کد خبر : 9678
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 مرداد 1398 - 11:09

دولت رقیب بخش خصوصی نیست

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بعد از تصویب و اجرای قوانین اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، در عمل می‌توان گفت که دولت دیگر رقیب بخش خصوصی نیست. به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، خداداد غریب پور شامگاه چهارشنبه در آیین آغاز به کار اولین نمایشگاه تخصصی بومی سازی قطعات،

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بعد از تصویب و اجرای قوانین اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، در عمل می‌توان گفت که دولت دیگر رقیب بخش خصوصی نیست.

IMG 20190815 155801 450 300x200 دولت رقیب بخش خصوصی نیست

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، خداداد غریب پور شامگاه چهارشنبه در آیین آغاز به کار اولین نمایشگاه تخصصی بومی سازی قطعات، تجهیزات و مواد گروه فولاد خوزستان اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی قانون بسیار خوبی تحت عنوان رفع موانع تولید رقابت‌پذیر مصوب کرده تا میدان بیشتری به بخش خصوصی داده شود.

وی بااشاره به فعالیت گروه فولاد خوزستان یادآور شد: بعد از قانون اصل ۴۴،  قانون دوم که همان قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و بهبود فضای کسب و کار است باعث می‌شود که بخش خصوصی بتواند به واسطه انجمن فولاد یک صندوق پژوهش و فناوری ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه اولین وظیفه این صندوق حمایت از تولید بومی است، افزود: قرار است شرکت های بزرگ فولادی یک هزار میلیارد ریال به این صندوق اختصاص دهند تا علاوه بر سرمایه گذاری، به ارائه تسهیلات و نیز صدور انواع ضمانت نامه ویژه صنایع اقدام شود.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، تاسیس این صندوق را مسیری مناسب برای پیشرفت صنایع دانست و خاطرنشان کرد: در این بین باید به ارتباط صنعت و دانشگاه جهت بومی‌سازی تجهیزات و دانش مورد نیاز صنایع توجه ویژه ای صورت بگیرد.

این مقام مسئول در وزارت صمت به دیدار هفته گذشته خود با رئیس دانشگاه شریف برای انجام همکاری‌های مشترک در این راستا اشاره کرد و افزود: علاوه بر این امروز هم با رئیس دانشگاه تهران در این مورد مذاکراتی صورت گرفته به این معنی که نیازهای تحقیقاتی صنعت به دانشگاه منتقل شود.

وی از اساتید برجسته دانشگاه برای رفع نیازهای این بخش دعوت کرد و گفت: اولین اولویت ما در بخش تولید تجهیزات، دانش، صرفه جویی در مصرف آب، برق و انرژی است تا بهره‌وری تولید بهبود پیدا کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: هم اکنون در مرکز تحقیقات و فرآوری این وزارتخانه یک سایت در حال طراحی است که نیاز صنعت در کنار تجهیز قرار بگیرد و این امر با حمایت صندوق پژوهش و فناوری صورت می‌گیرد تا در آینده چنین اقداماتی به دیگر صنایع بسط پیدا کند و تولید کنندگان بتوانند نیازهای خود را از طریق قطعه‌سازان و سازندگان تجهیزات تامین کنند.

کاهش نیازهای ارزی صنایع به عنوان یکی از شاخص های بهره‌وری  غریب پور همچنین در خصوص امتیازدهی به واحدهای صنعتی در جشنواره بهره وری، گفت: باید به این سمت بریم که واحدهایی که از طریق دانش داخل، تجهیزات مورد نیاز را بومی سازی می کنند در این جشنواره موفق به کسب امتیاز بیشتری شوند بنابراین یکی از شاخص‌های بهره‌وری را می‌توان کاهش نیاز ارزی صنایع دانست.

وی تاکید کرد: در زمینه تامین نیازهای صنعتی شرکت‌های صنعتی که در راستای تامین مواد اولیه، قطعه، تجهیزات و … بتوانند به مرور زمان ارز کمتری از کشور خارج کنند، از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت دارای بهره وری هستند.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تمایل شرکت ها به ساخت تجهزات داخلی و بومی سازی با مشوق هایی نیز همراه خواهد بود، گفت: در این راستا هم انجمن فولاد با تاسیس صندوق پژوهش و فناوری پیش‌قدم شده و هم معاونت علمی ریاست جمهوری به این موضوع توجه دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: ایمیدرو و صندوق نوآوری و شکوفایی در کنار انجمن فولاد نیز حمایت از این بومی سازی را مورد توجه قرار داده است.

غریب پور با تاکید بر اینکه در زمینه ساخت تجهیزات داخلی موردنیاز صنایع باید انرژی که صرف می‌شود در یک مسیر و بدون موازی‌کاری باشد، گفت: هدف ما بومی سازی است و به عنوان مثال اگر قطعه ای در فولاد مبارکه ساخته شد برای فولاد خوزستان هم مورد استفاده قرار بگیرد.

صنایع تجهیزات و دانش بومی را به اشتراک بگذارند  وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که فعالیت انجمن فولاد، صندوق پژوهش و فناوری، شرکت‌های بزرگ مثل فولاد خوزستان، مبارکه و مس را همراستا کنیم تا در جهت رفع نیازهای صنعتی کشور گام اساسی برداشته شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در صنعت فولاد باید بعد از تحقق سیاست های کشور برای رسیدن به ساخت تجهیزات بومی باید به سمت سمت تولید دانش مهندسی برویم اما این درحالی است که در کشور همچنان به دانش فنی خارجی نیازمندیم.

بر اساس این گزارش؛ تغییر چندمرتبه‌ای سیاست‌های صادراتی به گروه‌های فولادی آسیب‌هایی وارد کرده و باعث کاهش صادرات و در نتیجه آن کاهش تولید شده است به نحوی که با وجود ظرفیت ۳۰ میلیون تنی تنها ۱۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود.

به دلیل رکود صنعت ساختمان، مصرف داخلی فولاد کم و بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ است، به همین دلیل نگاه تولیدکنندگان فولاد به صادرات است./آراس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.