کد خبر : 18240
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 تیر 1400 - 17:49

قابل توجه مستاجران،  مالکان و بنگاه داران

مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص قرارداد اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ / جزییات وام ودیعه مسکن مستاجران

اخبار مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

ستاد ملی کرونا مورخ ۲۲خرداد۱۴۰۰ در هفتاد و دومین جلسه خود به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور ، با مصوبه حمایت از خانوارهای مستاجر در زمینه تمدید قرارداد اجاره املاک مسکونی و پرداخت تسهیلات وام ودیعه مسکن به مستأجران واجد شرایط موافقت کرد.

 

inquilino moroso مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص قرارداد اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ / جزییات وام ودیعه مسکن مستاجران

 

 

 

🔰به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب ؛ جزئیات مصوبه هفتاد و دوم ستاد ملی کرونا با موضوع حمایت از خانوارها در زمینه اجاره املاک مسکونی به شرح زیر است:

 

۱-۱- حداکثر افزایش مبلغ اجاره بها یا مبلغ رهن برای این قراردادها در کلان شهر تهران تا سقف ۲۵ درصد و سایر کلان شهرها تا سقف ۲۰ درصد و برای سایر مناطق شهری کشور تا سقف ۱۵ درصد خواهد بود.

۲-۱- مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ تمدید می‌شود. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت نمایند. سقف مبلغ این تسهیلات برای کلان شهر تهران ۷۰ میلیون، سایر کلان شهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان تعیین می‌شود. شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال ۱۳۹۹، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است. تا سقف ده هزار میلیارد تومان از بسته تسهیلات کرونایی، در سال ۱۴۰۰ به پرداخت تسهیلات برای این موضوع اختصاص داده می‌شود.

۳-۱- با عنایت به استمرار شرایط بیماری کرونا، کلیه قراردادهای اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری که از تاریخ ابلاغ این مصوبه تا پایان سال ۱۴۰۰ مدت زمان اعتبار آن‌ها به اتمام می‌رسد، در صورت عدم توافق طرفین و تمایل مستاجرین، به مدت یک سال به صورت خودکار تمدید می‌شود.

 

🔰 موارد ذیل(٩ بند) از شمول حکم تمدید خودکار قرارداد های اجاره املاک مسکونی مستثنی است:

 

۱.چنانچه مالک، به منظور تخریب واحد مسکونی، احداث ساختمان جدید و یا تعمیرات اساسی واحد مسکونی، پروانه ساختمانی یا پروانه تعمیرات اساسی اخذ نموده باشد.

۲.چنانچه مستأجر تا یک ماه پس از تمدید قرارداد اجاره جدید، بر اساس مستندات مثبته و به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده، ما به التفاوت مال الاجاره را به موجر(اجاره دهنده) پرداخت ننموده باشد.

۳.املاک مورد اجاره که قبلاً یا در مدت تمدید قرارداد به طور قطعی و رسمی مورد معامله قرار گرفته باشند، مستأجر می‌بایست ظرف مدت دو ماه از تاریخ انتقال سند رسمی نسبت به تخلیه و تحویل آن اقدام نماید.

۴.چنانچه مستأجر با افزایش مبلغ اجاره با نرخ‌های فوق‌الذکر موافقت ننماید، به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده، واحد قابل تخلیه است.

۵.مستأجرانی که در دوره قرارداد اجاره بر اساس این مجوز، به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده به تعهدات خود عمل نکنند و موجب تضییع حقوق موجر شوند مشمول این مصوبه نخواهند شد.

۶.چنانچه موجر و افراد تحت تکفل وی صرفاً مالک همین واحد مسکونی مورد اجاره بوده و نیاز (مالک و افراد تحت تکفل) موجر به ملک مسکونی مورد اجاره برای سکونت، توسط مرجع صالح رسیدگی کننده احراز شود.

۷.چنانچه بنا به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده، رفتار مستأجر خلاف عرف عمل نموده و باعث شکایت سایر ساکنین واحدهای مسکونی باشد.

۸.چنانچه مستأجر در دوران استفاده از واحد مسکونی استفاده غیر و یا خلاف تعهدات مقرر در اجاره‌نامه اعم از کاربری نماید.

۹.چنانچه مستأجر در دوره قبل نسبت به ایفای تعهدات (پرداخت به موقع اجاره‌بها، هزینه شارژ و …) اقدام ننموده و موجب ضرر و زیان قابل ملاحظه اجاره دهنده (به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده) شده باشد.

 

🔰خوزتاب یاداور می شود؛

🔸️نحوه شکایت از مستاجر در صورتی که شکایت از مستاجر غیر از موضوع سرقفلی باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف است و این مرجع صالح به رسیدگی به دعاوی موجر[اجاره دهنده] و مستاجر[اجاره کننده] است

 

🔸️بنا بر اعلام معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و دستیار وزیر دادگستری در امور حقوق شهروندی؛ مصوبات ستاد ملی کرونا در چارچوب قانون اساسی و مبتنی بر مصوبه شورای عالی امنیتی است که در حکم قانون تلقی می‌شود و قضات و دادستان‌ها مکلف به اجرای مصوبات این ستاد هستند.

 

🔸️براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ ، تمدید اجباری قراردادهای اجاره تا ۳ ماه بعد از پایان کرونا اجرا خواهد شد و هیچ صاحبخانه ای نمیتوانند بدون دلایل ذکر شده( ۹بند) برای مستاجر خود حکم تخلیه بگیرد.

 

همچنین طبق بررسی‌های انجام شده، طرح وام ودیعه مسکن سال گذشته تغییرات بسیار زیادی داشته، به طوری که در ابتدا قرار بود این وام به مالکان و موجران پرداخت شود، اما با توجه به مشکلات ایجاد شده و نداشتن ضمانت کافی و قبول نکردن مالک برای ارائه کد رهگیری این طرح تغییراتی داشت، به طوری که پس از مدت زمان کوتاهی مقرر شد این تسهیلات به مستاجران پرداخت شود و این وام همانند سایر تسهیلات به مستاجران با معرفی اداره کل راه و شهرسازی پرداخت می‌شود.

 

همچنین بر اساس اطلاعات به دست آمده میزان اقساط تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی برای تهرانی‌ها یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان با بازپرداخت ۵ ساله، برای سایر کلان‌شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۳ ساله و حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان و برای شهر‌های کوچک که ۲۵ میلیون تومان است میزان اقساط ۸۴۰ هزار تومان است.

همچنین به نظر می‌رسد با توجه به آنکه بسیاری از دریافت‌کنندگان تسهیلات در سال گذشته به دلیل آنکه بازپرداخت آن ۵ ساله بوده و تسهیلات آن‌ها تسویه نشده است امسال واجد دریافت این تسهیلات نیستند.

 

بانک مرکزی نیز در جدیدترین اطلاعیه خود اعلام کرد که مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ تمدید شده و بانک ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذرماه امسال تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.