کد خبر : 17512
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اسفند 1399 - 0:24

بررسی وضعیت کرونا در استان خوزستان

نشست کمیسیون بهداشت و سلامت مجمع جوانان نواندیش خوزستان

اخبار خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

گزارشی از نشست کمیسیون بهداشت و سلامت مجمع جوانان نواندیش خوزستان که روز گذشته با موضوع بررسی شرایط کرونایی استان خوزستان برگزار شد.

IMG 20210315 WA0078 نشست کمیسیون بهداشت و سلامت مجمع جوانان نواندیش خوزستان

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب ؛ راوی جنوب _ سلسله نشست های کمیسیونی مجمع جوانان نواندیش خوزستان با بررسی شرایط کرونایی در خوزستان و در چهارچوب کمیسیون بهداشت و سلامت و با حضور متخصصین حوزه بهداشت و سلامت برگزار شد.

 

مجتبی حاجتی رئیس مجمع جوانان نواندیش در ابتدای جلسه گفت: مجمع جوانان نواندیش با نگاه توسعه استان بر مبنای برنامه و تخصص شکل گرفته است و طی چند سال گذشته براین محور کار کرده است و در شرایط بحران ها مانند سیل و کرونا سعی برآن داشته در این مسیر با توجه به ظرفیت های اجتماعی و اعتمادی که مردم به مجمع و جوانان داشتند.در بحث خدمات رسانی و کمک به بخش آسیب پذیر را سرلوحه کار خود دهد.

 

بطور مشخص در بحث کرونا مجمع جوانان نواندیش با توجه به بحران کمبود ماسک در ماه های اول بحران کرونا اقدام به تولید و توزیع ماسک رایگان کرد. در ادامه با توجه به مسائل و مشکلاتی که در حوزه مدیریت و برنامه ریزی در بحران کرونا پیش آمد دراین خصوص نشست های تخصصی برگزار نمود و با صدور بیانیه انتقادات و نظرات خود را در حوزه اجتماعی و ساختاری و مدیریتی مطرح نموده و در برگزاری نشست با مدیریت علوم پزشکی نتایج بررسی و پیشنهادات اصلاحی را ارائه نمود.

 

بر همین اساس و رویکرد و شرایط کرونایی متفاوت خوزستان نسبت به سایر نقاط کشور که در شرایط قرمز و سیاه قرار گرفته است مجمع جوانان در کمیسیون بهداشت و سلامت تصمیم گرفت علل رسیدن به شرایط فعلی بخصوص اینکه چرا دیگر استان های مرزی درگیر این شرایط نشدند و فقط خوزستان با چنین شرایطی روبرو است را بررسی کند و عوامل موثر بر وقوع و استمرار این وضعیت را مطرح نمودو از سویی خواستار بررسی زیرساختهای بهداشتی آزمایشگاهی و درمانی استان در این بحران شد.

 

مصدق زنگنه نائب رئیس مجمع جوانان بر لزوم کاربردی کردن مبارزه با کرونا بجای کلی گویی از سمت مسئولین تاکید داشت و پیشنهاد کرد بطور مشخص باید برای تغییر فرهنگ مبارزه با کرونا تلاش نمود.

 

وی نوع برخورد و نحوه ی مبارزه با کرونا در ماه های اول و نوع برخورد مردم با کرونا در ماه های اخیر را نمونه مشخصی از لزوم نحوه تغییر فرهنگ دانست.

 

رشید زلقی ضمن تقدیر و تشکر از کادر درمان بر لزوم پرداخت حقوق و مزایا کادر درمان تاکید داشت وی همچنین مهمترین کار ممکن را تامین تجهیزات لازم بخصوص واکسن را مسئله اصلی تصمیم گیران دانست.

 

شهرام هزاریان کارشناس ارشد روانشناسی به انتقاد از کمبود امکانات کادر درمان بر مدیریت روحی و روانی جامعه و آسیب های این حوزه در پسا کرونا را مهم دانست و بر برنامه ریزی لازم برای مدیریت پسا کرونا تاکید داشت.

 

خانم فاطمه حزباوی به چالش های کرونا و بخصوص آمار بالای کرونا دربین زنان خانه دار اشاره کرد و با اشاره به اهمیت بالای سلامت زنان خانه دار در منزل و بخصوص بحث پیشگیری و گسترش کرونا درخانه، نبود برنامه و دستور العمل مناسب جهت مدیریت کرونا در منزل را یک چالش در بحث پیشگیری دانست.

 

وی همچنین بر اهمیت لزوم استفاده‌ از ظرفیت هنرمندان جهت فرهنگ سازی پیشگیری بیماری کرونا تاکید کرد.

 

محمد قربانی با بر شمردن شاخصه های توسعه ای در جوامع امروز بر لزوم بررسی دقیق ارتباط قرمز شدن شرایط کرونا در خوزستان و تفاوت آن با سایر استان ها تاکید کرد تا مجدد شاهد تکرار آن نباشیم.

 

محمد اردشیری عدم صداقت وزیر بهداشت و برخی مدیران علوم پزشکی با مراکز تصمیم گیری و جامعه را مشکل اصلی مبارزه با کرونا دانست و تا مادامی که مدیریت التماس جایگزین مدیریت با برنامه باشد کماکان شاهد ادامه پیک های بعدی خواهیم بود و راه حل مناسب فقط و فقط خرید واکسن است.

 

دکتر روزدار معاون درمان بیمارستان آریا اهواز در پاسخ به مطالب مطرح شده عنوان کرد: با استفاده از کلمه بحران در شرایط فعلی مخالف هستم بحران یک زمانی است که فشار و حجم کار به شکلی تعریف شود که نتوانیم مدیریت کنیم.

 

وقتی یک موضوع (کرونا) که ۱۳ ماه طول بکشد دیگر استفاده از همان کلمه روزهای اول قابل قبول نیست و نشان از آن دارد که درمدیریت خوب عمل نکردیم.

 

این به این معنی است که ما طی ۱۳ ماه میتوانیم ساختار پیشگیری و امکانات و درمان را طوری مدیریت کنیم که الان از واژه بحران استفاده نکنیم.

 

باید دید برنامه ریزی ها در مقاطع مختلف به نتیجه نرسیده است ما چندین بحران را داشتیم مانند بحران دستکش و ماسک بود و طبیعی هم بود چون حدود چهار و نیم میلیون دستکش و ماسک نیاز بود و بعد عدم اطلاع دقیق از ویروس باعث می شد جامعه اگاه نباشد که چگونه عمل کند.

 

اما باید بدانیم میخواهیم با اقتصاد، درمان مدیریت کنیم یا با درمان، اقتصاد را مدیریت کنیم اگر بخواهیم با اقتصاد درمان را مدیریت کنیم مسئله ای مشخص است اما اگر بخواهیم با درمان اقتصاد را مدیریت کنیم که شرایط پیچیده میشود.

 

باید فرهنگ پیشگیری را جایگزین درمان شود و این پیشگیری در شرایط فعلی فقط واکسن است.

 

کرونا به اقتصاد و طبقه ضعیف جامعه لطمه و خسارت جدی وارد کرده است و این مشکلات اقتصادی سبب شده ‌است و هزینه های بالای زندگی از یک سو و هزینه‌ های درمان از سوی دیگر سبب شده فرهنگ پیشگیری خوب انجام نشود.

 

دکتر شهرام باقری متخصص پاتولوژی و مسئول کمیسیون بهداشت و سلامت مجمع جوانان نواندیش در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: در شرایط فعلی که شرکت های بزرگ داروسازی و واکسن سازی دنیا اقدام به تهیه واکسن کردند تنها اولویت مسئولین باید تهیه واکسن و واکسینه کردن میشود.

 

مهدی راسته سوپروایزر پرستاری با بیان کمبود مشکلات افزود: در بازه های زمانی مختلف حجم و سختی کار به حدی بود که عملا پرستاران امکان رعایت اصول بهداشتی و پروتکل های بهداشتی برای سلامتی خود را هم نداشتند.

 

به‌لحاظ تجهیزات حفاظت فردی لازم است امکانات بیشتری ارائه داده شود همچنین در بحث افزایش حقوق پاداش و بیمه پرستاران لازم است توجه ویژه شود.

از سویی بیماری و مشکلات کادر پرستاری که منجر به کاهش تعداد پرستاران شد بار کاری زیادی بر پرستاران مجود داشته و این تعداد شیفت و حجم کار بر تمرکز کادر پرستاری تاثیر منفی داشته است.

از دیگر نگرانی های پرستاران خانواده های پرستاران است که که طی یکسال گذشته عملا با چالش های ناشی از بیماری کرونا روبرو بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.