ارتباط نوراله حسن زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان با متهم اقتصادی یک و نیم میلیارد دلاری چیست؟

  ♨️ ارتباط نوراله حسن زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان با متهم اقتصادی یک و نیم میلیارد دلاری چیست؟ 🔰 خوزتاب/اخبار خوزستان؛ سال گذشته بود که موضوع رسیدگی به اعتراضات شرکت نیشکر هفت تپه تبدیل به موضوعی جنجالی شد؛ کارگرانی که به دلیل پرداخت نشدن حقوقشان و عقب افتادن آن دست به اعتراض

 

♨️ ارتباط نوراله حسن زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان با متهم اقتصادی یک و نیم میلیارد دلاری چیست؟

🔰 خوزتاب/اخبار خوزستان؛
سال گذشته بود که موضوع رسیدگی به اعتراضات شرکت نیشکر هفت تپه تبدیل به موضوعی جنجالی شد؛ کارگرانی که به دلیل پرداخت نشدن حقوقشان و عقب افتادن آن دست به اعتراض زدند و پس از شعله ور شدن این اعتراضات فراوان سرانجام پرونده‌ای برای اسدبیگی مدیر شرکت هفت تپه خوزستان تشکیل شد.

🔻 اینکه یک جوان دهه شصتی چگونه توانسته کارخانه‌ای بزرگ را با تنها ۶ میلیارد تصاحب کند.
اتهام اسدبیگی این بود که ۱.۵ میلیارد ارز دولتی گرفت و در بازار آزاد فروخت و به صورت سازمان یافته در بازار ارزی کشور اخلال بوجود آورد.

🔻 مظلومیت ۵ هزار کارگر هفت تپه زمانی به اوج رسید که آن ها برای پرداخت مطالبات معوق خود در شرایط وخیم اقتصادی دست به اعتراض زدند اما به جای رسیدن به مطالبات خود از اسدبیگی راهی زندان شدند.

نماینده ولی فقيه خواستار خلع ید اسدبیگی ها از خوزستان شد

🔻 آب برخورد با معترضان آنقدر شور بود که آیت الله موسوی فرد نماینده ولی فقیه در حمایت از کارگران هفت تپه به این موضوع ورود کرد و خواستار خلع ید اسدبیگی از هفت تپه شد.

مصاحبه شائبه برانگيز معاون اقتصادی استاندار خوزستان در مورد سرنوشت هفت تپه متهم اقتصادی

🔻 دی ماه سال ۹۷ بود که حزب اعتدال و توسعه استان خوزستان در بیانیه ای علیه تصمیمات غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان موضع گرفت، بیانیه ای که با واکنش سریع نوراله حسن زاده دبیر این حزب و حمایت از شریعتی مواجه شد. حسن زاده کمتر از دو ماه بعد جواب خوش خدمتی مصاحبه خود را گرفت و در اسفند همان سال بر صندلی معاونت‌ امور اقتصادی استانداری خوزستان تکیه زد.

🔻 عملکرد حسن زاده آنقدر ضعیف بود که یکی از دلایل رتبه آخر استاندار خوزستان در آخرین ارزیابی استانداری های کشور، عملکرد معاونت اقتصادی آن می‌دانند.
عملکردی که حسن زاده سعی کرد با یک نشست خبری گرینشی سرپوشی بر آن بگذارد.

🔻 حسن زاده که‌ ضعیف ترین پاسخگویی نسبت به عملکرد خود را دارد، حالا در لایو یک ساعته اینستاگرامی با یک رسانه تهران نشین سعی در سرپوش گذاشتن نسبت به مدیریت اسدبیگی متهم اقتصادی یک و نیم میلیارد دلاری در هفت تپه حاضر شده است.

 

متن خلاصه‌ی گفت‌وگوی نوراله حسن زاده با انصاف نیوز در پی می‌آید:

انصاف نیوز: این روزها کسان زیادی درباره‌ی هفت تپه اظهارنظر می‌کنند. به نظر شما این ورودها دخالت است؟

نورالله حسن‌ زاده: مسائل سیاسی با مسائل اقتصادی مخصوصاً سیاست متفاوت است. در سیاست می‌شود چیزهایی را جابه‌جا کرد ولی در بحث تولید بحث دودوتاچهارتا است. نهادهای نظارتی و قوه قضاییه ورود کرده‌اند. ما باید صبر کنیم تا ببینیم آنها چه تصمیمی می‌گیرند و از حیطه‌ی کاری ما خارج است.

این کارخانه حدود ۵۰۰۰ نیرو دارد. دیگر کارخانه‌های استان که همین کار را می‌کنند حدود ۲۰۰۰ نفر نیرو دارند. باید واقعیت را دید. اینها برای اینکه بتوانند حقوق بدهند طرح‌های توسعه‌ای داشتند. الان هم آن کارها را کرده‌اند. الان حقوق‌ها را داده‌اند و بعدازاین بارندگی‌ها امیدواریم اتفاقات خوبی رخ بدهد.

شما انحرافی در واگذاری‌ها می‌دیدید یا به نظرتان عادی است؟

ما چون حسابرسی نکرده‌ایم و نمی‌دانیم چه شده. اما فلسفه وجودی ما حمایت از تولید است. بیشتر انرژی ما براین‌اساس است. خصوصاً اینجا که ماهی ۲۷ میلیارد حقوق بدهد. زمانی که اینجا دولتی بود مشکلی نبود. ولی الان خصوصی است. حتی اگر از این دوستان پس گرفته شود دولتی نمی‌شود بلکه به یک شخص دیگر می‌رسد. در آن حالت هم بازهم این مشکل وجود دارد. چون این شرکت حدود ۵۰ درصد نیروی مازاد دارد. هرکسی بیاید این مشکل را دارد. حالا بهره‌برداران فعلی می‌خواهند با کارخانه‌های رب، ام‌دی‌اف و… این نیروی کار مازاد را اخراج نکنند و به‌جای دیگر بروند.

در حالت عادی اگر شرکتی نیروی مازاد داشته باشد، آن را اخراج می‌کند. در قرارداد اینها بندی وجود دارد که کسی را اخراج نکنند؟

اینها حدود ۲۰۰۰ هزار نیروی مازاد دارند. من قرارداد را ندیده‌ام. ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که آن زمان کسانی مثل شورای تأمین، ائمه محترم جمعه و… گفتند که این نیروها بیکار می‌شوند و بگذارید اینها کار داشته باشند.

ولی بحث خصوصی‌سازی یعنی چابک‌سازی صنعت. در بخش دولتی مازاد نیرو مشکلی نیست، اگر شرکت زیان‌ده باشد هم مشکلی نیست. ولی بخش خصوصی متفاوت است.

 اگر این‌قدر واضح است چرا برخی مسئولین این‌قدر اصرار دارند.

مابعد از ۳ ماه متوجه واگذاری شدیم. نگاهمان هم این بود که یک واگذاری دولتی صورت‌گرفته و ما هم باید به واحد تولیدی کمک کنیم. ولی بعد گفتند قوه قضاییه ورود کرده. ما هم دسترسی به اطلاعاتی نداریم به جز اطلاعاتی که رسانه‌ها منتشر می‌شود نداریم. ما واقعاً نمی‌توانیم بفهمیم که درست واگذار شده یا خیر؟

آیا از فراتر از استان چهارچوب‌های خاصی برایتان تعیین شده است؟

ما فقط به‌عنوان مسئولین استانی در جلسات شرکت می‌کنیم. دوستان قوه قضاییه و ضابطین قوه قضاییه کار خودشان را می‌کنند. به ما کاری ندارند ولی راه خودشان را می‌روند. ما فقط به‌عنوان مطلع در جلسات حضور داریم. گاهی حتی خود صاحبان هم هستند.

چقدر احتمال خلع ید وجود دارد؟

من دقیقاً نمی‌دانم. بالاخره اینها شرکت را با بدهی خریده بودند، حقوق‌هایی پرداخت کرده‌اند و هزینه‌هایی کردند ولی من دقیقاً اطلاعی ندارم.

من هم دوستان نظارتی – امنیتی و هم دوستان قوه قضاییه تماماً به دنبال این بودند که بهترین راه انتخاب شود تا واحد تولیدی آسیب نبیند و این واحد آسیب نبیند.

نظر شخصی شما چیست؟

نمی‌شود گفت، وقتی شرایط بد است به هرکسی واگذار کنیم مشکلاتی خواهیم داشت. از جمله همین مشکل زیاد بودن نیرو

برخی نماینده‌ها و امام‌جمعه پیشنهاد دادند که به بنیادها بدهند این چه میزان دقیق است؟

ما با برخی شرکت‌ها تخصصی صحبت کردیم ولی آنها هم می‌گفتند این میزان مازاد نیرو چندان به‌صرفه نیست. دولت هم نمی‌تواند ورود کند چون این هزینه حقوق بسیار زیاد است. چون نیروی مازاد زیاد است؛ الان باید دست هرکسی هست یا اگر تصمیم این شد که تغییر پیدا کنید. باید کمک کرد تا کار جدید برای این نیروها تولید کرد.

آقای استاندار گفتند اگر من حمایت کرده‌ام از کارآفرین بوده، اگر از این دوستان هم حمایت کرده‌ام باز همین‌طور است. آیا استاندار با کارگران هم جلساتی داشته‌اند؟

ما حدود ۲۰۰ هزار واحد صنعتی داریم که ده درصدشان بسیار بزرگ‌اند. این صنایع مشکلات متفاوتی دارند. ولی اینکه واقعاً با وجود تمام مشکلات استان مثل شرکت صنایع ملی فولاد ایران و… ما بارها با کارگران جلسه گذاشتیم. ولی مشکل این است که برخی دوستان به شدت علاقه‌مند هستند که به این شرکت به دولت برگردد. این در اختیار ما نیست. بعضی دوستان فکر می‌کنند که شکرت به دولت برگردد تا دولت هر جور شده حقوق را بدهد. این درست نیست. کارگاه صنعتی باید با تولید پول دربیاورد. نمی‌شود که پول از جای دیگری بروند تا به کارگران بدهند.

پول از کجا آمده؟

این به من مربوط نیست. یک شرکتی مزایده گذاشته شده و کسی برنده شده. من هم سه ماه بعد متوجه شده‌ام. من می‌گویم کارخانه باید اقتصادی اداره شود؛ بنابراین اگر کار اقتصادی سیاسی شود دچار اخلال می‌شود.

یکی از ایرادات هم این بود که بدون اینکه ما بدانیم این واحد واگذار شده. وظیفه ما حل مشکلات است. حالا این واحد دولتی باشد یا خصوصی فرقی ندارد.

رابطه‌ی استاندار با اسدبیگی‌ها چطور است؟ گفته می‌شود که ایشان کمک کرده‌اند که استاندار برای اسد بیگی‌ها وام‌گرفته است.

ما تمام واحدهای صنعتی‌مان را که نیاز به تسهیلات دارند را پیگیری می‌کنیم. من همین‌الان بین بانک و تولیدکننده‌ها جلسه داشتیم که به واحدها تسهیلات بدهند

یک ناامیدی‌هایی نسبت به عملکرد ایشان به وجود آمده. آیا این را حس کرده و برای آن فکری کرده‌اید؟

من به‌عنوان ایشان چه بگویم؟ بخشی از فعالیت ایشان را من باید پاسخ دهم. کشوری که سال‌های سال است که تحریم است. استانی که ۵ میلیون نفر جمعیت دارد، از مرز و… مشکلاتی داریم. منابع مالی اصلاً وجود ندارد. ما دچار مسائل و مشکلاتی شده‌ایم. پس همه‌ی مسائل را هم نمی‌توانیم مطرح کنیم.

آیا حمایت‌های شما باعث رونق تولید در هفت تپه شده؟ انتظار شما برای حل مشکل هفت تپه چیست؟

انتظار ما این است که کارخانه‌ای به این وسعت بازسازی و نوسازی شود. انتظار این است که تمام ظرفیت کارخانه استفاده شود. ما در این ۱۵ سال چیزهایی را دیدیم. ما قدیم به ایدرو و دولت فشار می‌آوردیم که پول حقوق کارگران را بدهد. ولی در بخش خصوصی نمی‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.