کد خبر : 1511
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اردیبهشت 1396 - 8:59

خطرات ناگفته درباره کولر خودرو که حتما بايد بدانيد

استفاده از کولر اتومبيل در فصول گرم سال امر عادي محسوب مي‌شود، اما همين وسيله به ظاهر کم‌خطر ممکن است سلامت افراد را به شدت تحت‌الشعاع قرار دهد. اکثر ماشين‌هاي امروزي مجهز به کولر بوده و اين وسيله يکي از ملزومات بسيار کاربردي در فصول گرم سال است. اما گذشته از وجود فيلتر آلوده که

استفاده از کولر اتومبيل در فصول گرم سال امر عادي محسوب مي‌شود، اما همين وسيله به ظاهر کم‌خطر ممکن است سلامت افراد را به شدت تحت‌الشعاع قرار دهد.
download 1 خطرات ناگفته درباره کولر خودرو که حتما بايد بدانيد
اکثر ماشين‌هاي امروزي مجهز به کولر بوده و اين وسيله يکي از ملزومات بسيار کاربردي در فصول گرم سال است. اما گذشته از وجود فيلتر آلوده که مي‌تواند باعث ورود ميکروب و باکتري‌هاي بيماري زا به بدن شود، موارد ديگري نيز وجود دارند که سبب بيماري انسان مي‌شوند.

بر اساس تحقيقات، افرادي که به مدت زياد از کولر خودروي خود استفاده مي‌کنند بيشتر از سايرين دچار سردرد و خستگي مزمن مي‌شوند. اين افراد همچنين ممکن است به دليل تنفس هواي خشک و سرد مبتلا به سوزش غشاي مخاطي درون بيني و مشکلات تنفسي شوند.

اين شرايط فرد را در معرض سرماخوردگي، آنفلوآنزا و ساير بيماري‌هاي عفوني قرار مي‌دهد.

استفاده افراطي از کولر خودرو باعث از بين رفتن رطوبت محيط و پوست بدن مي‌شود. اين شرايط ممکن است خشکي پوست را به همراه داشته باشد و در درازمدت باعث قرمزي، خارش و سوزش پوست شود.

استفاده از سيستم‌هاي سرمايشي موجب کاهش دماي بدن مي‌شود که علائمي چون افت فشار خون، ورم مفاصل، التهاب اعصاب، احساس درد مزمن در گوش و دندان‌ها را در پي دارد.

تنظيم کولر خودرو بر روي درجه‌هاي بسيار سرد به مدت طولاني باعث عدم توانايي بدن فرد براي مقابله با گرماي هوا در محيط طبيعي مي‌شود.

همچنين به محض خروج از خودرو و قرار گرفتن در معرض دماي واقعي محيط، فرد تغييرات شديد دمايي را تحمل مي‌کند که مي‌تواند سبب تنگي عروق، فشرده شدن ريه‌ها و احساس تنگي نفس، عدم تحمل دماي گرم و بروز گرمازدگي و حتي در برخي موارد مرگ فرد شود.

چرخش هواي آلوده پخش شده توسط کولر در فضاي بسته خودرو نيز يکي از عوامل جدي و خطرزا براي گردش ميکروب‌ها و ميکرو ارگانيسم‌هاي خطرناک است که مي‌تواند باعث مشکلات تنفسي در افراد شود.

محققان در مرکز پزشکي ايالت لوئيزياناي آمريکا هشت نوع ميکروب و باکتري فوق العاده خطرناک را از داخل ۲۲ از ۲۵ اتومبيل مورد تست شناسايي کرده اند.

بر همين اساس کارشناسان توصيه مي‌کنند افراد نسبت به تعويض به موقع فيلتر کولر خودروي خود اقدام کنند، همچنين از کولر ماشين به جز در شرايطي که هوا بيش از اندازه گرم است، استفاده نکنند. از اين گذشته توصيه شده است در بازه‌هاي زماني منظم پنجره‌هاي خودرو را باز کنند تا دماي بدنشان با محيط خارج ماشين تنظيم شود.

افراد از تنظيم دريچه‌هاي کولر به سوي صورت خود تا حد امکان خودداري کنند تا دچار مشکل خشکي مخاط بيني و تنگي نفس نشوند.

استفاده بيش از اندازه از کولر خودرو مي‌تواند از عمر مفيد باتري خودرو بکاهد؛ به همين دليل توصيه مي‌شود در بازه‌هاي زماني مدت‌دار از اين وسيله استفاده شود تا عمر باتري و موتور افزايش يابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.