کد خبر : 4505
تاریخ انتشار : شنبه 20 بهمن 1397 - 13:36

اثر ثبت ملی «قلعه‎تُل» ساماندهی می‎شود

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، محمدحسین ارسطوزاده امروز با اشاره به بازدید خود از اثر تاریخی قلعه‎تل در این شهر افزود: این بازدید با هدف بررسی آسیب‎های واردشده به اثر ارزشمند تاریخی قلعه‎‌تل و ایجاد زمینه لازم برای مرمت اضطراری و استحکام‎بخشی آن صورت گرفت. او با بیان این‎که در بازدید روز گذشته جوانب مختلف

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، محمدحسین ارسطوزاده امروز با اشاره به بازدید خود از اثر تاریخی قلعه‎تل در این شهر افزود: این بازدید با هدف بررسی آسیب‎های واردشده به اثر ارزشمند تاریخی قلعه‎‌تل و ایجاد زمینه لازم برای مرمت اضطراری و استحکام‎بخشی آن صورت گرفت.

او با بیان این‎که در بازدید روز گذشته جوانب مختلف اثر مورد بررسی قرار گرفت گفت: مقرر شد در مرحله نخست محوطه اثر از گیاهان خودروی آسیب‎رسان پاکسازی شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی افزود: همچنین بنا شد پس از مرمت حفاظتی بنا، استحکام‎بخشی و رفع خطر از آن که در حوزه فعالیت تخصصی اداره‎کل میراث فرهنگی است، این اداره‎کل و شهرداری در اقدامی مشترک، مسیرهای دفع آب‎های سطحی را نیز پاکسازی و بازگشایی کنند.

وی، دفع و جمع آوری نخاله و زباله‎ها از درون و اطراف محوطه، نصب تابلوهای معرفی اثر و ایجاد بستر برای حضور و فعالیت‎های فرهنگی و خدمات‎رسانی به گردشگران را از دیگر اقداماتی عنوان کرد که قرار است با همکاری شهرداری انجام شود و افزود: برای پاکسازی و ساماندهی محوطه قرار بر این شد تا شهرداری تعدادی نیرو در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد.

ارسطوزاده با تأکید بر این‎که جلب سرمایه‎گذار، روشی موثر و اساسی برای بهره‎برداری و حفاظت از این بنا و محوطه پیرامون آن است افزود: مرمت و احیاء این اثر تاریخی، فرصتی مغتنم برای توسعه گردشگری این منطقه خواهد بود.

لازم به ذکر است بنای قلعه تل در شهر تاریخی قلعه‎تل در شمال استان خوزستان حد فاصل شهرستان‌های باغملک و ایذه در مسیر شاهی استان فارس و خوزستان قرار دارد. بنای اولیه قلعه تل نیز حدود سال ۱۷۹۰ میلادی ساخته شده است. همچنین شهر قلعه‌تل که یکی از شهرهای باستانی ایران محسوب می‎شود در شرق اهواز و در سمت راست جاده ارتباطی اهواز ـ (هفتکل) ـ باغملک ـ ایذه ـ اصفهان، پس از عبور از شهر باغ‌ملک قرار دارد که یکی از مکان‎های تاریخی خوزستان می‎باشد. این شهر میراث تاریخی ایلامیان است و در گوشه‎گوشه مساحت ۸/۶ کیلومتری خود بناهایی از دوران‌های مختلف تاریخی از ایلامیان و ساسانیان گرفته تا قاجار را جای داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.