کد خبر : 22492
تاریخ انتشار : شنبه 21 اسفند 1400 - 23:59

آموزش و پرورش را به من بسپارید، دنیا را اصلاح خواهم کرد(تأتوی).

غفلت از شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی و تمایل به سرمایه‌سوزی در سیستم سرمایه‌سوز و نخبه‌کش آموزش و پرورش خوزستان

خبرهای مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبریkhuztab بخوانید

غفلت از شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی و تمایل به سرمایه‌سوزی در سیستم سرمایه‌سوز و نخبه‌کش آموزش و پرورش خوزستان

آموزش و پرورش را به من بسپارید، دنیا را اصلاح خواهم کرد(تأتوی)

IMG 20220311 WA0000 غفلت از شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی و تمایل به سرمایه‌سوزی در سیستم سرمایه‌سوز و نخبه‌کش آموزش و پرورش خوزستان

✍🏻داریوش توسلی معلم خوزستانی، مدرس دانشگاه و دکتری مدیریت آموزشی

آموزش و پرورش با اهمیت‌ترین، پیچیده‌ترین و ظریف‌ترین نهاد و نظام فنی- اجتماعی کشورها و جوامع مختلف محسوب می‌شود، و به خاطر جایگاه، اهمیت و کارکردهای این سیستم، در کشورهای توسعه‌یافته انتخاب مدیران آن همواره با حساسیت و دشواری‌های بسیاری همراه است؛ چرا که، نیک‌فرجامی و سقوط سایر سیستم‌ها و بخش‌های جوامع بی‌ارتباط با کارکرد و خروجی این نهاد مولد و نخبه‌پرور نیست.

 

 

 

 از این رو، صاحبنظران و متخصصان حوزه آموزش و پرورش معتقدند: اگر قرار باشد تحولی در سیستم تعلیم و تربیت کشوری صورت گیرد، این تحول باید از راس و مدیریت این سیستم شروع شود.

 

 

با نظر به اهمیت مقوله‌ی آموزش و پرورش و آنچه در مقدمه این نوشتار آمد می‌توان گفت، بی‌توجهی به ضوابط علمی و حرفه‌ای در انتخاب مدیران آموزش و پرورش و دهن‌کجی به اصول تخصص‌گرایی و شایسته‌گزینی در انتخاب، یعنی صحه‌گذاری بر عدم آگاهی از رسالت، آرمان‌ها، کارکردها و اهداف این اَبَرسازمان، و چشم‌پوشی آشکار از اصل تعهد حرفه‌ای سازمانی در انتخاب مدیران این سیستم.

 

 

ناگفته پیداست که هر انتخاب نابجایی عواقب و پیامدهای نامطلوب ِ آنی و آتیِ بی‌شماری برای جامعه و سازمان آموزش و پرورش کشور به ارمغان می‌آورد. خسران‌ها و تبعاتی همچون: هدر دادن منابع یا سرمایه‌های انسانی(مهمترین عامل یا مزیت رقابتی سازمان‌های عصر حاضر)، مادی، مالی و اطلاعاتی سازمان، کیفیت و راندمان پایین منابع بالقوه و مورد انتظار دیگر سازمان‌های جامعه و ذینفعان، نارضایتی مشتریان درونی و بیرونی این سیستم، ناکارآمدی یا بحران مشروعیت سازمان و القای حس عدم نیاز به وجود چنین سازمانی به شهروندان، ذینفعان، جامعه و….

با این توصیف و با نظر بر آنچه گذشت، اگر بخواهیم به صراحت ضعف‌های بزرگ نظام آموزشی کشورمان را رتبه‌بندی نماییم، به ناچار باید ضعف مشهود ِ “خطای انتخاب” یا ناآگاهی نسبت به تبعات غلط‌گزینی مدیران عالی سازمان آموزش و پرورش را با وزن بیشتری در اولویت نخست لحاظ نماییم و برجسته کنیم.

 

 

 

شوربختانه به تجربه باید اذعان نمود در استان خوزستان تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان امور آموزش و پرورش در گذشته به‌‌واسطه انتخاب‌های غیراصولی و غیرتخصصی، ناهمسویی خود را با چشم‌انداز و غایت مطلوب این سیستم نمایان نموده‌اند، و بر اثر عدم آگاهی از فلسفه وجودی این سازمان، با اصرار بر رویکردهای ناصواب ِ حزبی- جناحی، سیاسی‌کاری، باندسالاری و قوم‌گرایی، موجبات یاس روز افزون خدمات‌گیرندگان، جامعه علمی و دلسوزان آموزش و پرورش استان را فراهم نموده‌اند.

 

 

 

به امید اینکه بعد از عمری غفلت، سرمایه‌سوزی و خسران متولیان امور تعلیم و تربیت استان ما بیدار شوند و از تجربه‌های وزین، خردمندانه و شاذ ِ صاحب‌نظران، مفاخر و سرمایه‌های علمی، اندیشه‌وزان دلسوز و گنجینه‌های کم‌‌نظیر معرفتی عملاً بهره‌‌ گیرند و به خواست جامعه‌ی فرهنگی استان عنایت داشته باشند و احترام بگذارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.