کد خبر : 21982
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 اسفند 1400 - 16:57

سازمان آب و برق خوزستان:

کشت محصولات پرمصرف آب در خوزستان ممنوع شد

اخبار مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانید

سازمان آب و برق خوزستان در اطلاعیه‌ای کشت محصولات پرمصرف آب از جمله شلتوک را در این استان ممنوع اعلام کرد.

 کشت محصولات پرمصرف آب در خوزستان ممنوع شد

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان در این اطلاعیه آمده است: داده‌های آبدهی و ذخیره مخازن سدهای خوزستان نشان‌دهنده استمرار خشکسالی در حوضه‌های آبریز خوزستان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ است.

بنا به این اطلاعیه در این شرایط در صورت عدم مدیریت مصرف آب خصوصا کشت‌های پرمصرف شاهد تنش‌های جدی در تامین نیازهای حیاتی استان شامل نیاز آبی شرب به دلیل افت شدید کیفیت رودخانه‌ها، نیاز آبی زیست محیطی تالاب‌های شادگان و هورالعظیم، نیاز آبی دام‌های سنگین و نیاز آبی نخیلات شادگان، آبادان و خرمشهر و نیز کشت‌های دائم در حوضه‌های آبریز در تابستان سال آینده خواهیم بود.

در ادامه این اطلاعیه با استناد به تصویب نامه هیات وزیران به شماره ۲۳۵۸۱/ت ۵۷۷۱۴ ه مورخ ۱۳۹۹/۳/۱۱، آمده است: بررسی لازم از سوی سازمان آب و برق خوزستان صورت گرفته و بر اساس شرایط منابع آبی تشریح شده، امکان تامین آب در داخل و خارج از شبکه‌های آبیاری و زهکشی برای کشت محصولات پر مصرف از جمله شلتوک در تابستان سال آینده وجود ندارد.

در این اطلاعیه از کشاورزان خواسته شده از هرگونه ایجاد تعهد در اجاره اراضی یا انعقاد قرارداد شالیکوبی اکیدا خودداری کنند.

بر اساس این گزارش، سازمان آب و برق خوزستان ۲۵ بهمن ماه، ممنوعیت کشت محصولات پرمصرف آب مانند شلتوک در تابستان ۱۴۰۱ در حوضه آبریز کرخه را نیز اعلام کرده بود.

پیش از این علی شهبازی معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به کاهش ۵۶ درصدی آورد حوضه کرخه، از نوبت‌بندی آبیاری کشت پاییزه در پایین دست رودخانه کرخه خبر داده بود.

بحران آب در تابستان امسال در خوزستان به ویژه در حوضه کرخه، اعتراضاتی را از سوی کشاورزان، اهالی شهرها و روستاها و فعالان محیط زیست به دنبال داشت.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز مهرماه امسال از محدودیت کشت پاییزی در چهار حوضه آبی کارون ، مارون ، دز و کرخه خبر داده بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.