مشکلی برای تامین آب کشت تابستانه در خوزستان وجود ندارد

رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به حجم آب پشت سدهای خوزستان، مشکلی برای تامین آب کشت تابستانه در این استان وجود نداشته و آب مورد نیاز کشت تابستانه تامین می شود. به گزارش خوزتاب فرهاد ایزدجو روز پنجشنبه در بازدید از بخش کشاورزی مناطق سیل زده شادگان اظهار داشت: با نزدیک

رئیس سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به حجم آب پشت سدهای خوزستان، مشکلی برای تامین آب کشت تابستانه در این استان وجود نداشته و آب مورد نیاز کشت تابستانه تامین می شود.

IMG 20190705 WA0034 300x169 مشکلی برای تامین آب کشت تابستانه در خوزستان وجود ندارد

به گزارش خوزتاب فرهاد ایزدجو روز پنجشنبه در بازدید از بخش کشاورزی مناطق سیل زده شادگان اظهار داشت: با نزدیک شدن به کشت تابستانه شبکه های آبیاری و زهکشی که از سیل اوایل امسال آسیب دیده اند به طور کامل بازسازی و آماده آب اندازی شدند.

وی افزود: شبکه های آبیاری و زهکشی که بر اساس الگوی کشت طراحی شده اند دارای ظرفیت خاصی هستند که برای تامین آب مورد نیاز آنها محدودیت هایی ایجاد شده است.

رئیس سازمان آب و برق استان خوزستان با بیان اینکه در حوضه های دز، کارون و کرخه از نظر حجم آب در پشت سدها مشکلی برای تامین آب کشت تابستانه وجود ندارد، گفت: برای آبیاری سنتی هیچ محدودیتی برای برداشت آب از رودخانه ها و انجام کشت های پرمصرف وجود ندارند اما با توجه به طراحی شبکه های آبیاری بر اساس الگوی کشت خاص، در این شبکه ها محدودیت کشت های پرمصرف اعمال می شود.

ایزدجو با اشاره به نیاز نخیلات شادگان در پایین دست حوضه رودخانه مارون و جراحی گفت: با وجود پر آب بودن مخزن سد مارون اما به دلیل وسعت زمین های کشاورزی پایین دست و لزوم تامین آب مورد نیاز نخیلات، در این حوضه محدودیت کشت پرمصرف وجود دارد و سه تا چهار هزار هکتار کشت پرمصرف در حوضه این رودخانه می توان انجام داد.

رئیس سازمان آب و برق استان خوزستان تصریح کرد: با هماهنگی ستاد بحران استانداری خوزستان و جهاد کشاورزی در هر حوضه این استان میزان کشت برای کشت های پرمصرف مشخص شد.

وی در خصوص مشکل کم آبی روستاهای شادگان گفت: به طور متوسط اکنون در منطقه شهرستان شادگان بالغ بر ۷۳۵ لیتر سرانه آب برای هر نفر تامین می شود.

ایزدجو افزود: روستاییان شادگان علاوه بر مصرف آب آشامیدنی؛ آب مورد نیاز برای آبیاری نخیلات، موارد بهداشتی و دام خود را نیز از محل آب آشامیدنی استفاده می کنند که مصرف را از حالت استاندارد افزایش داده است.

وی تصریح کرد: در شبکه توزیع آب شرب شهری و روستایی شادگان مشکلاتی وجود دارد که این مشکلات در شبکه های روستایی بدلیل پراکندگی بیشتر است.

ایزدجو اظهار داشت: به دلیل انشعاب های غیر مجاز در شبکه آبرسانی به روستاهای شادگان، تامین آّب روستاهای انتهای شبکه آبرسانی با مشکل افت فشار و قطعی آب مواجه هستند لذا از نظر تامین آب روستاهای شادگان مشکلی وجود ندارد ولی شرکت آب و فاضلاب خوزستان تلاش دارد با ایجاد خطوط آبرسانی جدید و تقویت ایستگاه های پمپاژ مشکل آبرسانی این روستاها را برطرف کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.