کد خبر : 24795
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 آذر 1401 - 16:51

افزایش حمایت بهزیستی از مددجویان با کمک خیران و دولت

خبرهای مهم اهواز وشهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

مدیرکل بهزیستی خوزستان : رویکرد بهزیستی مردمی سازی خدمات است و با کمک های دولت و خیران میزان حمایت از مددجویان افزایش می یابد.

مددجویانبهزیستی افزایش حمایت بهزیستی از مددجویان با کمک خیران و دولت

خ پایگاه خبری خوزتاب؛مدیر کل بهزیستی خوزستان در نشست با تحریریه خبر خوزستان گفت: سازمان بهزیستی در حوزه‌های اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و مشارکت‌های مردمی به مددجویان خدمات رسانی می‌کند و علاوه بر پرداخت مستمری، هزینه نگهداری در منزل نیز به معلولیت‌های شدید اعطا می‌شود.

حمایت بهزیستی خوزستان از بیش از ۹۸ هزار خانواده

مهران کریمیان با اشاره به اینکه ۶۵ هزار معلول با معلولیت متفاوت در استان از خدمات این نهاد حمایتی بهره‌مند هستند افزود: درحال حاضر بیش از ۹۸ هزار خانواده، معلول، زن سرپرست خانوار، مددجو و آسیب دیده اجتماعی زیر پوشش بهزیستی استان قرار دارند که با کمک خیران و دولت این خدمات افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر حدود ۱۴ هزار معلول پشت نوبتی تحت پوشش بهزیستی خوزستان قرار گرفته‌اند گفت: ۷۷۶ مرکز غیر دولتی برای کمک به مددجویان زیر نظارت بهزیستی خوزستان وجود دارد که از این تعداد ۲۰۰ مرکز ویژه معلولان است.

افزایش خدمات به معلولان مددجو

کریمیان افزود: به همت دولت مردمی، افزایش ۵۰ درصدی مستمری معلولان انجام شده که ۲۰ درصد از این افزایش مستمری در ابتدای سال و ۳۰ درصد اکنون اتفاق افتاده است و امیدواریم افزایش مستمری معلولان ادامه یابد.

همچنین از ابتدای امسال تا کنون ۴ هزار و ۳۳۹ وسیله توانبخشی از جمله ویلچر، عصا و سمعک به معلولان تحت پوشش استان اهدا شد.

وی افزود : ۳۶ مرکز شبانه روزی نگهداری معلول با حضور ۳۱۵۰ نفر و ۱۱۴ مرکز توانبخشی و آموزشی روزانه در استان با حضور ۳۲۵۰ معلول در استان فعال است و به مددجویان خدمات رسانی می‌شود.

کریمیان با اشاره به پیگیری مردمی‌سازی و راه‌اندازی تشکل‌ها و موسسات جدید، بیان کرد: از ابتدای امسال اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در حال پیگیری است، زیرا در صورت اجرای این قانون بسیاری از مشکلات معلولان رفع خواهد شد.

اشتغالزایی برای مددجویان زیرپوشش بهزیستی

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی برای بیش از دو هزار نفر از مددجویان تحت پوشش پرداخت شده و تفاهم نامه‌هایی با فنی حرفه‌ای، اداره کار و دستگاه‌های متولی برای اشتغال زایی مددجویان، در زمینه‌ی آماده سازی شغلی و کسب مهارت ، سپس ورود به بازار کار منعقد شده است.

کریمیان گفت: همچنین کارفرمایانی که بتوانند زمینه اشتغالزایی برای معلولان و مددجویان فراهم کنند، تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی قرض الحسنه به عنوان مشوق دریافت می‌کنند و سهم بیمه کارفرما را نیز بهزیستی پرداخت میکند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان اصلی‌ترین هدفگذاری این سازمان را توانمندسازی گروه‌های هدف اعم از؛ معلولان، بانوان سرپرست خانوار و همچنین اشتغال افراد دارای معلولیت عنوان کرد و افزود: تاکنون سقف وام اشتغال مددجویان معلول ۱۰۰ میلیون تومان بود، اما با ابلاغ جدید از سوی سازمان بهزیستی این مبلغ به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است و افراد متقاضی با داشتن یک ضامن معتبر می‌توانند این تسهیلات را که زمان بازپرداخت آن ۷ ساله (۸۴ ماهه) و با کارمزد ۴ درصد است، دریافت کنند.

حمایت از دانش آموزان و دانشجویان

وی افزود: تعداد دانش آموزان زیر پوشش این نهاد حمایتی حدود ۱۵ هزار نفر و تعداد دانشجویان حدود ۲ هزار نفر هستند: از این تعداد دانش آموزان، حدود ۶ هزار نفر و از مجموع دانشجویان، حدود ۹۰۰ نفر دارای معلولیت هستند و بهزیستی هزینه‌های تحصیلی و شهریه‌های دانشجویی آن‌ها را پرداخت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان در بخش دیگری با اشاره به مناسب‌سازی نشدن محیط شهری برای معلولان، گفت: مناسب‌سازی محیط زندگی و محیط شهری معلولان مطالبه بحقی است که این موضوع در حال پیگیری است. امسال بحث راه‌اندازی مراکز جدید توانبخشی نیز در دستور کار است.

کریمیان یکی از برنامه‌های خوب برای افزایش جمعیت از سوی این سازمان را حمایت از خانواده‌های دارای دوقلو یا چند قلو عنوان کرد و افزود: این خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به بهزیستی کمک‌های غیر نقدی، ملزومات و بخشی از کمک‌های مالی را دریافت کنند.

ساخت مسکن و اعطای تسهیلات به مددجویان بهزیستی

وی با اشاره به مطالبه گری بهزیستی برای خانه دار شدن مددجویان تحت پوشش گفت: مددجویان دارای پروانه ساخت مسکن می‌توانند برای دریافت کمک بلاعوض صد میلیون تومانی مسکن به این سازمان مراجعه کنند.

همچنین برای خانه دار شدن خانواده‌های دارای دو معلول یا بیشتر با کمک بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی و بنیاد مسکن قرارداد‌هایی از سوی بهزیستی منعقد شد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای ساخت مسکن به خانواده‌های دو معلول پرداخت می‌شود، پروژه ساخت ۵۲ واحد برای خانواده‌های دو معلول در اهواز نیز به زودی به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و اعطای کمک‌های بلاعوض بهزیستی برای خانه دار شدن مددجویان روستایی گفت: خانواده‌های تحت پوشش می‌توانند با مبایعه نامه مسکن، ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض ودیعه و تسهیلات قرض الحسنه ۵۰ میلیون تومانی دریافت کنند.

فعالیت گسترده بهزیستی در حوزه پیشگیری و خدمات مشاوره ای 

کریمیان با اشاره به فعالیت‌های بهزیستی در حوزه پیشگیری گفت: بیش از ۱۶۰ مرکز مشاوره غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی به هم استانی‌ها خدمات رسانی می‌کنند.

همچنین مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ بهزیستی برای حل مشکلات خانواده‌ها فعال هستند که پس از ویزیت در صورت نیاز به مراکز حضوری دولتی به صورت رایگان و خصوصی ارجاع داده می‌شوند.

او افزود: با هدف کنترل آسیب‌های اجتماعی، مداخله در بحران‌های فردی و اجتماعی با محوریت زنان، دختران، سالمندان، کودکان و افراد در معرض آسیب، ۲۱ گروه اورژانس اجتماعی بهزیستی خوزستان در ۹ ماه اخیر به بیش از ۱۵ هزار نفر خدمات رسانی کردند.

کریمیان با اشاره به ارائه خدمات ۸ مرکز مشاوره ژنتیک رایگان از سوی بهزیستی به مراجعان گفت: فرادی که سابقه معلولیت دارند می‌توانند قبل از ازدواج و فرزندآوری به این مراکز مراجعه کنند که آزمایش ژنتیک برای خانواده‌های تحت پوشش نیز به صورت رایگان است.

رویکرد سازمانی بهزیستی مردمی سازی خدمات است 

وی همچنین با اشاره به اینکه رویکرد بهزیستی مردمی سازی خدمات است افزود: آمادگی صدور مجوز برای افرادی که میتوانند در زمینه راه اندازی ngo یا مراکز خدمات به نیازمندان فعالیت کنند وجود داد و خیران و متخصصان می‌توانند برای محرومیت‌زدایی از خوزستان با بهزیستی همراه باشند.

همچنین با توجه به اینکه در خوزستان بیش از ۹۸ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند و مستمری دریافت می‌کند از خیران و شرکت‌ها دعوت می‌شود که در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی برای تامین لوازم ضروری، درمان و تامین وسایل توانبخشی به این مجموعه کمک کنند.

وی گفت: برای جابجایی ساختمان فرسوده شیرخوارگاه بهزیستی خوزستان که به کمک خیران نیاز است.

کریمیان با اشاره به فعال بودن ۱۲ مرکز نگهداری ایتام در خوزستان و نگهداری از ۲۵۰ کودک بی سرپرست و بد سرپرست در این مراکز افزود: در شیرخوارگاه سپیدار اهواز نیز ۴۵ کودک یتیم وجود دارد که خیران میتوانند برای نگهداری از آن‌ها کمک کنند.

کمک به بازتوانی و اشتغالزایی معتادان 

وی همچنین گفت: ۷۰ خانه بهبودی اعتیاد در استان تحت نظارت بهزیستی وظیفه درمان معتادان را انجام می‌دهند و بیش از ۵۰ گروه اجتماع محور در محلات فعال هستند که در زمینه اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم با موضوع اعتیاد فعالیت می‌کنند.

همچنین ۱۴۰ مرکز بازتوانی معتادان در خوزستان فعال است که در زمینه بازتوانی، آماده سازی شغلی بعد از درمان، ارائه تسهیلات به معتادان بهبود یافته برای درآمدزایی خدمات رسانی می‌شود.

کریمیان در پایان گفت: همچنین غربالگری نوزادان در خوزستان در تمام زایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها با استقرار دستگاه‌های غربالگری شنوایی بهزیستی در حال انجام است و اگر کودک دچار مشکل باشد بلافاصله برای درمان ارجاع داده میشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.