کد خبر : 5429
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398 - 4:09

آداب نقد و فرهیختگی در فضای عمومی

? آداب نقد و فرهیختگی در فضای عمومی خوزتاب؛ در روزهای اخیر برخی سایتها با انتشار مطالب سطحی و کلی صرفا با هدف هجمه به استاندار خوزستان، نه تنها بی توجه به وضعیت ایجاد شده در اثر بارش های سیل آسای بی سابقه و شرایط خطیر استان، مطالبی سطحی و بدون استدلال و شاخص روشن

? آداب نقد و فرهیختگی در فضای عمومی

خوزتاب؛ در روزهای اخیر برخی سایتها با انتشار مطالب سطحی و کلی صرفا با هدف هجمه به استاندار خوزستان، نه تنها بی توجه به وضعیت ایجاد شده در اثر بارش های سیل آسای بی سابقه و شرایط خطیر استان، مطالبی سطحی و بدون استدلال و شاخص روشن و قابل ارزیابی را در فضای عمومی منتشر می کنند بلکه مکنونات و منویات شخصی شان را نیز نتوانسته اند در نوشته های خود پنهان کنند و در شرایط فوق العاده ایجاد شده، سعی در ماهی گیری در آب گل آلود دارند.

استاندار خوزستان مانند هر مدیر دیگری که ردای مسئولیت به تن کرده نه مصون از خطا و اشتباه است و نه چنین ادعایی دارد و نه می تواند داشته باشد.

اساسا عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی لاجرم متضمن پاره ای تصمیماتی نیز هست که یا اشتباهند و یا به مذاق جمعی و گروهی خوش نمی آیند و یا ملاحظات مختلفی را با خود بهمراه دارند.

اما در ارزیابی عملکردها همیشه یکسری شاخص های مدیریتی وجود دارد که مسئولان بالادستی کشور با بهره گیری از داده ها و بررسی عملکردها، بر اساس آنها نظرات شان را درباره مدیریت های استانی اعلام می کنند و در هفته های اخیر بارها شاهد ابراز رضایت مسئولان مختلف در عالیترین سطوح ملی از عملکرد مدیریت ارشد استان بوده ایم.

مقایسه ای در عملکرد مدیریت استانهای مختلف درگیر با مسئله سیلابهای اخیر بخوبی نشان دهنده عمق مدیریت مناسب و قوی خوزستان بوده است و این درحالی است که حجم مشکلات ناشی از روان شدن همه حوزه های آبریز به سمت خوزستان بسیار بیشتر از دیگر استانها پیش بینی می شد.

تلاش برای به حداقل رساندن خسارت جبران ناپذیر جانی بگونه ای تدبیر شد که خوشبختانه در شرایط خاص ایجادشده شاهد تلفات انسانی هم استانی های عزیزمان نبودیم و شهرهای استان نیز از آثار مخرب سیلاب ها در امان ماندند.

حجم کارهای صورت گرفته با بسیج همه امکانات موجود در استان در احداث و تقویت سیل بندها باعث شد تا با مدیریت و هدایت امواج پیاپی سیلابها و آب های خارج شده از سدهای بزرگ داخل و خارج استان خسارتها در حد امکان به حداقل برسد.

تجربه ی دبی های بی سابقه در طی سالها و دهه ها در مقاطع مختلف رودخانه های استان با مدیریت منسجم و پرتلاش همه دستگاههای اجرایی و بخش های دولتی و نظامی مواجه شد و صحنه های زیبایی از همدلی و همراهی مردم رقم خورد.

در چنین شرایطی متاسفانه عده ای خاص که متاسفانه با پمپاژ مطالب سطحی و عاری از حتی ابتدائیات آداب نوشتاری، عرصه را بر تحلیلگران و حتی منتقدان دلسوز و کارشناسان صاحب نظر تنگ کرده اند، در این شرایط خاص باز بدنبال ماهیگیری های سیاسی هستند و اخلاق نوشتار و گفتار فرهیخته را جریحه دار می کنند.

اینان افرادی اند که وقتی در موضع موافق یک جریان، گروه و یا مقام مسئول قرار می گیرند چنان همه چیز را سپید نشان می دهند که گویی جایی و ظرفیت بالقوه ای برای هیچ خطا و اشتباهی وجود ندارد و چنان به منتقدان صاحب نظر می تازند که عرصه نقد کارشناسی و علمی به محاق می رود و وقتی هم که خواسته ای از آنها محقق نمی شود چنان همه چیز را تیره و تار می بینند که گویی هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته و بدین گونه جایی برای حرف حساب صاحب نظران و صاحبان اهل اندیشه و تحقیق نمی گذارند.

پراکنده گویی، ادبیات ضعیف و مبتدی و خارج از عرف نوشتار اندیشه ورز مورد استفاده توسط این طیف اندک و بیان مطالب غیرمستدل و سطحی و بعضا عامیانه و در مواردی کینه توزانه بگونه ای است که متاسفانه آداب نقادی و پرسشگری در آن زیرپا گذاشته می شود و مخاطب از دل آن مطالب به روشنی بوی تخریب را استشمام می کند.

این دوستان عزیز می بایست بدانند همانگونه که نقد و پرسش حق طبیعی هر شهروندی است و مسئولان و مدیران نیز با سعه صدر و بردباری با انتقادات روبرو شوند و نقد را لازمه اصلاح امور بدانند و هیچکس خود را بی نیاز و مصون از نقد و پرسش نداند اما نقد حرمتی هم دارد و آدابی، که اگر پاس داشته نشوند نه تنها کسی صدای آن را نخواهد شنید بلکه مقام و منزلت نقد در فضای عمومی جامعه خدشه دار شده و تنزل خواهد کرد.

لازمه نقد سازنده و عاری از منویات و داوری شخصی، ارزیابی و تجزیه و تجلیل عملکردها بر اساس شاخص های علمی و نسبت نقاط ضعف و قوت و تهدیدها و فرصتهاست و نه مطالب کلی و تند به لحاظ لحن و با هدف تخریب و تخلیه احساسات منفی و عصبیت های زودگذر.
Khuztab@

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.