کد خبر : 24419
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 آذر 1401 - 23:28

جوان دزفولی تولید کننده کیت زیرزبانی گلوکز برای بیماران دیابتی

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztabبخوانید

رضا دهنوی یک جوان دزفولی و از پرسنل اورژانس دزفول موفق به تولید کیت زیرزبانی گلوکز برای کنترل قندخون بیماران دیابتی شد.

8878677 198 جوان دزفولی تولید کننده کیت زیرزبانی گلوکز برای بیماران دیابتی

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛  رییس اداره توسعه و فناوری سلامت و مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: این طرح توسط رضا دهنوی از پرسنل اورژانس دزفول و زیرنظر مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تولید و ثبت اختراع اولیه شده و در مرحله اخذ کد معاونت غذا و دارو است.

بابک الیاسی‌فر افزود: وقتی فردی دچار افت قندخون می‌شود این کیت را زیر زبان قرار داده و با یک نخ کنترل می‌کند تا وارد حلق نشود و قندخون تنظیم شود.

رئیس اداره توسعه و فناوری سلامت و مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه این محصول مشابه داخلی و خارجی ندارد، اظهارداشت: چند اسپانسر برای تولید انبوه این محصول اعلام آمادگی کرده‌اند که در دست بررسی است.

پژوهشگر سازنده این کیت زیرزبانی گلوکز که از پرسنل اورژانس دزفول است، در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از معضلات نیرو‌های اورژانس هنگام مواجهه با بیماران دیابتی دچار افت قندخون، رگ گیری و زدن سرم برای آن‌ها است به همین منظور همیشه به فکر محصولی بودم که بتواند این مشکل بیماران دیابتی را رفع کند و ضمن اثربخشی سریع نیازی به حضور درمانگر در محل نباشد.

رضا دهنوی افزود: تحقیقات خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز کردم و با ارایه ایده به چند فرمول در این خصوص رسیدم؛ کار‌های ثبت اختراع انجام و آذرماه سال گذشته آزمایشات بالینی موفقیت آمیز بود.

وی با بیان اینکه برای تولید این کیت گلوکز افزون بر چهار میلیارد ریال هزینه شده است، ادامه داد: وقتی این کیت وارد محیط دهان می‌شود سریع شروع به تجزیه می‌کند و به علت عروق موجود در دهان به سرعت به مغز می‌رسد.

این پژوهشگر اظهارداشت: افرادی که دچار افت قندخون می‌شوند فقط با گلوکز تغذیه می‌شوند و اگر تا ۲ دقیقه بعد از افت قندخون اقدامی برای جذب گلوکز انجام نشود دچار آسیب مغزی می‌شوند و سلول‌های مغزی شروع به مردن می‌کنند.

وی افزود: اثربخشی این دارو برای بیماران، متفاوت است، ولی به طور میانگین پس از مصرف بین ۲ تا چهار دقیقه بعد بیمار هوشیار می‌شود.

این محقق دزفولی بیان کرد: بیمار در برخی موارد دچار انقباض عضلات دهان می‌شود که در این صورت کیت کنار گونه و لثه استفاده می‌شود و حدود پنج تا هفت دقیقه بعد از استفاده کیت، فرد هوشیار خواهد شد.

وی با بیان اینکه مجوز‌های لازم برای این محصول گرفته شده و منتظر کد آی آر سی برای تولید انبوه آن هستیم، افزود: این کیت، ساده و ارزان است که به راحتی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و از مشکلات بعدی آسیب مغزی، کما و مرگ جلوگیری می‌کند.

دهنوی خواستار حمایت مسوولان از این محصول شد و گفت: این محصول برای نخستین بار در دنیا تولید شده و انتظار بر این است مسوولان مربوطه حمایت لازم را در این خصوص داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فعال بودن سه مرکز تحقیقاتی در این دانشگاه گفت: یکی از این شرکت‌ها به همت رضا دهنوی جوان پرتلاش دزفولی داروی گلوکز خوراکی تولید کرده تا بیماران دیابت دچار افت قندخون در منزل استفاده کنند.

علیرضا خسروپناه با بیان اینکه بیماران دیابتی می‌توانند این کیت را در منزل داشته باشند و تا زمان رسیدن اورژانس استفاده کنند، افزود: این طرح دانش بنیان ثبت اختراع شده و در حال طی کردن مراحل دانش بنیانی است که با گرفتن مجوز، به تولید انبوه برسد.

وی ادامه داد: با شرکت‌های خصوصی مذاکراتی انجام شده تا به سمت تولید محصولات اشتغالزا و تامین کننده نیاز کشور بروند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.