آخرین‌اخبار از زلزله‌ ۶.۱ریشتری کرمان

کانون زلزله منطقه “هجدک ” از بخش کوهساران شهرستان راور در استان کرمان بود و در شهرهای زرند، سیرجان و کرمان نیز احساس شد.  استاندار کرمان از ایجاد اردوگاه موقت برای اسکان مردم در مناطق زلزله زده این استان خبر داد و گفت‌: بنیاد مسکن در حال آمارگیری از وضعیت خانه‌های مناطق زلزله زده است.

کانون زلزله منطقه “هجدک ” از بخش کوهساران شهرستان راور در استان کرمان بود و در شهرهای زرند، سیرجان و کرمان نیز احساس شد.
download آخرین‌اخبار از زلزله‌ ۶.۱ریشتری کرمان
 استاندار کرمان از ایجاد اردوگاه موقت برای اسکان مردم در مناطق زلزله زده این استان خبر داد و گفت‌: بنیاد مسکن در حال آمارگیری از وضعیت خانه‌های مناطق زلزله زده است. در حال حاضر ۱۴ اکیپ هلال احمر نیز در منطقه حضور دارند و در مجموع همه دستگاه‌های امدادی به موقع در منطقه حاضر شدند.

***۱۳:۵۲
رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر بااشاره به امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده کرمان گفت: چهار روستا احتیاج به اسکان موقت و اضطراری داشتندکه با هماهنگی های انجام شده اسکان اضطراری آنها تا قبل از ساعت ۱۵:۳۰ تمام می شود.
***۱۳:۳۱
به دنبال وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری در کرمان، رییس سازمان توسعه و تجهیز مدارس کشور دستورداد کارگروهی فنی و مهندسی برای ارزیابی خسارات احتمالی وارد شده به مدارس این استان تشکیل شود.
***۱۳:۲۰
سازمان اروژانس کشور بااعلام مصدومیت ۵۱ تن در زلزله کرمان تا این لحظه اعلام کرد: از این تعداد ۴۱ نفر به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند  و ۱۰ نفر همچنان در بیمارستان‌های باهنر و پیامبر اعظم بستری شدند.
***۱۲:۳۶
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به وقوع زمین لرزه در استان کرمان، اظهار کرد: کمیته بحران بعد از وقوع زلزله در حالت آماده‌باش قرار دارد.
مجید بوجارزاده در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت گازرسانی در مناطق زلزله زده کرمان توضیح داد: در شهر و روستاهای اطراف محل زلزله هنوز عملیات گازرسانی کامل نشده و هیچ مشکلی در این خصوص به وجود نیامده است و تاسیسات آسیب ندیده‌اند.
**** ۱۲:۳۰
مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو گفت: در پی زلزله ۶.۱ ریشتری امروز استان کرمان وضعیت برق در شرایط نسبتا پایداری قرار دارد و برق ۲۵۰ مشترک که اکنون با قطعی مواجه شده‌اند تا غروب امروز وصل می‌شود.
***۱۲:۰۹
رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر از اعزام ۹ تیم عملیاتی به مناطق زلزله راور کرمان خبر داد و با اشاره به وقوع ۵۳ پس لرزه از صبح امروز تاکنون، اظهار کرد: ۱۴ روستا در بخش در بخش هجدک شهرستان راور آسیب دیده‌اند که ۹ تیم و ۴۵ نیروی عملیاتی برای ارزیابی به منطقه اعزام شده‌اند.
رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر از اعزام ۹ تیم عملیاتی به مناطق زلزله راور کرمان خبر داد و با اشاره به وقوع ۵۳ پس لرزه از صبح امروز تاکنون، اظهار کرد: ۱۴ روستا در بخش در بخش هجدک شهرستان راور آسیب دیده‌اند که ۹ تیم و ۴۵ نیروی عملیاتی برای ارزیابی به منطقه اعزام شده‌اند.

***۱۱:۳۹
سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بااعلام ارسال نفت سفید به مناطق روستایی زلزله زده استان کرمان گفت: مردم به هیچ وجه نگران تامین  سوخت نباشند و از ازدحام در جایگاه های سوخت خودداری کنند.
سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بااعلام ارسال نفت سفید به مناطق روستایی زلزله زده استان کرمان گفت: مردم به هیچ وجه نگران تامین  سوخت نباشند و از ازدحام در جایگاه های سوخت خودداری کنند.
***۱۱:۳۳
وزیر کشور در تماس با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و استاندار کرمان دستورات لازم به منظور هماهنگی و امدادرسانی به موقع و سریع به زلزله‌زدگان استان کرمان را صادر کرد.
***۱۱:۲۹
رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان آخرین وضعیت زلزله استان کرمان قرار گرفت و دستورات لازم را به منظور امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان صادر کرد.
***۱۱:۲۵
فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان با بیان این‌که بازسازی مناطق زلزله را باید دستگاه مربوطه از جمله بنیاد مسکن انجام دهد، افزود: هر کجا که مسئولان نیاز به کمک داشته باشند، سپاه آمادگی لازم برای کمک‌رسانی به مردم مناطق زلزله‌زده هجدک کرمان را دارد.
***۱۱:۱۹
فلاح مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان بااعلام تشکیل جلسه ستاد بحران که از مصوبات آن اعلام آماده‌باش هلال احمر و ایجاد اردوگاه موقت در منطقه بود، گفت: در این زلزله بیشترین تلفات برای احشام و بیشترین تخریب مربوط به خانه‌های قدیمی است.
***۱۱:۱۰
سرپرست اورژانس کشور آخرین آمار مصدومان زلزله کرمان را ۵۱ نفر اعلام کرد و گفت: مهم‌ترین دغدغه احتمال سرمازدگی در شب در مناطقی است که مردم از ترس خارج از منزل حضور دارند.
کولیوند با اشاره به اعزام  تیم ارزیابی بهداشت و مبارزه با بیمارها به مناطق زلزله زده، ادامه داد:  تاکنون به شبکه آبرسانی آسیبی وارد نشده است.
*** ۱۱:۰۵
براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، دمای هوای استان کرمان  از بعد از ظهر امروز جمعه تا روز دوشنبه بین ۴ تا ۷ درجه کاهش می یابد و طی این مدت در بعضی ساعات وزش باد نسبتا شـدید در ایـن مناطق پیش بینی می شود.
***۱۰:۴۰
معاون استانداری کرمان اعلام کرد به دلیل مقاوم‌سازی خانه‌های منطقه زلزله زده درسال ۸۳، تلفاتی نداشته‌ایم.
موسوی با بیان اینکه مسیرهای مسدود شده روستاهای  زلزله زده بازگشایی شدند، اظهار کرد: در حال حاضر در مرحله شناسایی هستیم اما با توجه به زلزله سال ۸۳ در منطقه زرند کرمان، خانه‌های این مناطق بازسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند و به همین دلیل تلفاتی نداشته‌ایم.
***۱۰:۲۳
سخنگوی ارتش از ابلاغ دستور آمادگی یگان‌های مستقر در استان کرمان از سوی فرمانده کل ارتش برای هرگونه کمک رسانی در مناطق زلزله زده این استان خبر داد.
**** ۱۰:۲۰
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعلام آماده باش به پنج استان و  ارسال اقلام امدادی به منطقه زلزله زده کرمان خبر داد.
مرتضی سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به  اعلام آماده باش به استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان یزد، هرمزگان و فارس بیان کرد: تاکنون ١٢ روستا ارزیابی شده‌ است و طبق ارزیابی‌ها نشان می‌دهد روستای کوهک با ١٢٢ خانوار و حدود ٦٢٢ نفر سکنه ٣٠ تا ٧٠ در صد تخریب داشته ‌است.
****۱۰:۱۸
برخی راه‌های روستایی منطقه که به علت زلزله مسدود شده بود، در حال بازگشایی است و برق برخی مناطق روستایی نیز در حال وصل شدن است.
فرماندار راور نیز اعلام کرد: معادن اشکیلی، اسدآباد، باب‌نیزو و هجدک در بخش کوهساران راور به دلیل زلزله صبح امروز تعطیل شد. تمامی معادن زغال‌سنگ در بخش کوهساران راور تا اطلاع ثانوی تعطیل است.
***۱۰
مصدومیت ۴۲ تن حین فرار  از زلزله/ اعزام گشت هوایی اورژانس
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان آخرین با اعلام اعزام گشت هوایی اورژانس تعداد مصدومان ۶.۱ ریشتری در این استان را ۴۲ نفر اعلام که حین فرار دچار مصدومیت شدند و همچنین تاکید کرد: مصدومیت ناشی از ریزش آوار زلزله در روستاها گزارش نشده است.
*****۹:۵۵
رییس سازمان مدیریت بحران کشور از پرواز دو بالگرد بر فراز مناطق زلزله زده کرمان خبر داد تا عملیات رصد و اررزیابی و همچنین امدادرسانی به سرعت بیشتری انجام شود.
نجار در گفت‌وگو با ایسنا باتاکید بر اینکه شهروندان نباید به شایعات توجه کنند، تصریح کرد: انتشار شایعات در چنین شرایطی می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد، از این رو لازم است شهروندان اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند.
****۹:۲۶
سازمان اورژانس کشور نیز اعلام کرد:‌ تمام مناطق دارای سکنه شهرستان های راور – شهداد – کرمان – کوهبنان – گلباف توسط ۱۰ تیم به صورت زمینی ارزیابی گردید و تاکنون ۳۸ مصدوم ( با ترومای سطحی حین فرار ) به مراکز درمانی مراجعه کرده اند .
****۹:۱۵
جمعیت هلال احمر اعلام کرد: تا کنون حدود ٣٠ باب منزل مسکونی دارای تخریب و بدون تلفات انسانی بوده است.
هلال احمر از اعزام ٦ تیم ارزیاب، تیم های آنست ( سگ های تجسس)، اعزام تیم های اسکان اضطراری به منطقه و  اعزام بالگرد جهت ارزیابی هوایی خبر داد.
****۹
موسوی معاون عمرانی استانداری کرمان در ساعت ۹ صبح در گفت‌وگویی تلویزیونی با اعلام اینکه هم اکنون در منطقه زلزله زده حضور دارد و   با هلی‌کوپتر نیز از منطقه بازدید کرده است، گفت: در این منطقه ۵۰ روستا داری سکنه وجود دارد که ۸ روستا درگیر زلزله است.
وی با بیان اینکه تا این لحظه زلزله تلفات جانی نداشت، گفت: در این حادثه تعدادی نیز مصدوم شدند که برخی از آنها به صورت سر پایی درمان و برخی نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.
به گفته  موسوی،  این حادثه موجب تخریب و ویرانی برخی خانه‌ها خشتی منطقه شده است.
بنا  بر اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری این زلزله در عمق ده کیلومتری زمین و با فاصله ۳۷ کیلومتر از هجدک کرمان به وقوع پیوست و تا ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح امروز بیش از ۳۰ پس‌لرزه ثبت شده است.
موسوی  با  اشاره به اعزام اکیپ های ستاد بحران، نیروی انتظامی، بخشداری و دهیاری ها به منظقه تصریح کرد: در حال بررسی خسارات احتمالی در منطقه هستیم .
***۸:۴۵
استاندار کرمان به تشریح آخرین وضعیت زلزله ۶٫۱ ریشتری هجدک کرمان پرداخت.
“علیرضا رزم‌حسینی” با اشاره به زلزله ۶٫۱ ریشتری صبح امروز دهم آذرماه در هجدک کرمان، گفت: همه شهرستان‌های استان کرمان این زلزله را احساس کردند.
وی از تشکیل ستاد  بحران استان در لحظات اولیه، خبر داد و عنوان کرد: بلافاصله پس از وقوع زلزله تیم‌های اجرایی، جمعیت هلال احمر و … برای رسیدگی به وضعیت زلزله بسیج شدند.
استاندار کرمان با بیان این مطلب که ستادهای بحران در سراسر استان فعال شده‌اند، اظهار کرد: خوشبختانه این زلزله تا کنون تلفات جانی در بر نداشته است، اما مقداری خسارات به دام‌ها و خانه های قدیمی وارد شده است که در حال برآورد کردن خسارات زلزله هستیم تا به ستاد بحران کشور اعلام کنیم.
وی با اشاره به تماس دکتر «نجار» رییس مدیریت حوادث غیر مترقبه‌ی کشور، تصریح کرد:گروهی متشکل از معاونت عمرانی و سایر مسئولین مربوطه توسط بالگرد به منطقه زلزله زده اعزام شدند، شایان ذکر است که علوم پزشکی کرمان و اورژانس استان هم آمادگی کامل برای امدادرسانی را دارند.
***۸:۲۵
مدیر کل امور روستایی استانداری کرمان با بیان این مطلب که تا کنون هیچ خسارت جانی نداشته ایم، اظهار کرد: خانه های روستایی که مستحکم نبوده اند خرابی دیوار داشته ایم اما خانه های قدیمی دو روستای گورک و هنک تخریب شدند و قطعی برق و تلفات دامی در این دو روستا گزارش شده است.
“هادی شهسوارپور” با اشاره به آخرین وضعیت زلزله گفت: از ابتدای وقوع زلزله شوراها و دهیاری های مناطق زلزله زده را مامور  بررسی میزان خسارات کردیم.
مدیر کل امور روستایی استانداری کرمان با بیان این مطلب که تا کنون هیچ خسارت جانی نداشته ایم.
در پی این زلزله معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطقی از استان کرمان که زلزله رخ داده است خبر داد وگفت: بر اساس گزارش دریافتی از مرکز ‎ کنترل و هماهنگی عملیات استان کرمان تا کنون حدود ٣٠ باب منزل مسکونی دارای تخریب و بدون تلفات انسانی بوده است.
 بنا به اعلام مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه در پی وقوع زلزله ۶٫۱ ریشتری هجدک کرمان پنج تیم از پایگاههای چترود، هجدک، شهداد، گلباف و سیرچ به مرکز وقوع زلزله اعزام شدند.
 همچنین  مرکز مدیریت بحران(EOC) دانشگاه علوم پزشکی کرمان با حضور اعضا فعال شد و آمبولانس ها و چند دستگاه اتوبوس آمبولانس در حال آماده باش قرار گرفتند.
دکتر صادبری رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز اعلام کرد:  روستاهای هجدک، هروز، گورک، دوران، هرجند، ده قاضی، بخش کوهساران از توابع راور، کلیه روستاهای مناطق کوهپایه، اندو هجرد و روستاهای مناطق شهداد و گلبافت، همچنین شهرهای گلبافت و شهداد، توسط هشت تیم ارزیاب اعزامی به طور کامل بازدید شده و مصدوم یا فوتی تا این لحظه گزارش نشده است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.