کد خبر : 6687
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 23:19

فشار خون بالا از مهمترین علل بیماری های ناتوان کننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یکی از مهمترین علل بروز بیماری های ناتوان کننده جامعه ما بالا بودن فشار خون است. به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، دکتر ایرج نظری چهارشنبه در همایش تبیین و معرفی برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در سرسرای شهدای دانشگاه اظهار داشت: فشار خون بالا مشکلاتی

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یکی از مهمترین علل بروز بیماری های ناتوان کننده جامعه ما بالا بودن فشار خون است.

بارگیری 5 فشار خون بالا از مهمترین علل بیماری های ناتوان کننده است

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، دکتر ایرج نظری چهارشنبه در همایش تبیین و معرفی برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در سرسرای شهدای دانشگاه اظهار داشت: فشار خون بالا مشکلاتی از جمله سکته مغزی، آسیب دیدن چشم، قلب و کلیه ها را سبب می شود.
وی ادامه داد: این عوارض سالانه بسیاری از مردم ما را درگیر می کند و باعث آزار و اذیت فرد و خانواده می شود و هزینه های زیادی صرف نگهداری و درمان آنها می شود.
نظری با اشاره به اینکه امروزه مرگ های زیر ۷۰ سال زودرس محسوب می شوند گفت:بسیاری از این مرگ های زودرس ناشی از عوارض فشار خون بالاست لذا باید تلاش کنیم عوامل و شرایط پیشگیری و کنترل را توسعه و آموزش دهیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص اهداف بسیج ملی کنترل فشار خون بالا اظهار داشت: از جمله اهداف این است که به افراد در معرض فشار خون اطلاعات لازم ارائه شود تا از بروز بیماری پیشگیری شود، افراد بیمار شناسایی نشده، شناسایی شوند و پیش از بروز عوارض، درمان شوند.
وی ادامه داد: از دیگر اهداف طرح این است که افراد بیمار شناسایی شده که درمان های درستی دریافت نمی کنند را شناسایی کرده و درمان های صحیح را برای آنها انجام دهیم و نیز عوارض افراد دچار عارضه را به صورت صحیح درمان کنیم تا از عواقب بعدی جلوگیری شود.
نظری گفت: شاید به همین سادگی بتوان با اجرای این بسیج همگانی بتوانیم حدود ۴۰ درصد جامعه ما که از فشار خون بالای خود اطلاعی ندارند را شناسایی و درمان کنیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: این برنامه از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد و برای کنترل تمام افراد بالای ۳۰ سال، مادران باردار و افراد با نارسایی کلیه انجام می شود و باید در این مدت زمان به مراکز معرفی شده مراجعه کنند و یا در سامانه، فشار خون خود را ثبت کنند تا پیگیری های لازم انجام شود.
وی ادامه داد: کنترل فشار خون در مراکز بهداشت فعال استان درحال انجام است و ارگان ها و سازمان های مختلف و پایگاه های سیار قرار است همکاری کنند.
نظری گفت: امید است در پایان طرح، فشار خون جمعیت هدف ثبت شود و افراد در معرض خطر را بشناسیم و برنامه هایی ادامه درمان آنها تعیین شود.
امام جمعه موقت اهواز نیز گفت: اهمیت سلامت در دین اسلام کاملا مشخص است و حتی عبادات ما با سلامتی بدن تنظیم شده است و با هزینه های کم می توانیم از هزینه های مادی و معنوی زیاد ناشی از بیماری هایی مانند فشار خون جلوگیری کرد و طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در این راستا موثر است.
حجت الاسلام ابوالحسن حسن زاده ادامه داد: آسیب های روحی و معنوی ناشی از بیماری خود فرد و دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی بیان کرد: علاوه بر مسئولیت فردی و اجتماعی، حکومتها و دولتها نیز این در قبال تامین وحفظ سلامیت مردم مسئولیت به عهده دارند و در کشور ایران نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را در این راستا اجرا کرده است و اطلاع رسانی به مردم نیز اهمیت زیادی دارد.
نماینده سازمان های مردم نهاد خوزستان نیز گفت: خانه سازمان های مردم نهاد از امروز این طرح را با همکاری شرکت ملی حفاری بخش HSE آغاز کرده و تیم پزشکی مستقر شده است.
سیروس داوودی بیان کرد: سازمان های مردم نهاد در حوزه فشار خون، دیابت، ام اس و ایذر ورود کرده است.
وی ادامه داد: سمن ها در حوزه سیل ورود و به مردم سیل زده کمک رسانی کردند و تیم های پزشکی شامل ۲۰۰ پزشک، ۲۰۰ پرستارو ۲۰۰ ماما همراهی کردند.
داوودی اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰۰ سازمان مردم نهاد ثبت شده در استان وجود دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.