فصل داغ تابستان با هیجان لیگ برتر

هفدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران از روز پنج شنبه کلید می‌خورد تا پس از وقفه ای چند ماهه، هیجان فوتبال باشگاهی یک بار دیگر از سر گرفته شود. تیم‌های سپاهان و ذوب آهن همانند ۱۶ دوره گذشته، نماینـــده فوتبال نصف جهان در این پیکارها هســــتند. در آســـتانـــــه شـــــروع لیــــگ، با پرونده ویــــژه ای به

هفدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران از روز پنج شنبه کلید می‌خورد تا پس از وقفه ای چند ماهه، هیجان فوتبال باشگاهی یک بار دیگر از سر گرفته شود. تیم‌های سپاهان و ذوب آهن همانند ۱۶ دوره گذشته، نماینـــده فوتبال نصف جهان در این پیکارها هســــتند. در آســـتانـــــه شـــــروع لیــــگ، با پرونده ویــــژه ای به سراغ تیم‌هــای همشهری رفتیم تا نگاهی به وضعیت آماده سازی آن‌ها داشته باشیم.

 IPLlogo فصل داغ تابستان با هیجان لیگ برتر

سرشناس‌ترین جدا شده‌ها

احسان حاج صفی
سپاهان   —>  پانیونیوس

اگر احسان بهترین بازیکن سپاهان در لیگ شانزدهم نبود، باز هم جدایی وی رخداد ناخوشایندی برای تیم اصفهانی محسوب می‌شد. حاج صفی برای اینکه فرصت بازی در جام جهانی را از دست ندهد، حاضر شد با قراردادی کمتر از آنچه سپاهانی‌ها به وی می‌دادند، با یک تیم یونانی به توافق برسد. سپاهان در لیگ پانزدهم به سختی با جدایی حاج صفی کنار آمد و باید دید این بار چه سیاستی را در قبال جدایی مدافع چپ خود در پیش خواهد گرفت.

شجاع خلیل زاده
سپاهان —> پرسپولیس

خلیل زاده بالاخره به آرزویش رسید و به تیم پرسپولیس پیوست تا سپاهان یک مهره موثر را در خط دفاعی از دست بدهد. شجاع که در لیگ شانزدهم به ناچار در سپاهان ماندنی شده بود، با اینکه بازی‌های زیادی را به دلیل محرومیت از دست داد؛ اما بازیکن موثری در ترکیب تیم اصفهانی بود. با توجه به جدایی خلیل زاده و موسی کولیبالی، تقویت خط دفاعی در دستور کار کرانچار قرار گرفت و جذب چند مهره دفاعی نیز در همین راستا بود.

رضا شکاری
ذوب آهن —> روستوف

شکاری ساز جدایی را از نیمه‌های فصل گذشته و با غیبت در تمرینات تیم ذوب آهن کوک کرد؛ اما پیوستن رسمی وی به تیم روستوف روسیه، اخیرا انجام شده و از ابتدای لیگ هفدهم ذوبی‌ها، این بازیکن جوان را در اختیار ندارند. شکاری که در سن ۱۷ سالگی برای اولین بار در لیگ ایران بازی کرد، یکی از پدیده‌های فوتبال کشورمان به شمار می‌رود که در صورت تداوم صحیح مسیر، می‌تواند اسم و رسمی برای خود دست و پا کند.

جری بنگستون
ذوب آهن —>  تیمی در لیگ هندوراس
این مهاجم هندوراســـی، پس از پایان لیگ، خیلی زود تصمیم به بازگشت دوباره به لیگ فوتبال کشورش گرفت؛ اما اطلاعات موثقی از اینکه وی به کدام تیم پیوسته، در اختیار نداریم. بنگستون که در تیم پرسپولیس به فوتبال ایران معرفی شد، در مدت حضورش در ذوب آهن، مهاجـــم شش دانگی محسوب نمی‌شد؛ اما پر کردن جای خالی او هم کار چندان ساده ای نخواهد بود.

سرشناس‌ترین بازیکنان جذب شده

ساسان انصاری
فولاد خوزستان —> سپاهان
انصاری در لیگ شانزدهم دو موقعیت متفاوت را پشت سر گذاشت. یک مقطع بدون نتیجه در پرسپولیس و یک مقطع درخشان در فولاد خوزستان. انصاری فصل گذشته مهره موثری برای نعیم سعداوی بود و با ۱۶ گلی که برای این تیم به ثمر رساند، با مهدی طارمی در کورس گلزنی رقابت نزدیکی داشت. انصاری برای رسیدن به جام جهانی، سپاهان را انتخاب کرده و حداقل در پایان نیم فصل نخست می‌توان ارزیابی مناسبی از درستی تصمیم او داشت.

سعید آقایی
تراکتورسازی —> سپاهان
زمانی که هنوز جدایی حاج صفی قطعی نشده بود، کرانچار دست روی سعید آقایی گذاشت. این مدافع چپ جوان قرار است جالی خالی حاج صفی را برای تیم اصفهانی پر کند. آقایی که مشکلاتی در خصوص جدایی‌اش از تیم تراکتور و چک ضمانتی که نزد گسترش فولاد داشت، به وجود آمد، در یکی از دیدارهای دوستانه تیم جدید، دچار مصدومیت شد که خوشبختانه به خیر گذشت و خیال سپاهانی‌ها را راحت کرد.

اسماعیل شریفات
فولاد خوزستان —> ذوب آهن
این بازیکن خوش تکنیک خوزستانی که با رای منفی امیر قلعه نویی استقلال را به مقصد فولاد ترک کرد، این بار با نظر او از فولاد به ذوب آهن آمده تا یکی از مهره‌های کلیدی و لیگ برتری این تیم اصفهانی در لیگ باشد. شریفات که در دو فصل گذشته از فروغ لازم به دور بوده است، امسال این شانس را دارد تا دوباره در همان سطحی که همه انتظارش را داریم، ظاهر شود. برای او توپ و میدان آماده است و اعتماد سرمربی نیز قوت قلبی برای اوست.

حمید بوحمدان
نفت تهران —> ذوب آهن
در شرایط عادی، بوحمدان خرید شاخصی برای ذوبی‌ها محسوب نمی‌شود؛ اما از آنجایی که این تیم تحرک کمی در فصل نقل و انتقالات داشته است، در مقایسه بین محمد باقر صادقی و بوحمدان، بازیکن دزفولی انتخاب شد. این بازیکن که در پست هافبک دفاعی بازی می‌کند، بانظر قلعه نویی به ذوب آهن پیوسته و می‌تواند با جلب نظر این مربی، به مهره ای موثر در وسط میدان تبدیل شود.

ز مثل زلاتکو؛ ق مثل قلعه نویی
زلاتکو کرانچار و امیر قلعه نویی؛ اولی را یکی از مربیان خارجی موفق حاضر در فوتبال ایران می‌دانند و دومی هم به روایت آمار و ارقام پرافتخارترین سرمربی لیگ برتری محسوب می‌شود. حالا برای لیگ هفدهم اولی روی نیمکت سپاهان می‌نشیند و دومی روی نیمکت ذوب آهن. برای اصفهانی‌هایی که خاطرات خوشی از دوران حضور کرانچار و قلعه نویی در نصف جهان دارند، این دو مربی برگ برنده تیم‌های همشهری به شمار می‌روند.   ذوب آهن فصل گذشته لیگ را با یحیی گل محمدی شروع کرد؛ اما نیم فصل اول هم به میانه نرسیده بود که یحیی جایش را به دستیارش سید مجتبی حسینی داد. حسینی در نیم فصل اول عملکرد موفقی ارائه کرد؛اما نوسان نتیجه گیری در نیم فصل دوم، موجب شد تا این مربی شانسی برای ادامه فعالیت در باشگاه اصفهانی نداشته باشد. ذوبی‌ها فصل جدید را با امیر قلعه نویی شروع می‌کنند؛ اما این مربی به واسطه دو سال حضور در تیم سپاهان با جو فوتبال اصفهان و ورزشگاه فولادشهر به خوبی آشناست.  فعالیت این تیم در فصل نقل و انتقالات به خوبی نمایانگر تفاوت بین تیم‌هایی است که امیر طی چند فصل گذشته هدایت آن‌ها را برعهده داشته است. در تیم سپاهان، کرانچار از ابتدای سال جاری هدایت این تیم را برعهده داشته و لیگ هفدهم نیز در امتداد هفته‌های سپـــری شـــده از لیگ شـــانـــزدهم خواهد بود. این مربی کروات با وجود دوران خوبی که از لحاظ عملکردی در تیم سپاهان در دوره اول حضورش داشت؛ اما با دلخوری و ناراحتی از تیم جدا شد. با این حال در آستانه شروع فصل جدید، کرانچار با امیدواری لیگ را شروع می‌کند و هواداران هم با فراموشی آنچه در زمان جدایی این مربی رقم خورد، به دنبال تکرار اتفاقات خوب لیگ چهاردهم هستند.

       کرانچار
متولد:۱۹۵۶ زاگرب
۱۴۷ بار مربیگری در لیگ برتر ایران
سابقه مربیگری در تیم‌های تیم ملی کرواسی، تیم ملی مونته گرو، دینامو زاگرب و …
قلعه نویی
۱۳۴۲ تهران
۳۹۶ بار مربیگری در لیگ برتر ایران
سابقه مربیگری در تیم ملی ایران، استقلال، تراکتورسازی، مس کرمان و …

 ذوب آهن لیگ هفدهم در یک نگاه
نقطه قوت: آرامش
ذوب آهن مانند همیشه با آرامش کار خود را شروع کرده است. هیچ فشاری روی امیر قلعه‌نویی و تیمش نیست و آن‌ها می‌توانند از این امتیاز بهره ببرند. فشار اصلی روی دو تیم تهرانی و تا حدودی سپاهان است. ذوب آهن می‌تواند با اتکا به ثبات مدیریتی و بازیکنانش و بهره گرفتن از تجربه قلعه‌نویی به سمت قهرمانی حرکت کند.
نقطه ضعف: جا افتادن قلعه‌نویی
ذوب آهن نقاط ضعف مختصری هم دارد، این تیم تا به حال قهرمان نشده است، تمریناتش را نسبت به سایر مدعیان کمی دیرتر شروع کرد. قلعه‌نویی هم اولین فصل حضورش در این تیم را تجربه می‌کند. جا افتادن قلعه‌نویی در تیم جدیدش کمی طول خواهد کشید. این مربی با پنج قهرمانی پرافتخارترین سرمربی لیگ برتر است با این حال سوابقش نشان می‌دهد شروع ایده ئالی در تیم‌هایش ندارد و به زمان نیاز دارد.

سپاهان لیگ هفدهم در یک نگاه
نقطه قوت: نظم و کار حرفه‌ای
از نظر فنی همه چیز در سپاهان روال منطقی داشته است. یک مربی با کیفیت هدایت این تیم را برعهده دارد، سپاهانی‌ها به موقع و بدون هیاهو یارگیری کردند و تمرینات‌شان را هم سروقت با نظم خاصی آغاز کردند. هواداران امید دارند سپاهان با کرانچار در ورزشگاه نقش جهان به اوج برگردد.
نقطه ضعف: ساختن تیم جدید
سپاهان در دو فصل گذشته شرایط مطلوبی نداشت و مدام بازیکنان این تیم عوض شدند. کرانچار در این فصل هم مجبور است تیم جدیدی بسازد. هماهنگ کردن این تیم و ساختن یک سپاهان قهرمان شاید زمان‌بر باشد و کرانچار نتواند در شروع فصل یک تیم هماهنگ را روانه میدان کند. استقلال، ذوب آهن و پرسپولیس اسکلت اصلی فصل قبل خود را حفظ کردند، کرانچار اما مجبور است حداقل نیمی از تیم خود را نسبت به فصل قبل تغییر دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.