواند در بهبود تنوع گونه های زیستی در خوزستان موثر باشد.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان تولید سالم محصولات کشاورزی را در گرو حفظ و توسعه تنوع زیستی دانست و افزود: کشاورزی علمی و پایدار ، پرهیز از دخالت غیرعلمی در محیط خاک می تواند به تنوع زیستی در خوزستان کمک کند.
در این نشست که به همت دوستداران محیط زیست ، انجمن های مردم نهاد و بخش های فرهنگی و آموزشی دستگاه های اجرایی برگزار شد راه های بهبود تنوع زیستی و ضرورت مقابله با عوامل خسارت باری همچون آتش زدن بقایای مزارع مورد بحث قرار گرفت.
همه ساله پس از برداشت گندم ، برخی کشاورزان خوزستانی بدون توجه به آثار زیانبار آتش زدن بقایای مزارع (کاه و کلش) اقدام به این کار غیرعلمی و مخرب می کنند.
هرچند از روند این کار غیراصولی تا حدودی کاسته شده ولی همچنان برخی بهره برداران محلی در مناطقی از خوزستان ، به دور از عوامل نظارتی و کنترلی اقدام به آتش زدن بقایای مزارع که گاه به آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی و درختان کنار جاده ها می انجامد می کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.