کد خبر : 24988
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 دی 1401 - 12:22

شرکت های دانش بنیان می تواند برگ جدیدی در تاریخ صنعت پتروشیمی باشد

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی؛

eaedbaee 900x614 1 شرکت های دانش بنیان می تواند برگ جدیدی در تاریخ صنعت پتروشیمی باشدبه گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ فعالیت شرکت های دانش بنیان می تواند برگی جدید در تاریخ صنعت پتروشیمی باشد و امید است با همت و تلاش و استفاده از دانش بنیان ها شاهد نتایج مطلوب و عام المنفعه باشیم.

 پیام برزگر در نشست با شرکت‌های دانش بنیان استان که در سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر ماهشهر برگزار شد اظهار داشت : صنعت پتروشیمی تاکنون باکمک مدیران، کارکنان و کارگران این صنعت توانسته گام های موثر و البته عام المنفعه برای کل کشور بردارد و مسیر توسعه و پشرفت را بخوبی طی کند.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه اهتمام نظام نیز دستیابی به مرجعیت علم و فناوری است، گفت: صنعت پتروشیمی با جدیت و علاقه نسبت به علم و دانش و شرکت های دانش بنیان توجه داشته و دارد و در این زمینه چهار رویکرد نیز طراحی و مورد توجه قرار داده است.

برزگر ادامه داد: اولین رویکرد نیازهای اصلی پتروشیمی در منطقه ویژه بوده که نیازهای فناورانه، نیازهای تولیدی و رفع موانع مهمترین آن است. لذا از شرکت هایی که بتوانند نیازهای مجموعه پتروشیمی را در منطقه حل کنند، استقبال می شود.

وی با اشاره به دومین رویکرد منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: ایجاد خودکفایی و بومی سازی نیز بسیار ضروری و مورد تاکید بوده که سازمان منطقه ویژه اقدامات خوبی را انجام داده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه داد: ایجاد اشتغال، افزایش تولید و سرمایه گذاری سومین رویکرد در این سازمان است که در استقرار و استقبال از دانش بنیان ها پیشروی خود قرار داده ایم.

برزگر یادآور شد: فرهنگسازی چهارمین رویکرد سازمان منطقه ویژه می باشد که با توجه به اینکه بیش از یکسال از برنامه ریزی ها برای توجه هرچه بیشتر به دانش بنیان می گذرد، ضرورت دارد بحث فرهنگسازی دانش بنیان ها در کلیه مجموعه های پتروشیمی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه دانش بنیان ها گفت: برگزاری تورهای علمی و فناوری ، نشست های اختصاصی با واحد پژوهش و فناوری در راستای پیشرفت اهداف دانش بنیان که مهمترین هدف در این زمینه نهادینه سازی دانش بنیان و توسعه دانش بنیان ها و استقرار کارخانه نوآوری در منطقه ویژه بوده است.

برزگر با بیان این مطلب که هماهنگی های لازم برای استقرار کارخانه نوآوری در منطقه با معاونت علم و فناوری ریاست جمهور و پارک علم و فناوری خوزستان صورت گرفته است، گفت: مسیر دانش بنیان شدن در این سازمان با سرعت در حال طی شدن است و تلاش ها برای ساماندهی شرکت های دانش بنیان و استقرار شتاب دهنده ها با احداث سوله مرتبط با دانش بنیان ها و استار تاپ ها عملیاتی شده و این فرآیند نیز به سرعت در حال انجام است .

وی یادآور شد: در حال حاضر پنج شرکت دانش بنیان در منطقه ویژه پتروشیمی استقرار پیدا کرده اند که در مباحث زیست محیطی در حال فعالیت هستند، شرکت های دانش بنیان دیگر نیز وجود دارد که درخواست سرمایه گذاری و تقاضای فعالیت و استقرار داده اند و تا کنون برخی مصوب و برخی در حال طی شدن مسیر تصویب قرار دارند و امید است با در اختیار قراردادن زمین به آنها مسیر برای فعالیت جدی تر هموار شود.

آمارهای موجود در خوزستان هیچ گونه تناسبی با ظرفیت ها و منابع در خوزستان ندارند

ریس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استان خوزستان نیز در ادامه گفت: برگزاری جلسات هم اندیشی و همایش ها در محل صنایع استان خوزستان و با حضور شرکت های دانش بنیان از مهمترین راهکارهای مد نظر جهت همکاری و تعامل بیشتر و بومی سازی علم و دانش در سطح استان خوزستان است.

نادر زاهدی از انعقاد قرارداد و تفاهم نامه میان شرکت های دانش بنیان و شرکت نفت، پتروشیمی و گاز پس از بررسی و توان تولید نیازهای این صنایع خبر داد و گفت: علاوه بر آنکه صنایع به علم و دانش جوانان بومی ارزش گذاشته، می توان امیدوار بود هزینه های صنایع در نیازهای خود تا حد زیادی کاهش یابد.

وی بیان کرد: علیرغم تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد و حمایت از شرکت های دانش بنیان انتظار می رفت به دور از شعار و در عمل ارتباط تنگاتنگی میان صنایع و شرکت های دانش بنیان در راستای توسعه و پیشرفت استان صورت گیرد.

زاهدی با اشاره به وجود ظرفیت و منابع مطلوب در استان خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان در قیاس با سایر استان های سطح کشور از کلیه صنایع مانند نفت، گاز، فولاد، حفاری، سدسازی، آب و برق و … برخوردار است که با هیچ استانی به لحاظ منابع و ثروت قابل قیاس نیست ، ولیکن آنچه که مشخص است، عدم بهره گیری از وجود چنین ظرفیت هایی در سایر حوزه ها بویژه اشتغالزایی و محرویت زدایی بوده است.

رییس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استان خوزستان با اشاره به اینکه آمارهای موجود در خوزستان هیچ گونه تناسبی با ظرفیت ها و منابع در خوزستان ندارند، گفت: اگر ظرفیت ها و منابع را در یک سو و مشکلات و مسایل استان را در سوی دیگر بگذاریم، شاید برای کسی قابل باور نباشد که با وجود چنین ظرفیت هایی، خوزستان رتبه دوم بیکاری پس از استان هرمزگان را در سطح کشور دارا باشد.

وی افزود : صنایع استان علیرغم همه توانمندی و ظرفیتی که دارند با کمتر از ۵۰ درصد توان در حال فعالیت بوده و بدلیل شرایط تورم و تحریم ها شرایط سختی را دنبال می کنند.

وی با اشاره به اینکه استان خوزستان بعنوان قطب اقتصادی کشور شناخته شده و در همه حوزه ها مانند فولاد، نفت، گاز، آب، پتروشیمی و .. نگاه ها به این استان بوده و هست، گفت: ارتباط لازم تا حصول نتیجه و کاهش مشکلات استان میان صنایع و شرکت های دانش بنیان و حتی دانشگاه ها باید ادامه داشته باشد.

رییس سازمان بسیج مهندسی صنعت استان خوزستان خاطرنشان کرد: تا کنون برخی از صنایع خوزستان تعامل و همکاری لازم با شرکت های دانش بنیان را داشته و اتفاقا نتایج مورد نظر را نیز کسب کرده اند، اما برخی صنایع همچنان اجازه ورود این شرکت ها را ندادند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.