کد خبر : 18573
تاریخ انتشار : جمعه 12 شهریور 1400 - 20:34

مشاور وزیر جهاد کشاورزی؛

۱۵۰هزار ریال برای خرید تضمینی هر یک کیلو کلزا پیشنهاد شد

خبرهای مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی *خوزتاب* بخوانید

مشاور وزیر و مجری طرح کشت دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی گفت: خرید تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا ۱۵۰ هزارریال برای سال آینده زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی پیشنهاد شد.

 

images38 ۱۵۰هزار ریال برای خرید تضمینی هر یک کیلو کلزا پیشنهاد شد

 

 

   به گزارش پایگاه خبري خوزتاب؛ قیمت تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا درسال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۱۱۰هزار ریال بود که اغلب بیشتر از این قیمت توسط کارخانه های روغن کشی از کشاورزان کلزاکار خوزستان خریداری شد.

به گزارش خبرنگار خوزتاب؛ علیرضا مهاجر روز جمعه در نشست بررسی کشت های پاییزه در خوزستان با محوریت دانه روغنی کلزا و کنجد در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: این قیمت پیشنهادی هفته آینده در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی به تصویب نهایی خواهد رسید تا دغدغه کشاورزان کلزاکار کشور به خصوص خوزستان برطرف شود.

وی با بیان اینکه کشت فراگیر دانه روغنی کلزا اهمیت زیادی در رسیدن به خودکفایی در تامین روغنی خوراکی مورد نیاز کشور دارد، افزود: سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ امکانات کشت ۳۵۰هزار هکتار دانه روغنی کلزا تهیه و تدوین شده بود ولی به علت خشکسالی و کمبود آب تنها ۱۸۰هزار هکتار کشت شد.

مجری طرح کشت دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد امسال با بهبود شرایط آب و هوایی ۳۵۰هزار هکتار دانه روغنی کلزا در کشور کشت شود که سهم خوزستان ۱۰۰هزار هکتار خواهد بود.

وی افزود: چنانچه به سقف کشت ۳۵۰ هزار هکتار کلزا در سال آینده زراعی برسیم حدود ۶۰۰ هزار تن دانه تولید می‌شود که از این میزان ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن روغن خوراکی استحصال خواهد شد.

مهاجر با بیان اینکه خوزستان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با کشت حدود ۷۰هزار هکتار و تولید بیش از ۱۰۰هزار تن رتبه نخست کشوری را کسب کرده بود ابراز امیدواری کرد با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در تهیه بذر، کود و پوشش بیمه، کشت دیم کلزا و گندم در مناطق خشک استان خوزستان در سطح ۵۰هزار هکتار انجام شود که این کمک خواهد کرد تا در تولید کلزا در استان جهش مطلوبی داشته باشد.

کشت دانه روغنی کلزا در خوزستان به خصوص در مناطق شمالی استان در سال‌های اخیر با استقبال کشاورزان همراه بوده است.

در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برای نخستین بار کشت قراردادی کلزا در سطح بیش از ۲۵هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان انجام و محصول کشاورزان توسط هشت کارخانه روغن کشی داخل کشور بالاتر از قیمت تضمینی خریداری شد.

سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرده در صورت توسعه کشت قراردادی کلزا، سطح زیرکشت این محصول راهبردی در سال زراعی آینده از سقف ۱۰۰هزار هکتار عبور خواهد کرد.

 

 

 

کشت دانه روغنی کلزا اواخر مهرماه شروع و ۲۰فروردین ماه سال بعد، برداشت آن شروع می شود.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی، باغی، تولیدات دامی و لبنی، عسل و شیلات رتبه نخست کشوری را دارد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.