کد خبر : 2353
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1396 - 2:24

چرا جمالی نژاد انصراف داد؟

دومین جلسه رسمی یا نخستین جلسه علنی شورای شهر اهواز که مقرر بود امروز با دستور کار انتخاب شهردار برگزار شود به علت انصراف جمالی نژاد، تنها گزینه غیربومی از کاندیداتوری برای تصدی شهرداری اهواز و برخی از حواشی ایجاد شده، کمتر از دو ساعت مانده به زمان تشکیل، لغو و به جای آن، نشست

64151 270 چرا جمالی نژاد انصراف داد؟

دومین جلسه رسمی یا نخستین جلسه علنی شورای شهر اهواز که مقرر بود امروز با دستور کار انتخاب شهردار برگزار شود به علت انصراف جمالی نژاد، تنها گزینه غیربومی از کاندیداتوری برای تصدی شهرداری اهواز و برخی از حواشی ایجاد شده، کمتر از دو ساعت مانده به زمان تشکیل، لغو و به جای آن، نشست خبری محمدجعفر فلسفی، رییس شورا برای ارائه توضیحات به افکار عمومی و رسانه ها برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز، دلایل انصراف “جمالی‌نژاد” تنها گزینه غیربومی از کاندیداتوری شورای تصدی شهرداری اهواز را تشریح کرد.
محمدجعفر فلسفی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات اظهار کرد: در فرآیند رسیدن به گزینه نهایی برای تصدی شهرداری اهواز، تمام توجهات بر آقای مهدی جمالی‌نژاد، شهردار سابق اصفهان که یکی از گزینه‌ها بود، متمرکز شد. آقای جمالی‌نژاد در نشست‌هایی که با وی داشتیم، نکاتی را ذکر کردند که باید این نکات مورد توجه منتخبان شورا قرار می‌گرفت.
وی ادامه داد: ضرورت وجود وحدت و همدلی بین اعضای شورا به ویژه در زمینه انتخاب شهردار از جمله این نکات بودند. آقای جمالی‌نژاد گفته بودند اگر قرار باشد که سکان‌دار شهرداری اهواز شوم باید غالب اعضای شورای شهر یعنی حداکثر ۱۰ یا ۱۱ عضو به این جمع‌بندی درباره انتخاب من به عنوان شهردار اهواز رسیده باشند و مایل هستم در چنین فضایی کار کنم.
رییس شورای اسلامی شهر اهواز افزود: نکات ظریفی از آغاز مورد توجه آقای جمالی‌نژاد بود و بعدها نیز مورد توجه شورا قرار گرفت و هر چه بیشتر جلو رفتیم این نکات بیشتر ملموس شد. تمام تلاش ما این بود که در مورد آقای جمالی‌نژاد یا هر گزینه دیگری، به یک جمع‌بندی برسیم. اگر در مورد هر گزینه‌ای که جمع‌بندی غالب اعضای شورای شهر برای تصدی شهرداری اهواز، وجود داشته باشد، این امر یک امتیاز مثبت برای آن گزینه محسوب می‌شود.
فلسفی با اشاره به اینکه جمالی‌نژاد خواستار اجماع نظر اعضای شورای شهر اهواز در بحث انتخاب شهردار بود، تصریح کرد: از طرف استان‌های دیگر نیز به آقای جمالی‌نژاد نیز تقاضاهایی برای پذیرش سکان‌داری شهرداری درون استان‌ها شده بود و شاید چه بسا زودتر از اهواز، استان‌های دیگر به دنبال آقای جمالی‌نژاد بودند.
وی عنوان کرد: در نشست‌ها ، جلسات و رایزنی‌هایی که شورا برگزار کرد، در مورد انتخاب آقای جمالی نژاد به عنوان شهردار اهواز، یک جمع‌بندی حداقلی در میان هفت نفر از اعضا ایجاد شد و حتی این رقم به هشت نفر نیز رسید و هیچ مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشت. هر گزینه دیگری با رای هفت یا هشت عضو شورا، می‌تواند شهردار شود.
رییس شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: در رایزنی‌ها و جلسات شورا با آقای جمالی‌نژاد، آقای جمالی‌نژاد از شرایط و همچنین میزان جمع‌بندی و اجماع نظر شورا می‌پرسیدند تا اگر فضای لازم محقق نشود، در استان‌های دیگر خدمت کنند و در این زمینه، تا حدودی زمان را مدنظر قرار داده بودند. اما شورا به اشکال مختلف، این زمان را کش داد و طولانی کرد تا ببیند این جمع‌بندی در فضای مدنظر آقای جمالی‌نژاد تا لحظه آخر ایجاد می‌شود یا نه.
فلسفی ادامه داد: به همین دلیل بود که در آخرین لحظه یعنی حدود ساعت ۷:۳۰ صبح بحث لغو جلسه تعیین شهردار اهواز اعلام شد. این مساله به تلاش شورا برای ایجاد همان فضای یادشده و اجماع‌ نظر حداکثری برمی‌گردد. آقای جمالی‌نژاد از بحث‌هایی که در رابطه با بومی یا غیربومی بودن شهردار اهواز مطرح بود، مطلع شده بود.
وی افزود: حتی آقای جمالی‌نژاد به عنوان یک رویکرد به ما تاکید کرد اجماع نظر شورا در مورد یک گزینه بومی برسیم ، اُولی است تا شورا با این رویکرد در بحث انتخاب شهردار عمل کند. همزمان با این مسائل، شورای شهر یزد که خواهان آقای جمالی نژاد بود، نیز لحظه ‌به‌ لحظه مسائل اینجا را دنبال می‌کرد. در آخرین تماس من با آقای جمالی‌نژاد انتخاب وی به عنوان شهردار یزد تایید شد.
رییس شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص دیگر علل لغو جلسه رسمی امروز شورا برای تعیین و معرفی شهردار بیان کرد: قانون، نحوه اطلاع‌رسانی جلسات شورا به اعضا را تعیین کرده است اما در این رابطه برای یکی از اعضا ابهاماتی ایجاد شده بود و این عضو ادعا داشت که برگزاری جلسه امروز رسما و به طور مکتوب به وی ابلاغ نشده است.
فلسفی ادامه داد: بر اساس تبصره یک ماده ۷ قانون شوراها “روز و ساعت تشکیل جلسات دارای دستور کار باید حداقل ۲۴ ساعت قبل به اعضا ابلاغ شود”. در این تبصره بحث ابلاغ کتبی قید نشده است و بین ابلاغ و ابلاغ کتبی نیز تفاوت وجود دارد.
وی افزود: بر اساس آنچه که دوستان گفتند معمولا اطلاع‌رسانی جلسات شورا به اعضا از طریق سامانه پیامکی انجام می‌شد اما به علت حساسیت جلسه تعیین شهردار اهواز و به منظور نبودن هیچ ابهامی در این زمینه به صورت مکتوب نامه تشکیل جلسه را صبح روز پنج‌شنبه (۲ شهریورماه) آماده کردیم تا برای اعضا ارسال شود.
رییس شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: ظاهرا دوستان موفق نشدند این نامه مکتوب را به دست یکی دو نفر از اعضا شورا برسانند. بنابراین این ذهنیتی در ذهن این اعضا ایجاد و عدم ابلاغ مکتوب تشکیل جلسه امروز به عنوان یک خدشه و خلل تلقی شد.
فلسفی افزود: به دلیل این قصور رخ داده و به منظور رفع شبهه‌های موجود و احترام به این اعضا و همچنین با توجه به انصراف آقای جمالی‌نژاد و تلاش برای رسیدن به جمع‌بندی در مورد یک گزینه دیگر برای تصدی شهرداری اهواز در روزهای آتی، ترجیح داده شد جلسه امروز شورا لغو شود.
وی در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به ناموفق بودن تجربه انتصاب شهردار بومی در اهواز بیان کرد: بومی بودن یا غیربومی بودن شهردار برای ما مبنا نبود بلکه شورا شرایط و وضعیت شهر را مبنا قرار داد تا ببیند چه فردی خواه بومی و خواه غیربومی برای تصدی شهرداری و کار کردن در این شرایط مناسب است.
رییس شورای اسلامی شهر اهواز عنوان کرد: برای تصدی شهرداری اهواز، گزینه‌ها محدود نیستند و در این زمینه دست شورا نیز بسته نیست. البته این‌گونه نیست که برای انتخاب شهردار تنها یک نفر تعیین‌کننده باشد.
فلسفی تصریح کرد: علاقمند هستیم فردی که به عنوان شهردار اهواز انتخاب می‌شود دارای معیارها و ویژگی‌ها مدنظر ما باشد. اینکه این موضوع تا چه حد محقق شود و فرد موردنظر تا چه اندازه دارای این شاخص‌ها باشد به مسائل مختلفی بستگی دارد. در آقای جمالی‌نژاد غالب این شاخص‌ها و ویژگی ها نظیر سابقه سکانداری شهرداری یک کلانشهر به شکل برجسته ای وجود داشت.
وی ادامه داد: در مورد وجود این شاخص‌ها در سایر گزینه‌ها در آینده فعلا نمی‌توانم اظهار نظر کنم زیرا ممکن است بعدها شائبه ایجاد شود که یک گزینه خاص را مدنظر دارم. البته هر کس نظری دارد اما شورا تابع رسیدن به یک جمع‌بندی کلی برای انتخاب شهردار است.
رییس شورای اسلامی شهر اهواز در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه شنیده می‌شود آقای جمالی‌نژاد مورد تهدید پیامکی قرار گرفته بود، گفت: چیزی درباره تهدید پیامکی آقای جمالی‌نژاد نشنیده‌ام و اولین بار است که این موضوع را می‌شنوم.
فلسفی با اشاره به حواشی ایجادشده در فضای مجازی درباره مطرح شدن آقای جمالی‌نژاد برای تصدی شهرداری اهواز اظهار کرد: آقای جمالی‌نژاد فضای مجازی را رصد می‌کردند و از این حواشی مطلع شده بودند. بنابراین از در این زمینه و هم‌چنین اینکه چه اعضایی و چرا با وی مخالف هستند و چه انتقاداتی ‌می‌شود از ما توضیح خواست.
وی در پاسخ به برخی‌ اظهار نظرها مبنی بر اعمال نفوذ و فشار برخی نهادها بر شورا برای انتخاب گزینه ای خاص جهت تصدی شهرداری اهواز، بیان کرد: بسیاری افراد از شهروندان عمومی گرفته تا مسئولانی که بعدها باید با شهرداری کار انجام دهند در بحث انتخاب شهردار نظر خود را داشتند. بالاخره شهردار برای همه مهم است.
رییس شورای اسلامی شهر اهواز افزود: تمامی نهادها، دستگاه‌ها، مدیران نظیر استانداری و نمایندگان مجلس و .. در این زمینه دغدغه دارند و یرای آن‌ها مهم است که شهردار اهواز چه کسی خواهد بود. موفقیت شهردار و کارنامه موفق هم موفقیت همین افراد محسوب می‌شود. بنابراین حق دارند که در این زمینه دغدغه داشته باشند و به ما توصیه کنند. توصیه از طرف هیچ فردی اشکالی ندارد و نمی‌توان بر این مساله خرده گرفت.
فلسفی ادامه داد: اگر این توصیه‌ها خیراندیشانه، سازنده و کمک‌کننده باشند، مورد استقبال قرار می‌گیرند اما اگر فرد یا نهادی قصد دخالت در انتخاب شهردار را داشته باشد قطعا شورا مخالفت می‌کند و زیربار هیچ دخالتی نمی‌رود. شورا انتخاب شهردار با لابی و فشار را به مثابه یک سم برای آن شهردار می‌داند.
وی عنوان کرد: خوشبختانه تاکنون اعمال نفوذ و فشار شخصی یا توسط نهادهایی بر شورا برای انتخاب گزینه خاصی جهت تصدی شهرداری اهواز وجود نداشته و مصداق عینی این ادعا نیز همین آقای جمالی‌نژاد بود که در مورد وی نه از خارج استان نه از درون استان هیچ توصیه‌ای از سوی هیچ فردی به شورا صورت نگرفت.
رییس شورای اسلامی شهر اهواز در پاسخ به اینکه با ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری اهواز که از دوره پیشین برجای مانده است، چه می‌کنید؟ گفت: آنچه که من شنیده ام این رقم حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است. هنوز رقم دقیق این بدهی‌ها را به ما نگفته‌اند که البته باید بگویند.
فلسفی ادامه داد: نحوه و زمان پرداخت این بدهی‌ها به رویکرد شهرداری بازمی‌گردد که توسط شورا انتخاب می شود. یکی از سوالات و شاخص‌های شورا از گزینه‌های مطرح‌شده برای تصدی شهرداری اهواز برنامه‌های این گزینه‌ها در ارتباط با این بدهی‌ها و همچنین بحث درآمدزایی بود.
وی در خصوص علل عدم حمایت از آقای جمالی‌نژاد  توسط برخی اعضا شورا با وجود موافقت هشت عضو با انتخاب این گزینه برای تصدی شهرداری اهواز، گفت: در شناخت و قضاوت اعضا نسبت به این گزینه تفاوت وجود داشت. همچنین برخی بر انتخاب یک گزینه بومی تاکید داشتند.
رییس شورای اسلامی شهر اهواز افزود: این مسائل منشا اختلاف دیدگاه شد. ما هم نمی‌توانیم با زور و اجبار نظر افراد را تغییر دهیم. آقای جمالی‌نژاد نیز بر این اختلافات واقف بودند.
فلسفی در مورد نحوه اداره شهرداری اهواز تا زمان انتخاب یک گزینه با توجه به خداحافظی سیدخلف موسوی شهردار پیشین اهواز، بیان کرد: مقرر شده برای تعیین تکلیف این موضوع شورا نشست‌های خود را برگزار کند. اگر انتخاب شهردار به درازا بکشد تا رسیدن شورا به یک جمع‌‌بندی برای انتخاب بهترین گزینه، فردی را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب خواهیم کرد./شوشان
خوزتاب، خوزستان، جمالی نژاد، khuztab، khuztab.ir
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.