کد خبر : 6664
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 اردیبهشت 1398 - 23:06

بی پولی مانع لایروبی کارون در اهواز است

n83322901 73042708 بی پولی مانع لایروبی کارون در اهواز است

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، کمبود اعتبار را مانع لایروبی رودخانه کارون دانست و گفت: اعتبار ساماندهی کارون بزرگ در امسال ۶۰ میلیارد ریال است که کفاف ساماندهی یک کیلومتر را هم نمی دهد. به گزارش خوزتاب، سید ابراهیم حسینی روز سه شنبه درباره تشدید رسوب

مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، کمبود اعتبار را مانع لایروبی رودخانه کارون دانست و گفت: اعتبار ساماندهی کارون بزرگ در امسال ۶۰ میلیارد ریال است که کفاف ساماندهی یک کیلومتر را هم نمی دهد.

n83322901 73042708 300x200 بی پولی مانع لایروبی کارون در اهواز است

به گزارش خوزتاب، سید ابراهیم حسینی روز سه شنبه درباره تشدید رسوب گذاری در رودخانه کارون پس از سیلاب اخیر، بیان کرد: با توجه به فروکش کردن سیلاب، رسوب گذاری در رودخانه بیشتر شده اما برای بررسی میزان رسوب باید مقطع برداری مجدد انجام شود.
وی افزود: امسال برای ساماندهی کارون بزرگ حدود ۶۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که شامل لایروبی و ساماندهی رودخانه است، این در حالی است که اعتبار مورد نیاز برای هر کیلومتر ۸۰ میلیارد ریال است، بنابراین این مبلغ حتی کفاف ساماندهی یک کیلومتر را نیز نمی دهد.
حسینی اضافه کرد: بر اساس آخرین مطالعات مربوط به اوایل دهه ۹۰، رسوب کارون در مقطع اهواز ۱۲ میلیون مترمکعب برآورد شده بود که پیش بینی می شود بعد از سیل اکنون به ۱۴ میلیون مترمکعب رسیده باشد.
وی با تاکید بر ضرورت لایروبی کارون برای زیباسازی و توزیع مناسب جریان در مقطع اهواز، گفت: رودخانه کارون در بالادست اهواز و دز ، شیب عمومی خوبی دارد که باعث می شود رسوب گذاری اتفاق نیفتد، اما در اهواز به دلیل وجود پل های متعدد و شیب کم رودخانه محلی برای رسوب گذاری است؛ از سوی دیگر پارک جزیره اهواز نیز به عنوان یک مانع این روند را تشدید می کند.
حسینی با بیان اینکه هزینه لایروبی سنگین است ادامه داد: لایروبی هر مترمکعب، ۴۰۰ هزار ریال هزینه در بردارد؛ تا سال ۹۳ در حدود یک میلیون مترمکعب لایروبی در کارون در مقطع اهواز انجام شد اما با اتمام اعتبار، این طرح متوقف شد.
به گفته وی بر اساس مطالعات اهواز به چهار بازه تقسیم شده که شامل پل هفتم تا پنجم، پل پنجم تا پل ششم (فولاد)، چنیبه و بالادست اهواز است.
حسینی با اشاره به تشکیل جلسه برای لایروبی اضطراری، بیان کرد: هزینه لایروبی بازه های مهم در رودخانه های کرخه، کارون و بهمنشیر در حدود ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.
در پی سیلابی شدن رودخانه کارون در بهار امسال، جریان این رودخانه در اهواز به بیش از سه هزار مترمکعب درثانیه رسید که در بیش از یک دهه گذشته بی سابقه بوده است. این در حالی است که متوسط جریان این رودخانه در اهواز در حدود ۲۰۰ مترمکعب درثانیه است.
رسوب گذاری، وجود جزایر متعدد و لایروبی نشدن کارون در مقطع اهواز همیشه یکی از گلایه های شهروندان به مسئولان بوده که با پرآب شدن این رودخانه در ۵۰ روز گذشته، پوشانده شده بود. اکنون با فروکش کردن سیلاب و کاهش دوباره جریان رودخانه، رسوب گذاری در مقطع شهری بیشتر شده و چهره رودخانه را مخدوش کرده است.
رودخانه کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول روزگاری پرآب ترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://www.khuztab.ir/