کد خبر : 17655
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 فروردین 1400 - 13:01

جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در خوزستان از اردیبهشت/

جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در خوزستان از اول اردیبهشت‌   معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: با بررسی‌هایی که در جلسات شورای هماهنگی ترافیک استان خوزستان انجام شده، مقرر شده است که از اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ طرح برخورد با خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی اجرا شود. تعداد ٢۵ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک

جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در خوزستان از اول اردیبهشت‌

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت:

با بررسی‌هایی که در جلسات شورای هماهنگی ترافیک استان خوزستان انجام شده، مقرر شده است که از اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ طرح برخورد با خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی اجرا شود.
تعداد ٢۵ مرکز معاینه فنی خودروهای سبک با ٣۵ خط در ۱۸ شهر استان خوزستان فعالیت می کنند و امیدواریم روند انجام معاینه فنی به صف‌های طویل منجر نشود.

 

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز:

از اول اردیبهشت ۱۴۰۰ جریمه خودروهای بدون معاینه فنی با اجرای طرح LEZ که طرحی برای کاهش آلودگی هوا است در اهواز آغاز می شود

خودروهای دارای سن بیش از چهار سال، ملزم به داشتن معاینه فنی هستند، در غیر اینصورت دوربین‌های ترافیکی سطح شهر که در محورهای اصلی مستقر شده‌اند، تخلف این خودروها را ثبت و به پلیس راهور اعلام می‌کنند.

حروف L.E.Z مخفف عبارت Low Emission Zone است که در فارسی به معنای “منطقه انتشار کم آلایندگی” است.

 

میزان جريمه خودرو های فاقد معاینه فنی:

خودروها برای هر عبور از دوربین، مبلغ ۶۰ هزار تومان در هر روز جریمه می‌شوند.

 

قیمت معاينه فنی در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، نرخ آزمون معاینه فنی برای خودروهای سبک بنزین سوز و دوگانه سوز ۴۷۰ هزار ریال، خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازوییل سوز و گازسوز ۷۱۶ هزار ریال و موتورسیکلت های بنزین سوز ۱۲۰ هزار ریال تعیین شد.

همچنین بهای دریافتی برای بازرسی چشمی قطعات و تجهیزات گازسوز (به جز مخزن) برای خودروهای سبک دوگانه سوز و خودروهای نیمه سنگین و سنگین گازسوز مبلغ ۱۲۵ هزار ریال تعیین گردید.

هیات وزیران همچنین نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت ها برای هربار مراجعه بعدی ظرف ۱۵ روز پس از مراجعه اول را برای خودروهای سبک ۱۰۰ هزار ریال، خودروهای نیمه سنگین و سنگین ۱۲۰ هزار ریال و برای موتورسیکلت ها مبلغ ۲۰ هزار ریال تعیین کرد.

 

 

کدام خودرو ها در سال ۱۴۰۰ باید معاینه فنی داشته باشند؟

خودرو‌های تولید داخل ۱۳۹۵ و ماقبل، خودرو‌های وارداتی سال ۲۰۱۶ و ماقبل و همچنين خودرو‌های عمومی تولید ۹۸ و ماقبل مشمول معاینه فنی خواهند بود.(خودروهایی که کم‌تر از ۵ سال از تولیدشان گذشته‌است، ملزم به دریافت برگه معاینه فنی نیستند.)

 

مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو شامل اصل کارت یا سند خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری می باشد.

 

موارد نقض معاینه فنی خودروها

دودزا بودن، صدای ناهنجار، نقص در سیستم روشنایی از موارد نقض معاینه فنی وسایل نقلیه است. همچنین نقض در سامانه ترمزها، نداشتن برف پاک کن در مواقع بارندگی، نداشتن زنجیر چرخ یا لاستیک یخ شکن در مواقع یخ بندان، شکستن شیشه جلو به صورتی که مانع دید راننده باشد، نقض در تجهیزات ایمنی مانند کمربند و کیسه هوا از جمله موارد نقض معاینه فنی است.

مراحل اخذ کارت معاینه فنی

با ورود به مرکز مشخص شده، لازم است که اطلاعات کامل خودرو خود را با در دست داشتن مدارک لازم معاینه فنی در سیستم ثبت کرده و پس از ثبت یک بارکد دریافت نمایید. این بارکد در تمام مراحل انجام معاینه فنی توسط دستگاه خوانده می‌شود و به این معنی است که هیچ ماشینی بدون ورود به مراکز معاینه فنی خودرو نمی‌تواند کارت معاینه فنی دریافت نماید.

گفتنی است، پرداخت هزینه لازم در این قسمت، جزو مدارک لازم برای معاینه فنی است.

بررسی ظاهری خودرو

نخستین مرحله معاینه فنی بررسی ظاهری خودرو است در این مرحله خودروی شما از بابت داشتن چراغ های سالم، سالم بودن آیینه‌ها و شیشه‌ها، داشتن کمربند ایمنی و بوق و نداشتن روغن سوزی ….. بررسی می‌شود. بستن ادوات و تجهیزات غیر استاندارد بر روی خودرو یکی از عوامل مردودی در این مرحله است.

آزمون آلاینده‌های خروجی از خودرو

آزمون آلاینده‌های خروجی آلودگی هوای کلانشهرها قاتل سلامتی شهروندانی است که هر روز در این شهرها ساعت ها رفت و آمد می کنند مرحله سوم معاینه فنی اندازه گیری میزان انتشار سطح آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودروها مثل HC، CO، CO2، O2 است. در این مرحله وضعیت سلامت خودرو از لحاظ تولید آلایندگی در دو دور موتور (دور آرام و rpm 2500) براساس حدود مجاز اعلامی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار می گیرد. پایش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز در معاینه فنی معمولی تنها در دور آرام و در معاینه فنی برتر در هر دو دور موتور انجام می‌گردد. در حال حاضر معاینه فنی برتر که تنها در این آزمون با معاینه فنی معمولی متمایز است کاملا اختیاری می باشد.

آزمون چراغ‌ های جلو

حتما پیش آمده که وقتی مشغول رانندگی بوده‌اید نور چراغ اتومبیلی که از روبرو می‌آید اذیتتان کند. مرحله چهارم معاینه فنی خودروها سنجش و کنترل شدت نور چراغ‌های جلو و میزان انحراف پرتوهای آنهاست بوسیله دستگاه‌های این بخش می‌توان نور چراغ های جلو اتومبیل‌ها را مورد آزمون قرار داد و نتیجه را برای باز بینی در رایانه ذخیره کرد.

آزمون لغزش جانبی

آیا تا به حال شاهد لاستیک سایی و انحراف خودرو از مسیر مستقیم بوده‌اید؟ گام پنجم معاینه فنی تعیین میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخهای هر یک از محورهای خودروی شماست این آزمون نشان می دهد که انحراف یک خودرو پس از طی کردن یک کیلومتر در راستای مستقیم چقدر است.

آزمون کمک فنر

مرحله ششم معاینه فنی ارزیابی درصد کارایی کمک فنرهای محورهای جلو و عقب خودرو است. دستگاهی که در این بخش قرار دارد نتایج این آزمون را به دو شکل گرافیکی و عددی نشان می‌دهد. خرابی کمک فنر یکی از علل واژگونی خودرو در سر پیچ‌ها است.

آزمون ترمزها

سیستم ترمز خودروها آنقدر مهم است که با کوچکترین اختلال خطر را دقیقا بیخ گوشتان قرار می‌دهد.مرحله هفتم معاینه فنی هم به سنجش قدرت ترمز‌گیری هریک از محورها و قدرت عملکرد ترمز دستی اختصاص دارد. دستگاه این بخش حد نهایی شتاب ترمز گیری خودرو را جهت ارزیابی وضعیت سیستم ترمز محاسبه می‌نماید.

آزمون اتصالات جلوبندی و اهرم بندی

سیستم تعلیق خودروها از یک سری قطعات تشکیل شده که به هم وصل شده‌اند. نامناسب بودن اتصال هریک از قطعه‌ها می‌تواند حادثه آفرین باشد. مرحله هشتم معاینه فنی بررسی وضعیت نحوه اتصال این قطعات در جلوبندی خودرو است. دستگاهی که در این بخش قرار دارد قطعه‌های جلوبندی خودرو را زیر فشار و کشش قرار می‌دهد تا لقی و ضعف اتصال‌ها مشخص شود.

صدور برگه معاینه فنی

آخرین مرحله کار شما صدور گواهی معاینه فنی است که در صورت قبولی در آزمون‌ها  بعد از انجام آزمون‌های مختلف نتایج آن توسط مسئول مربوطه کنترل شده و در صورت قبولی، گواهی انجام معاینه فنی و برچسب برای خودرو شما صادر می گردد

 

💻 پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب 👇
WWW.KHUZTAB.IR
📲 کانال تلگرام خبرفوری خوزتاب 👇
Telegram.me/khuztab

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.