کد خبر : 17313
تاریخ انتشار : جمعه 24 بهمن 1399 - 15:51

روز تلخ دوستداران میراث فرهنگی خوزستان؛

✍ به قلم مجتبی گهستونی

خانه احمد محمود در اهواز تخریب شد./فروش هویت و میراث یک شهر از نظر شهرداری اهواز چند تومان می ارزد؟

اخبار خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب بخوانید

در پی اخطارهای متعدد به شهرداری منطقه یک و مالک جدید؛ سرانجام خانه احمد محمود نویسنده شهیر ایران در اهواز تخریب شد./ فروختن هویت و میراث یک شهر از نظر شهرداری اهواز چند تومان می ارزد؟ تحریک و تشویق مالکان بناهای ثبت ملی به تخریب، از سوی شهرداری منطقه یک اهواز ادامه دارد و میراث فرهنگی منفعل تنها نظاره گر است.

IMG 20210212 160354 057 خانه احمد محمود در اهواز تخریب شد./فروش هویت و میراث یک شهر از نظر شهرداری اهواز چند تومان می ارزد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب؛ مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی نوشت:

سرانجام صبح امروز خانه پدری احمد محمود و محل تولد ایشان برای همیشه تخریب شد.

این خبر تلخ ناشی از رفتار دوگانه شهرداری اهواز و شهرداری منطقه یک آن شهر به همراه ناتوانی اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در ارتباط گیری با شهرداری و شورای شهر اهواز است.

 

با وجود تلاش های اداره میراث فرهنگی اهواز و کوشش دوستداران میراث فرهنگی برای تشکیل پرونده ثبتی بنا و انجام مذاکرات متعدد با مالک جدید، اکنون شاهد تخریب خانه تاریخی احمد محمود هستیم.

ابتدای صبح از ماجرا مطلع شدم و از طریق پیامک به صورت نوشتاری و تصویری موضوع را به اطلاع معاون میراث فرهنگی کشور، معاون شهردار اهواز، شهردار منطقه یک اهواز، مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان، معاون میراث فرهنگی خوزستان، فرمانده یگان حفاظت ميراث‌فرهنگی خوزستان و شهرستان اهواز و رئیس اداره میراث فرهنگی اهواز رساندم. اما کار از کار گذشت و همه چیز تمام شد.

با وجود اینکه در سال ۱۳۹۹ شاهد تخریب خانه های پدری و محل تولد و زندگی بزرگانی چون کیانوش عیاری کارگردان مطرح سینمای ایران و احمد محمود از بزرگترین نویسندگان ادبیات ایران در اهواز هستیم، اثبات می شود که اداره میراث فرهنگی, شهرداری اهواز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان شهرسازی استان خوزستان هم در حفاظت از خانه مفاخر کوتاهی عمدی می کنند.

به خوبی آگاه هستیم و میدانیم که این فجایع به دلیل نگاه غلط شهرداری اهواز و به ویژه شهردار منطقه یک اتفاق می‌افتد. از طرف شهرداری منطقه یک و شهرداری اهواز اراده ای برای حفاظت از بناهای تاریخی و بافت ارزشمند این شهر وجود ندارد. بارها از زبان مالکان شنیدیم که شهرداری اهواز آنها را تشویق به تخریب و مانع شدن از ثبت ملی کرده است. اکنون هم هیچ اراده ای برای حفظ بافت تاریخی در مدیریت شهری وجود.

بارها شنیده شده شهرداری از مالکان بناهای ثبت ملی خواسته به هر طریقی بنا را از ثبت خارج کنند تا برایشان پروانه ساخت صادر شود.

تخریب خانه های پدری احمد محمود و کیانوش عیاری در بافت تاریخی این شهر ضربه ای جبران ناپذیر به پیکره فرهنگی اهواز و فرهنگ و هنر در خوزستان و ایران است. بنابراین پیگیری حقوقی برای جلوگیری از حجم گسترده تخریب توسط شهرداری اهواز مطالبه ای جدی است.

 

احمد اعطا ملقب به احمد محمود نویسنده خوزستانی، دی ‌ماه ۱۳۱۰ در اهواز متولد شد و در بررسی تاریخ ۲۰ ساله ادبیات داستانی ایران از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۷۷ به عنوان برترین داستان‌نویس و رمان‌پرداز ۲۰ سال ادبیات داستانی در جامعه ادبی ایران شناخته می‌شود و هنوز هم با گذشت چندین سال از درگذشت این داستان‌نویس جنوبی بر تعداد علاقه‌مندانش افزوده می‌شود. او در سال ۱۳۸۱ بر اثر بیماری ریوی درگذشت.

 

همسایه ها، مدار صفر درجه، زمین سوخته، داستان یک شهر و درخت انجیر معابد از جمله رمان های احمد محمود هستند. بیهودگی، زائری زیر باران، قصه آشنا ، دیدار و غریبه ها نیز تعدادی از مجموعه داستان های این نویسنده شهیر خوزستانی هستند

IMG 20210212 160442 075 خانه احمد محمود در اهواز تخریب شد./فروش هویت و میراث یک شهر از نظر شهرداری اهواز چند تومان می ارزد؟

IMG 20210212 160347 956 خانه احمد محمود در اهواز تخریب شد./فروش هویت و میراث یک شهر از نظر شهرداری اهواز چند تومان می ارزد؟

IMG 20210212 160350 051 خانه احمد محمود در اهواز تخریب شد./فروش هویت و میراث یک شهر از نظر شهرداری اهواز چند تومان می ارزد؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.