کد خبر : 26484
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 23:43

ادامه رکورد شکنی فولاد خوزستان با وجود محدودیت ها

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

واژه “تولید” که در علم عمومی اقتصاد دارای تعریف مشخصی است؛ منابع را در محدود عنوان می کند به این معنا که برای تولید در صنایع قطعا محدودیت هایی در استفاده از انرژی، مواد اولیه و همچنین عوامل تولید مانند نیروی کار، ماشین الات و سرمایه همواره وجود دارد.

1609309778 1 5fec1e5295ce7 1 ادامه رکورد شکنی  فولاد خوزستان با وجود محدودیت ها

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛ صنعت فولاد در کشور و به تبع آن در استان پهناور خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و عموما به جهت افزایش شاخص کمی در کنار مانع بزرگی به نام تحریم با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده است.

در سال های گذشته به علت مشکلات موجود در مسیر تولید انرژی برق آبی که به خاطر کاهش بارندگی و کم آبی سدها و فقدان آب کافی برای نیروگاه های برق آبی بوده تا عدم توسعه فرهنگ صرفه جویی انرژی خانگی و نیز افزایش غیرعادی دمای هوا در خوزستان، در مجموع باعث شدند که صنعت فولاد در خوزستان به دلیل صرفه جویی در برق کشور مجبور به کاهش تولید یا به تعبیر در میان کاهش انرژی، از میان همه، قربانی شود.

در طول سالیان اخیر این کاهش تولید هزینه های هنگفتی بر صنعت فولاد خوزستان تحمیل کرده که در کنار سیاست های غلط ادوار دولت در مباحث مربوط به نرخ ارز و قوانین صادرات فولاد، به صورت ملموس فقط در سال گذشته یعنی در سال ۱۴۰۰، فولاد خوزستان رقمی معادل ۶۴۰ هزار تن از توان تولید خود را از بر باد رفته دید.

علاوه بر این، الزام شرکت فولاد خوزستان به صادرات فولاد با نرخ نیمایی از سوی دولت، اثرات زیان باری را در جبران هزینه های مترتب بر تولید و همچنین کاهش درآمد پیش بینی شده در بودجه سالیانه شرکت وارد آورده است.

به این ترتیب نرخ تسعیر ارز برای صادرات محصولات فولادخوزستان با نرخ نیمایی محاسبه می شود که خود بیانگر از دست رفتن ارقام بی شماری از درآمدهای این شرکت خواهد بود.

پیرامون مشکلات صدرالاشاره تاباخبر گفتگویی را با دو معاون شرکت فولاد خوزستان تدارک دیده است که از دو موضوع تامین انرژی برای تولید و همچنین نرخ تسعیر ارز صادارتی ترتیب داده است که در ادامه آنرا می خوانید:

فرصت تولید هزاران تن فولاد از دست رفت

معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان در پاسخ به این سوال که موانع تولید فولاد در خوزستان را چگونه ارزیابی می کنید؟  محدودیت‌های انرژی را مهم‌ترین چالشی دانست که طی چند سال اخیر باعث توقفات تولید صنعت فولاد شده است و اظهار کرد: فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۴۰ هزار تن فرصت تولید را از دست داد و در سال ۱۴۰۱ با انجام یکسری اقدامات توانست کاهش تولید را ۶۴۰ هزار تن را به ۳۵۰ هزار تن برساند.

وی در ادامه با بیان اینکه چالش صنعت برق یکی از چالش هایی بود که گریبانگیر صنعت فولاد شده و کاهش تولید را به همراه داشت؛ عنوان کرد: شرکت فولاد خوزستان با ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگابایتی سعی در مرتفع کردن مشکلات مربوط به برق که منتج به کاهش تولید در سالهای قبل شد را دارد.

محمود لندی به محدویت مصرف گاز در زمستان اخیر اشاره کرد و گفت: گاز را با استفاده از بریکت های BSC در ماه هایی که محدودیت گاز وجود ندارد برای فصول سرد ذخیره می کنیم.

لندی با بیان اینکه محدودیت مصرف گاز در سال جاری در شاخص تولید فولاد خوزستان موثر بوده؛ اظهار کرد: در سال جاری فرصت تولید حدود ۱۰۰ هزار تن شمش فولادی و ۲۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را از دست داده‌ایم.

لندی دستیابی به چنین موفقیتی در شرایط تحریم را نشان از اراده و دانش فنی متخصصان شرکت فولاد خوزستان دانست و اظهار داشت: تحریم‌های ظالمانه دسترسی به منابع با کیفیت خارجی را دشوار کرده است و از سویی دسترسی تامین‌گنندگان به تهیه مواد نسوز مرغوب کمتر شده است.

وی به چشم انداز تولید در سال آینده اشاره کرد و گفت: پیش بینی تولید در فولاد خوزستان برای سال آینده  ۳.۸ میلیون تن شمش فولادی و ۳.۹ میلیون تن آهن اسفنجی و شش میلیون تن گندله است.

معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان ادامه داد: برنامه ریزی شده در فولاد شادگان که زیر مجموعه  فولاد خوزستان است ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید شود و اواخر سال آینده فولادسازی ۸۰۰ هزار تنی شادگان را آغاز کنیم.

 از خروج مذاب باقی‌مانده در کوره و نیز در مدار آمدن کارخانجات پشتیبانی مانند تولید گازهای صنعتی پس از چهار الی دوازده ساعت به دلیل نوع فرایند تولیدی.

وی خاطر نشان کرد: تداوم روند کنونی چالش‌های صنعت برق منجر به افزایش هزینه‌های صنعت فولاد، کاهش تولید ملی، حذف بنگاه‌های کوچک و زودبازده و صدمه به زنجیره تولید تا مصرف فولاد در اقتصاد و جامعه می‌شود که در نهایت، افزایش تورم در کشور را در پی خواهد داشت.

وزیری تاکید کرد: با توجه به وضعیت تامین برق در کشور و آینده‌نگری های مربوط به آن، لازم بود تا طی سال‌های قبل، کمیته‌های منسجم و دارای قدرت اجرایی بالا به همت وزارتخانه‌های صمت، نیرو و نفت تشکیل شود تا برای بررسی تهدیدها و ریسک‌ها و پیامدهای ناشی از ناپایداری در تامین انرژی، پیش از به وجود آمدن مشکلات در تامین پایدار برق در کشور، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم به منظور مواجهه با آن انجام شود.

بیشترین محدودیت‌ها برای مجموعه‌های فولادی است

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: مهم‌ترین چالشی که این روزها صنعت فولاد را با مشکل مواجه کرده است بحث انرژی است. این مساله در تابستان در حوزه برق و در زمستان در حوزه گاز رقم می‌خورد. صنعت فولاد حدود ۱۰‌درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است اما بیشترین محدودیت‌ها برای مجموعه‌های فولادی است.

ابراهیمی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ به واسطه محدودیت‌های برق عددی حدود ۱۲ میلیون تن تولید فولاد از دست رفت که ارزشی حدود ۶ میلیارد دلار داشت.

وی افزود: میزان مصرف گاز توسط صنعت فولاد در کشور عددی بین ۵ تا ۶‌درصد از کل مصرف کشور است اما با توجه به وضعیتی که در بحث استخراج گاز در کشور وجود دارد اگر مصرف بخش خانگی حدود ۱۰‌درصد افزایش یابد، صنعت با بحران جدی مواجه خواهد شد و حتی احتمال تعطیلی صنایع وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با بیان اینکه گاز در صنعت فولاد نه نقش خوراک دارد و نه نقش سوخت بلکه به عنوان تکنولوژی تولید است، خاطرنشان کرد: اگر در مصرف گاز بخش خانگی حدود ۱۰‌درصد بهینه‌سازی و صرفه‌‌‌جویی شود به همین میزان می‌توان در کشور صنعت ایجاد کرد تا بتوانند به تولید بپردازند.

امین ابراهیمی افزود: در حوزه انرژی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، احداث نیروگاه اختصاصی برای صنایع پرمصرف با تنظیم قرارداد‌های سه‌جانبه با صنعت، استفاده از دیگر انرژی‌ها مانند انرژی خورشیدی، ایجاد بازار برق و تضمین تامین برق از سوی تامین‌کنندگان، اصلاح الگوی مصرف و الزام صنایع و کشاورزی به دریافت ایزوها، مدیریت بهتر مصرف گاز در کشور و کاهش محدودیت‌های صنایع مادر همچون فولاد، ایجاد تفاوت معنادار در هزینه گاز مصرفی برای فرآیندهای ارزش‌آفرین و غیرارزش‌آفرین، تنوع سبد تامین و تولید برق از منابع غیر از گاز طبیعی مواردی راهگشا هستند.

رکورد شکنی در میان تنگناها

مدیرعامل فولاد خوزستان اظهار کرد: در شرایطی که در ماه‌های اخیر محدودیت‌های انرژی تولید را با چالش‌ های فراوان روبرو کرد؛ فولاد‌ مردان با برنامه‌ریزی و تلاش شبانه روزی رکورد تولید روزانه شمش را ارتقا دادند.

ابراهیمی با اعلام این خبر که رکورد تولید روزانه شمش فولادی در دهم اسفندماه ۱۴۰۱ به سیزده هزار و ۷۲۸ تُن رسید؛ خاطر نشان کرد: پیش از این رکورد تولید در سیزدهم آبان ماه و به میزان سیزده هزار و ۵۹۶ تن بود که با مدیریت صحیح کارخانه و برنامه ریزی علمی تولید محقق شد.

مدیرعامل فولاد خوزستان تاکید کرد: فرزندان این مرز و بوم در جبهه صنعت در مسیر توسعه، آبادانی و عزت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، قدرت‌مندانه برای سربلندی کشور تلاش می‌کند. در فولاد خوزستان مسیر رکوردشکنی و افتخارآفرینی همواره باز است.

وی در پایان با ارایه آمارهای جدید عملکردی گفت: تناژ فروش داخلی و خارجی فولاد میانی در یازده ماهه سال جاری با رشد ۱۲ درصدی، تولید شمش بلوم و بیلت رشد ۴۶ درصدی، عرضه فولاد میانی در بازار داخلی با رشد ۶۱ درصد، و درآمد حاصل از فروش رشد ۹ درصدی داشته است که در مجموع نشان پیشرفت و گواه عملکرد قابل توجه همکاران ما در شرکت فولاد خوزستان است.

آینذه روشن صنعت فولاد خوزستان

علی رغم وجود مشکلات عدیده پیش روی صنعت فولاد، شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از طلایه داران صنعت چه در بخش ارز آوری در شرایط حاد تحریم های اقتصادی و چه در بخش اشتغال زایی نیروی انسانی بومی به عنوان موتور محرکه اقتصاد خوزستان پیش گام است.

استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی در شرایط تحریم صنایع کشور و دستیابی به موفقیت های چشم گیر در زمینه تولید قطعات صنعتی توسط کارشناسان و مهندسان کشور یکی از برنامه هایی بوده که بر اساس شعار سال از سوی مدیریت کلان شرکت فولاد خوزستان مورد توجه قرار گرفته است.

برنامه ریزی برای مقابله با اثرات زیان بار محدودیت های انرژی در فصول گرم سال که سیستم های ذوب کارخانه فولاد خوزستان را با چالش های جدی مواجه می سازد یکی دیگر از اقدامات جهادی است که هم راستا با سیاست های پدافند غیرعامل در پیش گرفته شده است و به زودی با راهکارهای پیش بینی شده از کاهش تولید کارخانه جلوگیری به عمل خواهد آورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.