شفر، چهاردهمین مربی خارجی و چهارمین مربی آلمانی حاضر در دربی

سرخابی‌های تهران در هفته دهم در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند تا هشتاد و پنجمین دیدار این دو تیم در تاریخ تقابل‌های شان شکل بگیرد. دو تیم در حالی برای این دیدار آماده می‌شوند دو سرمربی خارجی هدایت این دو تیم را عهده دار هستند. در هشتاد و چهار دیدار گذشته، این دو تیم یکبار

سرخابی‌های تهران در هفته دهم در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند تا هشتاد و پنجمین دیدار این دو تیم در تاریخ تقابل‌های شان شکل بگیرد. دو تیم در حالی برای این دیدار آماده می‌شوند دو سرمربی خارجی هدایت این دو تیم را عهده دار هستند. در هشتاد و چهار دیدار گذشته، این دو تیم یکبار دیگر چنین شرایطی را تجربه کرده بودند و هر دو تیم از مربیانی خارجی روی نیمکتشان استفاده کردند. این اتفاق در دربی شماره ۱۹ روی داد. دیداری که در تاریخ دوم بهمن ۱۳۵۵ برگزار شد و دو تیم در آن به نتیجه مساوی یک-یک رسیدند.

2376061 300x200 شفر، چهاردهمین مربی خارجی و چهارمین مربی آلمانی حاضر در دربی

* شفر، مربی سیزدهم
در تاریخ تقابل‌های گذشته دو تیم از دربی شماره یک تا دربی شماره ۸۴، سیزده مربی خارجی هدایت این دو تیم را تجربه کرده بودند و وینفرد شفر آلمانی چهاردهمین مربی خارجی است که سرمربیگری یکی از این دو تیم را در دربی‌ها بر عهده گرفته است.

آلن راجرز، ایوان کونوف، یورگن گده، استانکو پابلکوویچ، وینگو بگوویچ، راینر زوبل، مصطفی دنیزلی، زلاتکو کرانچار و برانکو ایوانکوویچ مربیان خارجی تیم پرسپولیس در دربی هستند و از آن طرف هم رایکوف، جگیچ، سکوموروخوف و کخ مربیانی بودند که روی نیمکت استقلال حضور در دربی را تجربه کرده بودند. شفر نیز جدید ترین خارجی فوتبال ایران است که دربی را تجربه می‌کند.

* چهارمین آلمانی
قبل از شفر سه آلمانی حضور در دربی بعنوان سرمربی را تجربه کرده بودند که سهم پرسپولیس ۲ و سهم استقلال یک مربی بود. رولند کخ تنها مربی آلمانی بود که تا قبل از شفر هدایت استقلال را تجربه کرده بود. اما در تیم پرسپولیس یکبار زوبل و یکبار هم یورگن گده بعنوان سرمربی روی نیمکت این تیم در دربی نشسته بودند. شفر در واقع چهارمین مربی آلمانی است که در نقش سرمربی در دربی حضور پیدا می‌کند.

* مربیان آلمانی در دربی برنده نبودند
تاکنون سه بار آلمانی ها بعنوان سرمربی در دربی حضور داشتند که در هیچ کدام از آنها برنده نشده‌اند. استقلال تنها یک دربی با مربی خارجی تجربه کرده و در همان یک بازی رولند کخ برابر تیمی که علی پروین هدایت آن را عهده دار بود با تساوی یک-یک متوقف شد.

زوبل یکی از مربیان آلمانی پرسپولیس در تقابل با استقلالی که هدایت آن بر عهده امیر قلعه نویی بود با حساب ۳ بر ۲ مغلوب شد و یورگن گده دیگر مربی آلمانی پرسپولیس در مقابل استقلالی که منصور پورحیدری هدایت آن را بر عهده داشت تن به شکست ۳ بر یک داد.  در این میان مربیان آلمانی پرسپولیسی صد در صد در دربی ها شکست خورده‌اند و تنها مربی آلمانی استقلال تن به تساوی داده است. ویژگی دربی‌هایی که یک سر آنها مربیان آلمانی قرار داشتند پر گل بودن آنها است.

* کروات‌ها با اختلاف در صدر
در بین مربیان خارجی که دربی تهران را تجربه کرده اند، کروات‌ها با ۶ مربی نسبت به دیگر کشورها در صدر جدول قرار دارند. استانکو، بگوویچ، کرانچار و برانکو کروات‌هایی بودند که روی نیمکت پرسپولیس نشستند و برای استقلال هم رایکوف و ولادیمیر جگیچ دو مربی کرواتی بودند که هدایت آنها را عهده دار بودند.

* یک مربی دو رگه
البته ولادیمیر جگیچ را باید یک مربی دو رگه با تمایل بیشتر به یوگسلاوی سابق دانست. وی از والدینی اهل کشور یوگسلاوی متولد شده بود اما متولد و بزرگ شده کشور آلمان بود که البته اصلیت این مربی یوگسلاو محسوب می‌شود.

* آلمانی‌ها بعد از کروات ها در رده دوم 
از نظر تعداد، مربیان آلمانی بعد از کروات‌ها دومین ملیتی هستند که مربیان شان روی نیمکت سرخابی ها نشسته‌اند. با  احتساب شفر، چهار مربی آلمانی در دربی‌های تهران روی نیمکت نشسته‌اند. دو مربی روس، یک مربی ترکیه‌ای و یک مربی مربی انگلستانی دیگر مربیان خارجی هستند که در تاریخ پنجاه ساله دربی روی نیمکت این دو تیم نشسته‌اند.

* بیشترین تعداد مربیگری
رایکوف با ۱۵ بار نشستن روی نیمکت استقلال مقابل پرسپولیس از این حیث در بین همه مربیان خارجی رکورد دار است و او بیشترین دربی را بعنوان یک مربی خارجی تجربه کرده است. بعد از رایکوف، آلن راجرز  با ۷ بار مربیگری برای پرسپولیس در دربی ها در جایگاه دوم قرار دارد.

* بهترین و بدترین نتیجه مربیان خارجی
بهترین نتیجه‌ای که در دربی‌ها توسط یک مربی خارجی گرفته شده، دربی تاریخی شهریور سال ۵۲ بود که آن دیدار با نتیجه ۶ بر صفر به سود پرسپولیس خاتمه یافت. در آن بازی آلن راجرز سرمربی پرسپولیس و رایکوف سرمربی استقلال بود. در این بازی راجرز بهترین نتیجه دربی را در بین مربیان خارجی گرفت و بدترین نتیجه هم به نام رایکوف ثبت شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.