کد خبر : 17088
تاریخ انتشار : جمعه 28 آذر 1399 - 11:30

رتبه بسیارضعیف بانک های خوزستان در پرداخت تسهیلات

اخبار مهم خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب بخوانید

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: در استان اجرای طرح هایی که با پرداخت تسهیلات همراه هستند به خوبی پیش نمی رود به صورتی که در جذب سپرده ها در خوزستان رتبه پنجم و در پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها در رتبه ۲۹ کشور قرار داریم

PicsArt 12 18 11.06.33 1280x1280 رتبه بسیارضعیف بانک های خوزستان در پرداخت تسهیلات

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب_خوزستان، ارسلان غمگین اظهار کرد: در خوزستان اجرای همه طرح ها و برنامه هایی که با پرداخت تسهیلات همراه هستند به خوبی پیش نمی رود.

وی با استناد به گزارش بانک مرکزی از عملکرد شبکه بانکی خوزستان در پایان شهریور ۹۹ ، تصریح کرد: با وجود این که خوزستان با جذب سپرده ها به ارزش ۹۴۰ هزار میلیارد ریال در رتبه پنجم قرار دارد اما نسبت تسهیلات به سپرده ها در این استان ۵۱ درصد بوده و در رتبه ۲۹ قرار دارد و به عبارتی حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان از سپرده های مردمی در استان منجر به پرداخت تسهیلات نمی شود.

غمگین ادامه داد: تسهیلات موضوع قانون “حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی” نیز از این قاعده مستثنا نبوده و تاکنون تعداد ۱۰ هزار و ۶۶۲ فقره طرح به ارزش ۱۶ هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال (حدود سه برابر کل اعتبار تا پایان مرحله پنجم) درکمیته‌های فنی تصویب و به موسسات عامل ارسال شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: تاکنون تنها به ۴ هزار و ۷۵ طرح به ارزش ۴ هزار و ۷۱ میلیارد ریال تسهیلات اعطا شده و عملاً ۶ هزار و ۵۸۷ فقر طرح به دلایلی همچون اتمام اعتبار، تکمیل نبودن مدارک، و…. از سوی بانک ها بلاتکلیف و سرگردان مانده اند.

وی افزود: برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی تاکنون تعداد ۱۱۳ فقره کمیته فنی و حدود ۷۴ فقره کمیته های کارشناسی برگزار شده است و از این لحاظ نیز اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان عملکرد مطلوبی دارد.

غمگین خاطر نشان کرد: در تسهیلات حمایتی کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا نیز با وجود ارسال ۲۰ هزار و ۹۵۸ فقره پرونده به ارزش ۳ هزار و ۲۴۳ میلیارد ریال، تاکنون تنها به تعداد ۱۲ هزار و ۷۱۰ فقره پرونده به ارزش یک هزار و ۵۵۶ میلیارد ریال( ۴۸ درصد ) تسهیلات پرداخت شده است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر عملکرد ضعیف شبکه بانکی استان موجب دلسردی فعالان اقتصادی از دریافت تسهیلات شده و به همین دلیل تقاضا برای دریافت تسهیلات و اجرای طرح‌های تولیدی و اشتغال زا نیز کاهش یافته است به طوری که تاثیر این موضوع در کاهش تقاضا برای تسهیلات کرونا به خوبی قابل مشاهده است.

خوزتاب، به گفته مدیرکل کار خوزستان با این وجود و با استفاده از ظرفیت های مختلف استان اعم از کارگروه ها و نشست های متعدد شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی، اصناف، تعاون و… در تبیین اهداف و برنامه‌های دولت تسهیلات مشاغل خانگی در سال گذشته برای اولین بار از سال ۹۰ تاکنون در خوزستان به صورت ۱۰۰ درصد جذب شده است و در سال جاری نیز تاکنون ۹۵ درصد پرداخت قطعی بوده و مابقی طرح ها در بانک به زودی از تسهیلات مشاغل خانگی منتفع می‌شوند و استمرار جذب ۱۰۰ درصدی برای دومین سال پیاپی اتفاق خواهد افتاد.

غمگین گفت: با توجه به شرایط خاص خوزستان به لحاظ نرخ بیکاری بالاتر از میانگین کشوری و نیز نقش بی بدیل بانک ها در رونق سرمایه‌گذاری و بهبود فضای اقتصادی و کسب و کار و تزریق نقدینگی و تامین مالی، طرح‌های متقاضیان سرمایه گذاری همان گونه که تامین مالی و سرمایه‌گذاری یکی از پنج محور مهم برنامه دولت تدبیر و امید در چهارچوب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است، لزوم همراهی و پاسخگویی سیستم بانکی در اجرای سیاست‌های اقتصادی برای افزایش تولید و اشتغال در استان ضروری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.