کد خبر : 19491
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 مهر 1400 - 2:57

کاوش اخبار؛

بله خوزستان در رسانه ملی، بی رسانه است

اخبار مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب بخوانید

به گزارش خوزتاب، کاوش اخبار نوشت: روزنامه جام جم در رپورتاژ آگهی تملق گویانه و غیر حرفه ای خود برای سفر رئیس جدید صدا و سیما به خوزستان از تیتر ” سفر به سرزمین مردمان بی رسانه” استفاده کرده این در حالی است که در گزارشی که تحت عنوان این تیتر منتشر شده اشاره ای به چرایی زدن این تیتر در متن نشده و گزارش بیشتر پیرامون صحبت ها و دیدارهای پیمان جبلی است.

IMG 20211006 113355 377 بله خوزستان در رسانه ملی، بی رسانه است

 

روزنامه جام جم در شرایطی تیتر اول خود را به گزارش “سفر به سرزمین مردمان بی‌رسانه” اختصاص داده که استان خوزستان از لحاظ کمی و کیفی در موضوع رسانه در کشور در رتبه های برتر قرار می گیرد و این رسانه های استان بوده و هستند که در غیاب رسانه ملی، مصائب و گرفتاری های استان را منعکس کرده و جور کم کاری ها و بی تفاوتی های صدا و سیما را هم کشیده اند.

 

خوب بود هیئت تحریریه روزنامه جام جم توضیح مختصری در شفاف سازی این تیتر و سنخیت آن با متن گزارش می نوشتند هرچند از زاویه دیگر نیز این تیتر را می توان تفسیر کرد که منظور آنها خود سازمان صدا و سیما بوده که از کنار گرفتاری های خوزستان گذشته است و ناخواسته به خود زده اند که کجای انعکاس مطالبات خوزستانی ها ایستاده اند و چرا صدای مردم در این رسانه منعکس نمی شود و به نوعی به بی رسانه بودن خوزستان، در رسانه ملی و مرکز اشاره کرده اند.

 

شکایت و گلایه ای از مدیران روزنامه جام جم نیست و قابل درک است که چرا برخی تیترها و با چه اهدافی به ویژه در آستانه تغییرات مدیریتی زده می شود اما این انتظار هست حالا که خوزستان سرزمین بدون رسانه است، همین روزنامه و رسانه ملی تریبون مردم خوزستان شوند و به محرومیت های این استان غنی بپردازند و گزارش هایی از بحران های محیط زیستی تا بیکاری و فقر و محرومیت در آنها منتشر شود و در عین حال بگویند خوزستان چند درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد و بگویند که چرا به این روز افتاده است.

 

گزارش و صفحه مربوطه روزنامه جام جم با عنوان “سفر به سرزمین مردمان بی‌رسانه” در ادامه آمده است:

 

هفتم مهر ماه بود که رهبر معظم انقلاب ششمین حکم را برای ریاست سازمان صدا و سیما پس از انقلاب اسلامی صادر کرد و پیمان جبلی با حکم رهبری بر مسند ریاست رسانه ملی نشست. وی در اولین اظهارنظر پس از انتصاب به ریاست رسانه ملی تاکید کرد که صداوسیما به عنوان مصداق واقعی رسانه مردمی، رسانه کسانی خواهد بود که صدایشان به جایی نمی‌رسد. دکتر جبلی همان روز هم با جمعی از تهیه‌کنندگان سینما دیدار و دغدغه‌های فرهنگی مطرح شد. با آن‌که چند روز بیشتر از منصوب شدن رئیس رسانه ملی نمی‌گذرد اما مطالبات بسیاری از طرف رسانه‌ها و چهره‌های فرهنگی و هنری مطرح شده است. جبلی در اولین مقصد، خوزستان را انتخاب کرد و روز گذشته سفری به این استان که مردمانش به خونگرم بودن شهره هستند، داشت. او در بدو ورود به استان خوزستان درباره ظرفیت این استان صحبت کرد. همچنین دیداری هم با حجت‌الاسلام سیدمحمد نبی موسوی‌فرد، امام‌جمعه اهواز داشت. جبلی در ادامه این سفر، برای ادای احترام به شهید علی لندی به خانه این نوجوان فداکار ایذه‌ای رفت و به خانواده او تسلیت گفت.

 

شعار رسانه ملی؛ مشکلات مردم روی زمین نمی‌ماند
طبیعی است خیلی‌ها می‌خواهند بدانند دست فرمان رئیس جدید رسانه ملی چیست و قرار است چه کارهایی انجام بدهد؟ پیمان جبلی در ادامه دیداری که روز گذشته از استان خوزستان داشت، ملاقاتی هم با حجت‌الاسلام سیدمحمدنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان و امام‌جمعه اهواز کرده و در این دیدار درباره شعار رسانه ملی که قرار است به صورت عملی اجرایی شود، صحبت کرده است.
رئیس رسانه ملی در این دیدار تاکید کرد: جایگاه صداوسیما به لحاظ قدرت جریان‌سازی و فضاسازی بی‌مثل و مانند است و این قدرت باید برای حل مشکل مردم به کار گرفته شود.
وی وظیفه رسانه ملی را معرفی الگوی رفتاری اشخاصی توصیف کرد که مصداق فعالیت جهادی شناخته می‌شوند.
دکتر جبلی تصریح کرد: شعار ما در دوره جدید فعالیت رسانه ملی این است که اجازه نمی‌دهیم مشکل مردم بر زمین بماند و تا به نتیجه رساندن رفع مشکلات، پیگیر آن خواهیم بود.
رئیس رسانه ملی با اشاره به کمک امام جمعه اهواز به سیل‌زدگان خوزستان و تصاویری از او را که مشغول جوشکاری برای تسریع آبرسانی به مردم این استان بود، به عنوان مصداق فعالیت جهادی و تشویق عملی به اقدام در جهت رفع مشکلات توصیف کرد و گفت: باید از شما یاد بگیریم. آمده‌ایم تا یاد بگیریم، تشکر و عذرخواهی کنیم که تا به حال نتوانستیم آن گونه که شایسته است این گونه الگوهای رفتاری را معرفی و الگو سازی کنیم.
وی گفت: باید نشان داده شود اکثریت مسؤولان ما سبک زندگی و نحوه تعامل‌شان با جامعه، مردمی و مطابق با سبک زندگی اسلامی، ساده و متناسب با سطح زندگی مردم است.
دکتر جبلی با اشاره به منش امام‌جمعه اهواز در برخورد با مشکلات مردم ادامه داد: نوع برخورد شما با مسائل جامعه و مخلصانه عمل‌کردن جنابعالی در حل این مسائل را مردم با چشم خود می‌بینند.
وی افزود: این شیوه به گونه‌ای است که مسؤول جلوتر از مردم عمل می‌کند. سردار شهید سلیمانی هم الگوی مسؤول تراز اسلامی‌ بودند و در همین سیل اخیر خوزستان که برای کمک به مردم آمده بودند، می‌گفتند مسؤول نباید به مردم بگوید بروید جلو، بلکه باید بگوید دنبال من بیایید. شما هم به‌عنوان امام‌جمعه اهواز و مسؤول جمهوری اسلامی همین شیوه را داشته‌اید و مسؤولیت رسانه‌ملی است که این شیوه رفتاری و الگو را ترویج کند و بشناساند.
دکتر جبلی در پایان بر هوشمندی مردم در همه زمینه‌ها تاکید کرد و افزود: البته مردم همه این چیزهایی را که گفتیم به‌درستی تشخیص می‌دهند اما ما نباید نسبت به وظیفه فرهنگ‌سازی خود کوتاهی کنیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان و امام‌جمعه اهواز هم در این دیدار بر ضرورت فرهنگ‌سازی اسلامی توسط رسانه‌ملی تاکید کرد. وی خواستار ترویج فرهنگ نماز اول وقت، ازدواج آسان جوانان و فرزندآوری شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌فرد همچنین رسانه‌ملی را عاملی مهم در ترویج و تبلیغ اشتغال جوانان و مردمی‌کردن اقتصاد دانست و تاکید کرد رسانه‌ملی باید بیش از پیش بر ترویج اقتصاد مقاومتی همت بگمارد. وی گفت: صداوسیما برای مردمی‌کردن اقتصاد تلاش و همچنین به ایجاد اشتغال برای جوانان کشورمان کمک کند و برای اشتغال خانگی تبلیغ مناسب انجام بگیرد.
نماینده ولی‌فقیه در خوزستان همچنین خواستار آن شد تا مجموعه صداوسیما نیروهای شایسته و انقلابی و پاکدست و مدیرانی تربیت کند که شب و روز نشناسند و پای کار جهادی باشند.

 

اهدای یک جلد قرآن با دست‌نوشته رهبر انقلاب
عصر دیروز، رئیس سازمان صداوسیما برای عرض تسلیت به خانواده شهید علی لندی در منزل وی حاضر شد. در این دیدار جبلی یک جلد قرآن مجید با دست‌نوشته رهبر معظم انقلاب به خانواده شهید لندی اهدا کرد. ضمن این‌که رئیس سازمان صداوسیما و هیات همراه با حضور در گلزار شهدای روستای بلوطک لندی با قرائت فاتحه یاد و خاطره شهید علی لندی را گرامی داشتند.
پیمان جبلی در این دیدار از شهید علی لندی به‌عنوان نماینده یک جریان فرهنگی یاد کرد و گفت: این شهید نماینده جریان فرهنگی نوجوانان کشور است و هرازگاهی با وقوع چنین اتفاقاتی است که می‌فهمیم این رویش و نسل جدید که فداکاری خود را به رخ می‌کشد، روز به روز رو به ازدیاد و تعالی است.
وی در دیدار این خانواده شهید از طرف رهبر معظم انقلاب هم قرآنی را با دستخط ایشان به خانواده لندی هدیه داد. رئیس رسانه‌ملی همچنین با اهدای لوح به امضای خود، از خانواده این شهید عزیز قدردانی کرد.
رئیس رسانه‌ملی پس از ادای احترام به روح بلند این شهید گفت: امروز در اولین روز فعالیت رسمی‌ام به‌عنوان رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران توفیق یافتیم خدمت خانواده بزرگوار این شهید برسیم.
دکتر جبلی افزود: این شهید عزیز الگو و حجتی است که خداوند بر ما نازل کرده است تا قدر نعمات خدا را بدانیم. این شهید، نمونه‌ای از الگوهایی است که روشن‌کننده مسیر و چراغ راه نسل جدید هستند.
دکتر جبلی گفت: در این دیدار با این خانواده محترم عرض ادب و احترام کردیم و به این روح بزرگ تبرک و تیمم می‌جوییم تا با برکت آن، در مسیر اداره این رسانه فراگیر و دستگاه مهم فرهنگی کشور ثابت‌قدم باشیم.

 

عرض ادب به شهدای استان خوزستان
دکتر پیمان جبلی در بدو ورود به استان، گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما داشت. وی در این گفت‌و‌گو درباره انتخاب این استان به عنوان اولین سفرش به عنوان رئیس رسانه ملی توضیحاتی ارائه کرد.
رئیس رسانه ملی در این گفت‌و‌گو تاکید کرد: این استان مصداق هویت ملی ماست و این سفر هم عرض ادبی به ساحت شهدا و ایثارگران استان خوزستان و هم تأکیدی بر نقش رسانه برای حل مشکلات مردم در این منطقه است.
جبلی ادامه داد: استان خوزستان مصداق هویت ملی ماست، چرا که ما به ویژه در دوران دفاع مقدس، ایرانی بودن‌مان را در این خطه از ایران معنا کردیم و بیشتر خانواده شهدا، شهیدشان در دوران دفاع مقدس در این منطقه شهید شده‌است. خوزستان خاک شهدای ما و سرزمین مقدسی است که در دوران دفاع مقدس و پس از آن، هویت ما به‌خاطر دفاع از امنیت و تمامیت ارضی کشور، به آن گره خورده و وفاداری این استان به نظام و انقلاب روشن است.
وی درباره قابلیت‌های استان خوزستان تأکید کرد: خوزستان منبع ثروت، ظرفیت، قابلیت و توانمندی‌های متعددی است، اما متاسفانه در طول دوره‌های مختلف به درستی از این ظرفیت‌ها برای استان بهره‌برداری نشده و مفهوم عدالت برای این سرزمین افتخار آفرین محقق نشده است.‌ رئیس رسانه ملی با بیان این‌که توجه به خوزستان سرفصل عدالت‌گستری است، گفت: اولین سفر را به این استان انتخاب کردیم تا هم عرض ادبی به شهدای این استان باشد و هم بر نقش رسانه بر حل مشکلات مردم که گاهی مزمن شده‌اند، تأکید کنیم؛ چرا که رسانه ملی اجازه نمی‌دهد مشکلات مردم بر زمین بماند. رئیس رسانه ملی در بخش دیگری از برنامه سفرش به استان خوزستان به ملاقات مادر شهید علی‌هاشمی رفت.

 

طلب یاری از همه دستگاه‌های فرهنگی و دغدغه‌مندان
رئیس رسانه ملی اهمیت و گستره فرهنگ در کشور را بسیار عظیم و گسترده دانست و با بیان این‌که بیش از ۳۰ دستگاه فرهنگی در رده‌های بالای حاکمیتی متولی عرصه فرهنگ هستند، تصریح کرد: صرفا صداوسیما نیست که باید نیازهای جامعه را در حوزه فرهنگ برآورده کند، بلکه نیازمند همفکری همه کسانی هستیم که به این حوزه علاقه‌مندند و دغدغه دارند. همه باید شانه زیر بار این مسؤولیت بدهیم.
وی با تبیین حکم رهبر معظم انقلاب برای دوره جدید فعالیت رئیس رسانه ملی تصریح کرد: توصیف صداوسیما به دانشگاه، آوردگاه، آسایشگاه و قرارگاه در این حکم، سند بسیار روشن، دقیق و عالمانه‌ای را پیش رویمان قرار داده است. رئیس رسانه ملی وظیفه صداوسیما در وضعیت «قرارگاه» را به این معنی دانست که طبق آموخته‌هایش در دوران دفاع مقدس، قرارگاه باید محلی باشد که اولا همه نیروها، ظرفیت‌ها و امکانات در آن شناسایی شوند و ثانیا در آن همفکری و هم‌افزایی صورت گیرد و سپس تقسیم و توزیع مسؤولیت‌ها انجام شود. دکتر جبلی در توصیف وضعیت «آوردگاه» نیز گفت: باید خود را دائم در جنگ ببینیم. آقا فرموده‌اند باید شبانه روزی کار کنیم. همان طور که در زمان دفاع مقدس کسی که خط مقدم بود، دو ساعت هم نمی‌خوابید، حتما نیاز است که همگی دغدغه‌مندان فرهنگ و در راس آن صداوسیما، خواب‌آلودگی را از خود دور کنیم.
وی در نشست با فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، شیوه مقابله دشمن با جمهوری اسلامی ایران را ایدئولوژیک دانست و گفت: دشمن در هر لحظه تلاش دارد به کشور و ملت و فرهنگ ما صدمه وارد کند. باید اول دشمن و امکانات خود را بشناسیم و سپس با آنها مقابله کنیم. در این نشست، فعالان فرهنگی استان خوزستان نیز دغدغه‌ها، انتقادها و پیشنهادهای خود را درباره عملکرد رسانه ملی بیان کردند. از جمله دیدگاه‌های مطرح شده در این نشست، ضرورت تقویت تولید سریال‌های پرمخاطب، جوان‌گرایی در سازمان، استفاده از ظرفیت همه نیروهای انقلابی در همه بخش‌های صداوسیما، تدوین سند راهبردی بر مبنای حکم مقام معظم رهبری، هر چه نزدیک‌تر شدن به واقعیت‌های جامعه و بازنمایی دقیق آن، رفع شبهاتی که رسانه‌های بیگانه مطرح می‌کنند، افزایش اعتماد مردم به رسانه ملی و پرهیز از طرح مسائلی بود که مبتلا‌به جامعه امروز ایران اسلامی نیست.

 

منعی برای بازگشت فردوسی‌پور وجود ندارد
رئیس رسانه ملی در حاشیه سفرش به خوزستان در پاسخ به درخواست یکی از هواداران فوتبال خوزستان مبنی بر بازگشت عادل فردوسی‌پور گفت که از نظر وی بازگشت فردوسی‌پور منعی ندارد و او می‌تواند بازگردد. این در حالی است که هیچ‌گاه در دو سال گذشته منعی برای بازگشت مجری برنامه نود وجود نداشته و خود او حاضر به پذیرش شرایط سازمان نبوده است.

PicsArt 10 07 03.01.01 966x1280 بله خوزستان در رسانه ملی، بی رسانه است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.