کد خبر : 25756
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 بهمن 1401 - 23:17

از سر گیری عملیات اجرایی تکمیل مخازن استراتژیک ذخیره سازی نفت خام گوره

خبرهای مهم اهواز و شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری تحلیلی خوزتاب khuztab بخوانید

طرح احداث مخازن استراتژیک ذخیره سازی نفت خام با اهدافی نظیر مدیریت بازار و کنترل نوسانات عرضه و تقاضای نفت، انعطاف پذیری در مدیریت تولید ، ایجاد ظرفیت جایگزین در شرایط اضطرار مانند آسیب به خطوط لوله انتقال و تلمبه خانه ها و همچنین بروز شرایط حاد جوی در اسکله های بارگیری صادرات، ضمن رعایت الزامات پدافند غیر عامل تعریف شد.

IMG 20230121 WA0002 f46ac03f از سر گیری عملیات اجرایی تکمیل مخازن استراتژیک ذخیره سازی نفت خام گوره

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب؛مهندس مرجان محمدی ، مجری طرح احداث مخازن استراتژیک نفت خام با اظهار کردن این مورد که احداث مخازن ذخیره سازی در کشوری که یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان به شمار میرود ، اقدامی ضروری است ، وجود این مخازن را بعنوان یک امتیاز مهم در نقش افرینی ایران در بازار نفت منطقه معرفی نمود.

مجری طرح احداث مخازن استراتژیک نفت خام اظهار داشت مخازن گوره با حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، جزء پروژه های سنواتی شرکت مهندسی و توسعه نفت بوده که از دهه ی ۸۰ شمسی عملیات اجرایی آن آغاز و متأسفانه در سالیان گذشته به بهره برداری نرسید. این طرح از سال ٩۶ نیز بطور کامل متوقف و در ۵ سال اخیر نیز علیرغم برگزاری مناقصات در قالب های مختلف قراردادی تعیین تکلیف نگردیده بود.
وی اشاره کرد با توجه به محدودیت های بین المللی ناشی از تحریم، در حال حاضر و در فقدان این مخازن، هزینه ها و مخاطرات زیادی به کشور تحمیل می‌شود که به همین منظور با تمهیدات و تصمیمات هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و آقای دکتر خجسته مهر مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت ایران که شخصا پیگیر این مهم بودند ، تسریع در تکمیل و بهره برداری از مخازن گوره در دستور کار قرار گرفت.

به گفته مهندس محمدی، فارغ از اهمیت استراتژیک این مخازن برای کشور، محل این پروژه در منطقه ای محروم واقع شده و اجرای این پروژه در فراهم نمودن بستر اشتغال پایدار و رونق معیشت مردم منطقه نیز قابل توجه خواهد بود.

مجری طرح احداث مخازن استراتژیک نفت خام ضمن قدردانی از حمایت های مدیرعامل و هیات مدیره محترم شرکت ملی نفت و شرکت مهندسی و توسعه نفت که در به سرانجام رساندن و آغاز عملیات اجرایی این پروژه نقش بسزایی داشته و این شرکت را پشتیبانی و حمایت نمودند ، ابراز امیدواری نمود که این مخازن تا پایان ۱۴۰۲ به بهره برداری برسند.

مخازن استراتژیک ذخیره سازی نفت خام گوره، در مجاورت روستای گوره(از توابع بخش امام حسن شهرستان دیلم) در ۴۰ کیلومتری شمال بندر گناوه، در استان بوشهر واقع شده که شامل ۲ مخزن هر یک به ظرفیت یک میلیون بشکه و ۴ مخزن هر یک به ظرفیت نیم میلیون بشکه می باشد و در مجموع قابلیت ذخیره سازی ۴ میلیون بشکه نفت خام را دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.