کد خبر : 17935
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 اردیبهشت 1400 - 18:53

کارزار رسانه ای پیشگیری از مصرف گل

کارزار رسانه ای پیشگیری از مصرف گل   یلدا قنواتی رئیس بهزیستی شهرستان بهبهان ماری جوانا، کانابیس، گل، علف، جوینت، ماری جین، وید، مرجان یا ماری، گُلِ خشکِ گیاه شاه‌دانه است. واژه ماری جوانا کمتر در کشور ما به‌کار ‌می‌رود و نوجوانان آن را با اسامی علف‌، گراس یا گل یا سیگاری می‌شناسند‎ و  معمولا

کارزار رسانه ای پیشگیری از مصرف گل

 

یلدا قنواتی

رئیس بهزیستی شهرستان بهبهان

IMG 20210516 WA0180 کارزار رسانه ای پیشگیری از مصرف گل

ماری جوانا، کانابیس، گل، علف، جوینت، ماری جین، وید، مرجان یا ماری، گُلِ خشکِ گیاه شاه‌دانه است. واژه ماری جوانا کمتر در کشور ما به‌کار ‌می‌رود و نوجوانان آن را با اسامی علف‌، گراس یا گل یا سیگاری می‌شناسند‎ و  معمولا به شکل سیگار و یا به‌وسیله پیپ می‌کشند.

 

بر اساس آخرین «شیوع شناسی» تعداد معتادان کشور به دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مستمر مواد در کشور رسیده است یعنی پنج درصد جامعه، این در حالی است که ماری جوانا و مشتقات آن شامل گل، گرس، علف با ۱۱.۹ درصد پس از تریاک دومین ماده اعتیادآور مصرفی در میان مصرف کنندگان در کشور اعلام شده است.

 

بر اساس تحقیقات شیوع مواد محرک در میان زنان بیشتر از مردان است. همچنین بر اساس آخرین آمارهای شیوع شناسی اعتیاد، هم‌اکنون ۱۵ درصد از مصرف‌کنندگان «گل» دانشجویان هستند و دانش‌آموزان نیز ٣.٧ درصد مصرف‌کنندگان این ماده مخدر بوده‌اند. بيشترين مصرف كنندگان ماده مخدر گل نوجوانان و جوانان می باشند.
براساس پیمایش ملی اعتیاد، ۵۱.۹ درصد مصرف کنندگان گل در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند.

در این میان ۸۴٫۶درصد از مصرف‌کنندگان مردان مجرد و با تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم و بیش از ۵ درصد از مصرف‌کنندگان نیز زنان هستند.

عوامل مصرف:
-برخی نوجوانان و جوانان بر این باور غلط هستند که ماری جوانا و حشیش اعتیاد آور نیست.
-تبلیغاتی  که در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و فیس بوک و سایر رسانه ها انجام می شود.
-برخی فکر می‌کنند مصرف ماری جوانا و حشیش آرامش‌بخش است چون در مورد آن اطلاعات نادرستی از دیگران دریافت کرده‌اند.
-برخی از نوجوانان ممکن است برای فرار از تنهایی و یا مشکلاتی که در خانه، مدرسه و یا با دوستانشان دارند به مصرف ماری جوانا بپردازند.
-دسترسی آسان به این مواد به طوری که امکان کشت و تولید بذر حشیش و شاهدانه در محل‌های مناسب حتی در باغچه خانه‌ها وجود دارد.
اینها همترین عوامل گرایش به مصرف ماده گل هستند.

 

اثرات مصرف:
‘برخلاف دسته مواد مخدر مانند تریاک و هروئین که ابتدا اعتیاد جسمانی ایجاد می‌کنند و بعد اعتیاد روانی، مواد روان گردان در همان ابتدا بر روی اعصاب و روان فرد معتاد اثر می‌گذارد و او را گرفتار وابستگی روانی به آن ماده می‌کند و سیر ترک اعتیاد افراد مبتلا به سوء مصرف مواد روان‌گردان به مراتب سخت‌تر و طولانی‌تر است.

-فردی که گل(ماری‌جوانا) مصرف می‌کند نمی‌تواند اطلاعات را در ذهن خود نگه دارد و آن‌ها را سریع فراموش می‌کند.
– دارای خنده‌های کنترل نشده و افکار توأم با بدبینی و سوء‌ظن می باشند
-گل یا ماری جوانا در مردان تولید هورمون‌های مردانه را تضعیف می‌کند، اندازه و وزن غدد پروستات و بیضه‌ها را کاهش می‌دهد و مانع تولید اسپرم می‌گردد. مانع تخمک‌گذاری می‌شود و می‌تواند مسبب نقایص مادرزادی گردد.

-گُل چهار تا ۶ برابر نسبت به حشیش و شیشه توهم زایی بیشتری دارد، مخدری که ضربان قلب را بالا می‌برد، احساس بی‌قراری می‌دهد، باعث توهم می‌شود و با یک بار مصرف، طوری عملکرد مغز را مختل می‌کند که زندگی بدون آن غیرممکن می‌شود.

-مصرف موادی مانند گل، میزان بروز رفتارهای پرخطر مانند ارتباطات جنسی محافظت نشده را تشدید کرده و سبب بیماری های عفونی میشود.

-مطالعات طولانی مدت روی دانش‌آموزان دبیرستانی و والدین آن‌ها نشان داده است که اغلب افرادی که بعدها دچار اعتیاد مواد سنگین شده‌اند، *این نوجوانان اولین بار مصرف مواد را با ماری جوانا آغاز کرده‌اند.

 

راههای پیشگیری:
بهترین راه پیشگیری از اعتیاد نوجوانان به گل، آموزش مهارتهای زندگی، داشتن کانون گرم خانوادگی و روابط صمیمانه والدین با نوجوانان شان، بالا بردن آگاهی ها در زمینه اینگونه آسیبهای اجتماعی و اقدام به موقع و هم چنین نظارت مناسب و مستمر والدین بر فرزندان است. آزادی مطلق و محدودیت شدید هیچ کدام منجر به فرزند پروری صحیح نخواهد شد.
استدعا داریم والدین با هر تحصیلاتی درصدد کسب و آموزش مهارتهای زندگی برای خود و خانواده شان باشند.

بر همین اساس اداره بهزیستی، در کارزاری از رسانه‌ها میخواهد با ارسال مطالب و کلیپهای مربوط به این کارزار در خصوص آگاهسازی خانواده‌ها برای کاهش شیب آسیب‌های اجتماعی و به ویژه مصرف ماده محرک گل همکاری کنند.

 

۰۹۶۲۷ خط ملي اعتياد است
كه مردم مي توانند از طريق آن با مواد مخدر به ويژه گل آشنا شوند و راهنمايي لازم را کسب کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.