اراده‌ای برای مهار ریزگردهای خوزستان وجود ندارد/ ایران از طریق کنوانسیون‌های بین‌المللی جلوی سدسازی ترکیه را بگیرد

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان، بحرانی‌تر شدن وضعیت ریزگردها را ماحصل اقدامات مقطعی دانست و گفت: ایران باید با همراهی کشورهای عراق و سوریه و از طریق کنوانسیون‌های بین‌المللی جلوی سدسازی ترکیه را بگیرند. هدایت الله خادمی خشکی ۵۰ درصدی تالاب های کشور و معضل ریزگردها را ناشی از دست اندازی انسان به طبیعت دانست

91797 278 اراده‌ای برای مهار ریزگردهای خوزستان وجود ندارد/ ایران از طریق کنوانسیون‌های بین‌المللی جلوی سدسازی ترکیه را بگیردعضو مجمع نمایندگان استان خوزستان، بحرانی‌تر شدن وضعیت ریزگردها را ماحصل اقدامات مقطعی دانست و گفت: ایران باید با همراهی کشورهای عراق و سوریه و از طریق کنوانسیون‌های بین‌المللی جلوی سدسازی ترکیه را بگیرند.

هدایت الله خادمی خشکی ۵۰ درصدی تالاب های کشور و معضل ریزگردها را ناشی از دست اندازی انسان به طبیعت دانست و افزود: متاسفانه برای کنترل ریزگردهای کشور شاهد اتخاذ راهکارها و اقدامات اصولی و دائمی از سوی مسئولان نیستیم و تنها به ارائه راهکارها و اقدامات مقطعی اکتفا شده است در حالی که این موضوع بحرانی تر شدن وضعیت ریزگردها را به دنبال داشته است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه بخش عمده ای از ریزگردها منشاء داخلی دارد و باید بر کنترل آنها تمرکز کرد، تصریح کرد: ۷۰ درصد کشور تحت تاثیر پدیده ریزگردها قرار دارند این در حالی است که همچنان با خشکی تالاب ها، سدسازی های غیرکارشناسی، بهره برداری بی رویه از منابع آب و شیوع ریزگردها در کشور مواجه هستیم.

بخش عمده ای از تالاب هورالعظیم به دلیل سدسازی های گسترده کشور ترکیه و عدم تامین حقابه خشک است

وی با انتقاد از اینکه بخش عمده ای از تالاب هورالعظیم به دلیل سدسازی های گسترده کشور ترکیه و عدم تامین حقابه خشک است، تصریح کرد: ترکیه بدون توجه به ملاحظات زیست محیطی اقدام به سدسازی های وسیع بر روی دجله و فرات کرده بر این اساس طرح گاپ تاثیر منفی زیادی بر روی تالاب های ایران به ویژه  هورالهویزه و هورالعظیم خواهد داشت در حالی که  شاهد عکس العمل مناسبی از سوی وزارت امور خارجه برای جلوگیری از این امر نیستیم.

سدسازی ترکیه بر روی دجله، ایران و عراق را خشک خواهد کرد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه مخاطرات سدسازی ترکیه بر روی دجله نه تنها متوجه ایران شده بلکه خشکی تالاب ها و دریاچه ها و نابودی کشاورزی کشورهای عراق و سوریه را به دنبال دارد، ادامه داد:  ترکیه با انحصار آب دجله در حال نابودی تالاب  هورالعظیم است در این رابطه باید کشورهای عراق و سوریه از طریق کنوانسیون های بین المللی از اقدامات غیراصولی کشور ترکیه جلوگیری کنند.

تالاب های خشک خوزستان به کانون ریزگرد تبدیل شده است

خادمی با انتقاد از اینکه تالاب های خشک خوزستان به کانون ریزگرد تبدیل شده است، ادامه داد: قسمت عمده آب تالاب هورالعظیم از رودخانه کرخه تامین می شود اما سدسازی ها بر روی رودخانه کاهش ورودی آب به تالاب را به دنبال داشته است.

۶۵ درصد منابع آب زیرزمینی کشور مصرف شده و مابقی نیز در حال اتمام است

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، با هشدار نسبت به اینکه ۶۵ درصد منابع آب زیرزمینی کشور مصرف شده و مابقی نیز در حال اتمام است، گفت: هنوز دست اندازی به طبیعت و ایجاد سدهای غیرکارشناسی ادامه داشته و این موضوع نتیجه ضعف عملکرد مسئولان محیط زیست است.

احداث سدسازی های غیرکارشناسی در خوزستان تشدید ریزگردها را به همراه داشته است

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با انتقاد از اینکه احداث سدسازی های غیرکارشناسی در خوزستان تشدید ریزگردها را به همراه داشته است، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان با ایجاد سد گتوند در خوزستان فاجعه زیست محیطی را برای جنوب کشور رقم زده اند به گونه ای که بخش عمده ای از زمین های کشاورزی منطقه به نمکزار تبدیل و خوزستان عنوان سرزمین سوخته را یدک می کشد و در واقع این سدسازی را می توان بزرگترین اشتباه فنی جهان دانست.

عدم چاره اندیشی برای کنترل ریزگردهای خوزستان کوچ اجباری مردم و افزایش سرطان ها را به دنبال داشته است

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری عدم چاره اندیشی برای کنترل ریزگردهای خوزستان کوچ اجباری مردم و افزایش سرطان ها به دنبال داشته است، افزود: متاسفانه وزارت نیرو نسبت به تامین حقابه تالاب های خوزستان بی توجهی می کند بنابراین مردم به اجبار به سمت و سوی استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی روی آورده اند از سوی دیگر وزارت نفت نیز تنها به دنبال استخراج نفت و بهره برداری از هورالعظیم است.

هیچ برنامه و اراده ای برای مهار ریزگردهای خوزستان وجود ندارد

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با انتقاد از اینکه هیچ برنامه و اراده ای برای مهار ریزگردهای خوزستان وجود ندارد، تصریح کرد: راهکار کنترل مدیریت ریزگردهای خوزستان احیا و تامین حقابه تالاب های استان است و تا زمانی که احیای تالاب ها در دستور کار قرار نگیرد ریزگردها نه تنها خوزستان  بلکه تمامی استان های مجاور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مرجع / خانه ملت

خوزتاب، خوزستان، خادمی، ،

Khuztab.ir Khuztab Www.khuztab.ir اخبار خوزستان خوزتاب خوزستان پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب

www.khuztab.ir ،khuztab، khuztab.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.