کد خبر : 19884
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 آبان 1400 - 15:12

شوشتر شهر کامل ایران لقب گرفت

خبرهای مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری KHUZTABبخوانید

 مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوشتر گفت: شهر شوشتر در کنار یزد و ماسوله، در نخستین رویداد انتخاب شهر کامل ایران که توسط نشریه بین‌المللی ـ تخصصی ۲A برگزار شد، عنوان “شهر کامل” ایران را از آن خود کرد

 

IMG 20211027 150213 642 شوشتر شهر کامل ایران لقب گرفت

به گزارش خوزتاب؛ به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدرضا بهادری با بیان اینکه نشریه بین‌المللی ـ تخصصی ۲A در حوزه معماری و ساختمان فعالیت می‌کند افزود: در نخستین رویداد معرفی شهرهای کامل که به معرفی ظرفیت‌های نهفته و بالقوه شهرها در حوزه‌های میراث تاریخی، معماری مرمت شهری، بازآفرینی می‌پردازد، شوشتر توانست افتخار بزرگ عنوان “شهر کامل” را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: در این رویداد بزرگ که با حضور چهره‌های ملی و بین‌المللی حوزه معماری و شهرسازی در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی تهران برگزار شد، شهر شوشتر در حوزه تاریخی و موزه‌ای در کنار یزد و ماسوله توانست این عنوان را به خود اختصاص دهد.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوشتر با اشاره به اینکه عنوان “شهر کامل” یک برند با اهمیت بسیار بالایی است گفت: وقتی شهری این عنوان را به دست می‌آورد در بُعد ملی و جهانی در جامعه تخصصی معماری و شهرسازی معرفی می‌شود و در تعاملات بین‌المللی از جمله پیوندهای خواهرخواندگی و سایر موارد، از این عنوان می‌توان بهره بسیار برد.
او با بیان اینکه “شهر کامل” (Paragon City)، شهری بزرگ و مدرن است که در آن گذشته و خاطرات شهر با سرزندگی و انرژی جریان حال آن پیوند می‌خورد افزود: در چنین شهری، معماری، فضای عمومی، پایداری، عدالت اجتماعی، حمل‌و نقل در کنار سایر ابعاد و ویژگی‌های زندگی شهری دست به دست یکدیگر می‌دهند و فضایی را خلق می‌کنند که به همه مشکلات و مسایل شهر و ساکنان آن پاسخ بدهد.

بهادری اضافه کرد: هدف از معرفی شهر کامل، رسیدن به چرخه‌ای برای بهبود وضعیت شهرها است؛ از یک طرف شهرهای واجد شرایط به‌عنوان شهرهای ایده‌آل در سطح جهان مطرح و معرفی می‌شوند که این موضوع در برندینگ و توسعه آنها تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی شوشتر ادامه داد: چنین موضوعی در درازمدت به ایجاد رقابت میان شهرها برای دستیابی به‌عنوان شهر کامل، از راه بهبود شرایط‌شان در ابعاد مختلف شهری منجر می‌شود و آنها را در مسیر توسعه قرار می‌دهد؛ از سوی دیگر، با بررسی ویژگی‌های شهرهای مطرح‌شده، می‌توان به الگوهایی برای رفع مشکلات شهرهای مشابه آنها دست پیدا کرد.

وی نوع فرهنگ و وجود فرهنگ‌های ویژه، وجود عناصر تاریخی، کیفیت فضاهای همگانی، امنیت و ایمنی، دسترسی مناسب (سیستم حمل و نقلی متنوع و پوشش‌دهنده)، کیفیت آب و هوا (پایین بودن میزان آلاینده‌ها)، وجود امکانات و خدمات برای گردشگران، وجود کیفیت‌های کالبدی منحصر به فرد، وجود اکوسیستم ویژه و عناصر طبیعی خاص را از معیارهای انتخاب شهر کامل برشمرد و افزود: مجله‌ی ۲A، مفهوم پیشگامانه‌ شهر کامل در قالب “شورای تعامل شهری” یا “مرکز مطالعات توسعه شهری و زندگی متعادل” معرفی می‌کند.

بهادری ابراز امیدواری کرد: مسوولان کشوری و استانی با نگاه ویژه نسبت به شوشتر، کمک کنند تا ظرفیت‌های بی‌نظیر این شهر را به منصه ظهور برسانیم.

گفتنی است سیدمحمد بهشتی، محمدحسن طالبیان، علی‌رضا قلی‌نژاد، فرامرز پارسی، یاسر جعفری، حبیب‌اله طاهرخانی، محمدرضا بهادری، ماهان مدون، سارا احمدی، میترا خراسانی، سحر تفرشی‌ها و سمانه قاسم‌پور، اعضای کمیته تخصصی رویداد شهر کامل را تشکیل دادند.
شوشتر در شمال استان خوزستان، دارای تاریخ و تمدنی کهن است و لقب این شهر از دیرباز دارالمومنین و به عنوان پایتخت سازه‌های آبی جهان شناخته می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.