کد خبر : 6903
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 خرداد 1398 - 5:41

پاسخ سازمان آب و برق خوزستان به اظهارات مدیرکل هواشناسی

آگاهان اقلیم و هیدرولوژی به خوبی می دانند ماهیت داده های آب و هواشناسی بر عدم قطعیت ها استوار بوده و پیش بینی ها می تواند با خطا همراه باشد حتی اگر میزان وقوع بارش باران بر حوضه آبریز ۲ برابر پیش بینی های بارش اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی باشد! به گزارش خوزتاب،

آگاهان اقلیم و هیدرولوژی به خوبی می دانند ماهیت داده های آب و هواشناسی بر عدم قطعیت ها استوار بوده و پیش بینی ها می تواند با خطا همراه باشد حتی اگر میزان وقوع بارش باران بر حوضه آبریز ۲ برابر پیش بینی های بارش اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی باشد!

156369250 300x183 پاسخ سازمان آب و برق خوزستان به اظهارات مدیرکل هواشناسی

به گزارش خوزتاب، سازمان آب و برق خوزستان در پاسخ به اظهارات مدیرکل هواشناسی مبنی بر عدم توجه این سازمان به اخطارهای هواشناسی، جوابیه ای منتشر کرد.
وقوع سیلاب زمستان ۹۷ و فروردین ۹۸ ضعف های بسیاری را در پیش بینی بارش و سیل و هواشناسی بر همگان عیان کرد . ریاست محترم سازمان هواشناسی کشور در اعترافی منصفانه در۲۵ فروردین ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی به صراحت اعلام نمودند که توانایی پیش بینی بارش و سیل با تجهیزات و امکانات موجود کشور در زمان های طولانی قبل از وقوع فراهم و میسر نیست. همچنین امکان پیش بینی های دقیق دراز مدت هواشناسی وجود ندارد و سیل فروردین ماه را نیز با شدت واقع شده از دیر زمان از قبل قابل پیش بینی نبوده و این پدیده مانند تمام رخدادهای هواشناسی و آماری تابع عدم قطعیت می باشد.
توصیه به ملاحظه این مصاحبه را برای همگان به خصوص متولیان مرتبط با خدمات هواشناسی استان را داریم ، علی ایحال بر خلاف رویه ها و مناسبات موجود مدیرکل محترم هواشناسی استان خوزستان در مصاحبه خود با اصحاب رسانه به نکاتی اشاره داشتند که برای روشن شدن افکار عمومی خیلی خلاصه به برخی از این موارد پاسخ داده می شود:
۱- سئوال مهمی در افکار عمومی مطرح است که با فرض نبودن سدها و سازمان های متولی چنین سیلابی بوقوع می پیوست یا خیر و آیا ابعاد آن در صورت وقوع معادل آنچه اتفاق افتاده است می بود؟ که البته طرح این سوال از کسانی که با علوم پیچیده هیدرولوژی وبرنامه ریزی منابع آب آشنا نیستند محتمل ولی پاسخ آن نزد اهل فن بسیار آشکاراست!
سیلاب پدیده ای طبیعی است که از بارش های شدید در مقطع زمانی کوتاه بر روی سطح حوضه های آبریز شکل می گیرد و بزرگی آن تابعی از شدت و مدت بارش و مساحت حوضه است، برای چنین رخداد طبیعی هیچ شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی را نمی توان مقصر قلمداد نمود چه رسد به آن سازمانی که پس از وقوع چنین رخدادی برای حفاظت از جان و مال هموطنان خود تمام مساعی خود را به کار می بندد و با بکاری گیری ابزارهای مختلف سخت افزای مانند سدها و مغزافزاری مانند کارشناسان متخصص و مدل های رایانه ای از شدت و قدرت تخریبی آن کاسته و در یک شرایط کنترلی و ایمن آنرا رها سازی می کند!
بنابرین پرواضح است که مدیریت سیلاب ها به خوبی صورت پذیرفته و از حجم وشدت سیلاب ها در چندین نوبت کاسته شد . بطوریکه خوشبختانه همانگونه که حفظ جان هموطنان در مدیریت سیلاب در راس امور بود در رویدادی کم نظیر حتی آمار یک نفر تلفات در اثر بزرگترین سیلاب های با دوره های بازگشت ۱۰۰۰ ساله گزارش نشده است.
۲- سازمان آب وبرق خوزستان به عنوان متولی حفظ و صیانت از منابع آب در استان خوزستان در سال های ۸۸ و ۹۳ قراردادها و تفاهم نامه هایی را برای تولید پیش بینی های هواشناسی با زیرمجموعه سازمان هواشناسی کل کشور منعقد نمودکه به گواه کارشناسان صاحب نظر آب و هواشناسی باعث رشد و بهبود پیش بینی ها در حوضه های آبریز منتهی به استان خوزستان گردید.
این سازمان برای برنامه ریزی منابع آبی خود از داده ها و خروجی های رسمی و نیز منابع جهانی مورد تایید سازمان هواشناسی کشور استفاده می کند و البته پس از تحلیل های مربوط به فرایند تبدیل بارش به رواناب و آبدهی رودخانه توسط کارشناسان خود، نسبت به مقایسه و تحلیل های آماری نتایج بدست آمده در تخمین ورودی به مخازن سدها و نیز صحت سنجی این آمار نیز اقدام می نماید که امری واجب و بدیهی برای برنامه ریزی دقیق و مناسب است در همین حال این سازمان فاقد مرکز یا ساختار موازی باسازمان هواشناسی است. لذا از این منظر مطالب ارائه شده در مصاحبه مبنی بر هدر رفت منابع صحیح نمی باشد.
۳- زمانی که صحبت از ضعف زیرساختهای سخت افزاری می گردد انتظار می رود که امکان بهره برداری بهینه از برخی از تجهیزات مدرنو گران قیمت هواشناسی موجود در استان مانند رادار شهرستان اهواز و در راستای اهداف هیدرولوژیکی به ویژه در حوضه های آبریز میانی نیز فراهم آمده و داده های آن در اختیار سازمان آب و برق قرار گیرد. ولی متاسفانه تاکنون نتیجه ای حاصل نگردیده است که علت آن مشخص نیست.
۴- سازمان آب و برق خوزستان با استفاده از تحلیل و صحت سنجی های آماری داده های هواشناسی که سازمان هواشناسی منتشر و اعلام می نماید پیش بینی های کوتاه مدت و میان مدت آبدهی رودخانه ها را در بازه کمتر از یک ماه برای کاربردهای برنامه ریزی منابع آب انجام می دهد و بر عدم امکان پیش بینی های فصلی رویدادهای سیلاب نیز واقف است.
۵- به نظر می رسد تکالیف و برنامه های خدمات سازمان هواشناسی در خصوص افق پیش بینی های قابل قبول کوتاه مدت و نیز بازه زمانی قطعیت پیش بینی ها با قابلیت تصمیم گیری در مدیریت سیلاب، نیاز به شفاف سازی از سوی آن سازمان داشته باشد. اینکه از یک سو افق زمانی قابل قبول ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از وقوع سیلاب رسما از تربیون مجلس و از سوی ریاست محترم آنسازمان اعلام می شود و از سوی دیگر اعلام هشدار ۹ روز قبل از سیلاب، توسط سازمان هواشناسی استان مطرح می گردد، دارای تناقض می باشد. ضمناً لازم است یک گزارش فنی در خصوص ارزیابی پیش بینی ها و هشدارهای صادره در تصمیم گیری ها به صورت کاربردی و درصد انحراف از وقوع در پیش بینی های انجام شده نیز دقیقا ارائه گردد.
۶- بر اساس اطلاعات منتشر شده در مصاحبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ، درسازمان هواشناسی کشور امکان پیش بینی های میان مدت به سبب محدودیت و ضعف تجهیزات سخت افزار و نرم افزاری وجود ندارد و بر همین اساس گزارش های ماهانه هواشناسی بر اساس بررسی روندها با تدقیق پیش بینی ها انجام، به روزرسانی و منتشر می گردد . متخصصان امر مطلعند که اشتباه بودن پیش بینی های متکی بر تحلیل روندها محتمل است که امیدواریم این ضعف با همکاری دولت محترم و پی گیری همکاران عزیز درسازمان هواشناسی کل کشور به زودی رفع گردد.
۷- بیشترین میزان آبهای سطحی کشور متعلق به خوزستان است و اثرات رودخانه های استان خوزستان در معیشت مردم شریف این استان در بخش های مختلف صنعت و کشاورزی و جایگاه ویژه آن در محیط زیست بر هیچ کس پوشیده نیست بنابرین انتظار می رود براساس همان ویژگی پیش گفته اطلاعات هواشناسی استان چه در خشکسالی و چه در ترسالی با دیدگاه تاثیر در معیشت وشیوه زندگی مردم در صنعت و کشاورزی و همچنین محیط زیست و پدیده ریزگردها تهیه گردد و اطلاعات کمّی علاوه بر اطلاعات توصیفی فعلی موجود در سایت هواشناسی کل کشور در اختیار سایر سازمان ها قرار داده شود.
امید است در همین راستا و پیرو درخواست های چندین ساله سازمان آب و برق خوزستان مبنی بر انعقاد تفاهم نامه و قرارداد برای تقویت اداره کل هواشناسی استان و نیز تشکیل یک کارگروه فنی مشترک فرآیندی آغاز گردد تا آن عزیزان با آشنایی با پیش بینی های مورد نیاز صنعت آب وکشاورزی و محیط زیست بتوانند اطلاعات تحلیلی را برای سازمان های مختلف از جمله این سازمانتامین نمایند.
ضمن تقدیر از تلاش های به عمل آمده اعلام می دارد هشدارهای صادر شده هواشناسی طبق روال گذشته قابلیت ورود و کاربرد در هیچ مدل هیدرولوژیکی را برای پیش بینی سیلاب و یا آبدهی رودخانه ها نداردچرا که در رخداد سیلاب علاوه بر میزان بارش ها، توزیع زمانی، مکانی و شدت آنها نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است.
۸- تولید داده ها و اطلاعات تحلیلی آماری پیش بینی هواشناسی جزو وظایف حاکمیتی سازمان هواشناسی می باشدو صرفاً ارائه گزارشات کیفی این اطلاعات ، مانند اخطاریه ها و صحبت ها در قالب نشست های مدیریتی کلان ، کاربردی برای پیش بینی سیل ونجات هموطنان از خطرات آن ندارد . انتظار و امید است بانک اطلاعات عددی پیش بینی های هواشناسی در دسترس کاربران ومتخصصان امر قرار گیرد.
آگاهان اقلیم و هیدرولوژی به خوبی می دانند ماهیت داده های آب و هواشناسی بر عدم قطعیت ها استوار بوده و پیش بینی ها می تواند با خطا همراه باشد حتی اگر میزان وقوع بارش باران بر حوضه آبریز ۲ برابر پیش بینی های بارش اعلام شده از سوی سازمانهواشناسی باشد! سازمان هواشناسی استان نیز مانند تمامی دستگاههای اجرایی استان در زمان سیل خوزستان بر اساس تصمیمات ستاد بحران استان یا شورای تامین تمامی تلاش خود را برای بهبود اطلاعات و در اختیار گذاشتن آنها برای تصمیم گیری مناسب به عمل آورد.
لیکن انجام تحلیل برپایه اطلاعات مخدوش و تحلیل های نادرست منابع آبی می تواند عامل تشکیک بر تلاش ها و زحمات مدیریتو مهار بهینه یکی از بزرگترین سیلاب های تاریخی کشور شده و ذهن مردم شریف کشور را بر خدمات و تخصص کارشناسان شریفو فرزندان این مرزو بوم مشوش نماید که انتظار می رود که چنین رویه ای اصلاح شود. امیدواریم با هماهنگی و هم افزایی بیشتر شاهد پیشرفت روزافزون در انجام وظایف و ارائه خدمات شایان به کشور اسلامی خود بوده و اطلاعات حیاتی و مهم در کوتاه ترین زمان با دقت مناسب در اختیار تصمیم گیران قرار گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.