کد خبر : 19163
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 مهر 1400 - 17:27

جوانه‌ی نیشکر از دل زمین‌های زخم خورده از مین و خمپاره/مین ها؛ میراث شوم دوران جنگ

اخبار اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانيد

IMG 20210923 WA0080 جوانه‌ی نیشکر از دل زمین‌های زخم خورده از مین و خمپاره/مین ها؛ میراث شوم دوران جنگ

✍این مطلب را در سایت خبری تحلیلی خوزتاب بخوانید

 

 

 

جوانه‌ی نیشکر از دل زمین‌های زخم خورده از مین و خمپاره

 

خوزستان قلب تپنده ای‌ست که هیچ گاه از حرکت نایستاد؛ مهد مقاومت و ایثار؛ دیار مردمانی که ایثارشان تا ابد بر تارک تاریخِ حماسه می درخشد. مردمانی که خاک وطن را با خمسه خمسه‌ها و خمپاره های به تن خورده و خون های ریخته شده، با چنگ و دندان از چنگالِ متجاوزانِ تا دندان مسلح، صیانت کردند.

 

با شروع جنگ تحمیلی، در کنار خسارت به تاسیسات مهم نفتی و صنعتی، بخشی از زمین‌های استان در مناطق جنوبی، به میدان مین تبدیل شد. شعله‌های نفرت و رنج سراسر جلگه خوزستان را پوشاند.

IMG 20210923 WA0082 جوانه‌ی نیشکر از دل زمین‌های زخم خورده از مین و خمپاره/مین ها؛ میراث شوم دوران جنگ

مین ها؛ میراث شوم دوران جنگ

 

مین‌ها و خمپاره‌های عمل نکرده، میراث شوم دوران جنگی بود که یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از زمین های استان خوزستان را آلوده کرد. هرچند هنوز هم این میراث شوم، قربانی می‌گیرد اما کار پاکسازی زمین‌های آلوده به مین بلافاصله پس از اتمام جنگ تحمیلی شروع و زمین‌های خسته و فرسوده و زخم خورده از مین‌های بازمانده از دوران جنگی نابرابر، به سبزه زارهای زیبا و باشکوه تبدیل شد.

در پهنه ای که روزگاری در جای جایش مین ها روییده شده بود، اکنون کشتزارهای گسترده‌ی نیشکر در جنوب خوزستان، همچون نگینی سبز بر انگشتری پر بهای این سرزمین می‌درخشد و چشم انداز دلنواز کشتزارها همراه با جنبش ساق و برگ‌ها و جوشش کارگران، جلوه گاه بی بدیل و بی مانندی را پدید آورده که دیدن آن هر بیننده و رهگذری را به تحسین وا می‌دارد.

IMG 20210923 WA0081 جوانه‌ی نیشکر از دل زمین‌های زخم خورده از مین و خمپاره/مین ها؛ میراث شوم دوران جنگ

پاکسازی زمین های آلوده به مین و رویش نیشکر، ثمره ایثارِ راست قامتان جاودانه ای بود که از جان شان گذشتند تا حماسه‌ی دیگر، این بار در عرصه تولید و خودکفایی کشور رقم بخورد.

 

امروز خوزستان در گذر از هشت سال دفاع مقدس، سرزمینِ شور و زندگی و روییدنی‌هاست که در هر گوشه و کنارش محصولی به بار نشسته؛ از نخل های سرافراز تا نیشکرهای راست قامت. در دل دریا‌ها و سواحلش ماهی‌ها و میگو‌ها دلربایی می‌کنند و صنایع آن، تپش پرطنین اقتصاد مقاومتی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.