کد خبر : 27954
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 15:03
نقش احزاب فرهنگی در توسعه
نقش احزاب فرهنگی در توسعه
جلسه نهم از سلسله نشستهای توسعه در آموزش و پرورش ایران: نقش احزاب فرهنگی در توسعه
با حضور:
صفر اسلامی (دبیرکل انجمن اسلامی معلمان ایران)
طاهره نقی (دبیرکل سازمان معلمان ایران)
فرج کمیجانی (دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی)
تاریخ: ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
موضوع: نقش احزاب فرهنگی در ایجاد توسعه در آموزش و پرورش کشور
خلاصه: جلسه نهم از سلسله نشستهای توسعه در آموزش و پرورش ایران با حضور دبیران احزاب اصلاح طلب فرهنگی، با موضوع نقش احزاب و تشکل های فرهنگی در ایجاد توسعه در آموزش و پرورش کشور، در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ برگزار شد. این نشست با حضور صفر اسلامی، طاهره نقی و فرج کمیجانی به ترتیب دبیران کل انجمن اسلامی معلمان ایران، سازمان معلمان ایران و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی برگزار شد. در ابتدای جلسه، آقای اسلامی به تاریخچه انجمن اسلامی معلمان ایران اشاره کرد و نقش آن را در حوزه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تشریح نمود. وی همچنین به نقش محوری انجمن در انتخابات دوره های مختلف ریاست جمهوری اشاره کرد. موضوع اصلی نشست، نقش احزاب و تشکل های فرهنگی در توسعه آموزش و پرورش بود که توسط هر یک از حضار با ذکر جزئیات و تجربیات شخصی خود مورد بحث و بررسی قرار گرفت
خلاصه صحبتهای افراد در مورد احزاب فرهنگی:
خانم نقی ئی: احزاب فرهنگی باید علاوه بر مسائل آموزشی، به حکمرانی و ایجاد تغییر در آن نیز توجه کنند. وظایف آنها شامل دفاع از حقوق معلمان، تاثیرگذاری بر سیاستهای آموزشی، توسعه برنامههای آموزشی، آموزش معلمان، ایجاد شبکههای حمایتی، برگزاری همایش، نظارت و اجرای قوانین آموزشی، و حمایت حقوقی از معلمان است.
جناب آقای اسلامی: انجمن اسلامی در تلاش برای تبیین حقوق معلمان، دفاع از آنها، اعتلای آموزش و پرورش و فرهنگ عمومی، رشد فرهنگی و سیاسی معلمان، بهبود نظام آموزش، اعلام مواضع در مسائل مختلف، تحقق آزادیها، ارتقای منزلت معلمان، و تحقق عدالت است.
آقای کمیجانی: سازمان معلمان ایران در تلاش برای تحقق اهداف کلان از طریق فعالیتهای صنفی، بهبود منزلت و معیشت معلمان، ورود به مسائل اجتماعی، دفاع از حقوق همه معلمان، حفظ انسجام، حضور فعال در مسائل، و انتشار بیانیههاست.
جناب آقای رضایی: احزاب فرهنگی باید فراتر از احزاب بیرون سازمانی باشند، نقش فرهنگیان در توسعه را تبیین کنند، و محل بحث و مباحث تخصصی را فراهم کنند.
جناب آقای کاظمی: سازمان معلمان ایران در تلاش برای تأثیرگذاری بر انتصابات وزیر آموزش و پرورش و انتخاب افراد شایسته و متعهد است.
در نهایت نتایج حاصل از این نشست، مطرح کردن دغدغهها، انتقادات و درخواستهای تشکلهای فرهنگیان از وزیر جدید آموزش و پرورش بود. انتقادات و دغدغهها:
ارتباط با وزیر آموزش و پرورش: حاضران از عدم وجود ارتباط مستقیم با وزیر و نیاز به واسطه گری ابراز ناراحتی کردند. آنها درخواست ارائه شماره تماس مسئول امور تشکلها برای ارتباط مستقیم را مطرح کردند. همچنین بر وجود یک مجموعه دلسوز از فرهنگیان با سابقه ۲۰ سال فعالیت تاکید کردند و مطالب مطرح شده را غیراشخصی دانستند.
تغییرات مدیریتی در آموزش و پرورش: حاضرین با اشاره به قولهای وزیر در مورد تغییرات در بدنه مدیریتی، از عدم انجام این تغییرات ابراز ناراحتی کردند. وجود ۲۰ هزار مدیر مخالف در بدنه مدیریتی، از مواردی بود که در این رابطه مطرح شد. همچنین حضور یک استان بدون مدیر کل به مدت ۷ ماه (استان لرستان)، نشانهای از بیتوجهی به مسائل مدیریتی بود.
فعالیت تشکلها و نتایج ناامیدکننده: حاضرین نقد کردند که فعالیت تشکلها اغلب به عنوان ابزار انتخاباتی مورد توجه قرار میگیرد و بعد از انتخابات به آنها توجهی نمیشود. آنها همچنین از عدم وجود نتایج ملموس از فعالیت تشکلها و وجود فشار از طرف نمایندگان بر انتصابات وزیر، ابراز نگرانی کردند.
درخواستهای تشکلها:
حاضرین در این نشست از رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش درخواست کردند به صدای بیصدایان جامعه فرهنگیان توجه کنند.
همچنین از وزیر خواستند تریبون برای بیصدایان ایجاد کند تا صدای آنها به گوش مسئولان برسد.
جمعبندی: این نشست با انتقادات و دغدغههای جدی در رابطه با مدیریت و سیاستگذاری در زمینه آموزش و پرورش شروع شد. مطرح شدن مسائل با نقد سازنده و درخواست توجه به نیازهای جامعه فرهنگیان، از نکات مهم این نشست بود.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0