اعتراض با هشتگ دانشجو پزی!

اعتراض گسترده دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز به نبود سیستم تهویه و سرمایشی مناسب در خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه با واکنش‌های مختلف مسئولان اعم از مسئولان دانشگاهی و مسئولان استانی مواجه شده است، تا جایی که استاندار خوزستان نیز وعده داده مشکل پیش آمده را در اسرع وقت حل کند. گرمای هوا در آخرین ماه

اعتراض گسترده دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز به نبود سیستم تهویه و سرمایشی مناسب در خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه با واکنش‌های مختلف مسئولان اعم از مسئولان دانشگاهی و مسئولان استانی مواجه شده است، تا جایی که استاندار خوزستان نیز وعده داده مشکل پیش آمده را در اسرع وقت حل کند.

images اعتراض با هشتگ دانشجو پزی!

گرمای هوا در آخرین ماه بهار امسال در برخی استان‌ها بی‌سابقه بود. بعد از اینکه اهالی سیستان و بلوچستان این گرمای بی‌سابقه را تجربه کردند، نوبت به خوزستانی‌ها رسید تا شاهد دمای بالای ۵۰ درجه در برخی از ساعات روزهای اخیر باشند. در همین حال اخباری مبنی بر نامناسب بودن سیستم‌های سرمایشی در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه شهید چمران و اعتراض دانشجویان به این امر منتشر شد. این اعتراض بازتاب وسیعی در فضای مجازی داشت و هشتگ دانشجو پزی را داغ کرد. در شرایطی که شایعاتی مبنی بر برخورد انضباطی با اعتصاب‌کنندگان منتشر شد، مسئولان استانی خود را ملزم به پاسخگویی دانستند و استاندار خوزستان عنوان کرد که مشکل پیش آمده را رفع می‌کند.

روز گذشته ۱۱ شهرستان خوزستان دمای ۴۹ و ۵۰ درجه را تجربه کردند. در روز جمعه ۲۶ خرداد دمای هوای اهواز، هندیجان، رامهرمز، ماهشهر، امیدیه، و آغاجاری به ۵۰ درجه سانتیگراد بالای صفر و دمای شادگان، شوشتر، شوش، آبادان، و خرمشهر به ۴۹ درجه سانتیگراد بالای صفر رسید. بر اساس گزارشات هواشناسی پیش بینی می‌شود دمای هوای حدود ۵۰ درجه تا اواخر این هفته در برخی مناطق خوزستان حکمفرما باشد. گرمای شدید هوا در چند روز گذشته مشکلاتی را برای شهروندان و مردم روزه دار خوزستان به وجود آورده است و استفاده از وسایل سرمایشی را بیشتر کرده است.

دانشجو‌پزی در خرما‌پزان اهواز


ماجرا از این قرار بود که دانشجویان دختر در خوابگاه دانشجویی دانشگاه چمران اهواز با توجه به گرمای اهواز در اتاق‌های خود از وجود سیستم تهویه و سرمایشی محروم بوده و در گرمای بالای ۴۰ درجه تنها پنکه‌ای در اتاق دارند. حالا اینکه پنکه چطور می‌تواند در گرمای اهواز جوابگوی دانشجویان باشد، در نوع خود جای تعجب دارد. در ادامه دانشجویان دختر این دانشگاه اعتراض صنفی خود را نخست در صحن به گوش مسئولان رساندند. اما برخورد نامناسب مسئولان دانشگاه چمران اهواز یعنی بستن در‌های خوابگاه دانشگاه برای مقابله با اعتراض دانشجویان آتش‌ زیر خاکستر را در آن گرمای اهواز را شعله‌ور کرد و اعتراضات پشت درهای بسته خوابگاه دختران دانشگاه چمران اهواز به درهای باز شبکه‌های اجتماعی رسید. در ابتدا دانشجویان وضعیت خود را در شبکه‌های اجتماعی به گوش افکار عمومی رساندند و در ادامه کاربران شبکه‌های اجتماعی در حمایت از دانشجویان توفان توئیتری با هشتگ #دانشجو‌پزی را راه انداختند. رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه خوابگاهی در سطح شهر با ظرفیت ۲۲۰ نفر برای اسکان دانشجویان دختر خوابگاه حضرت معصومه (س) آماده شده است، گفت: تنها سه یا چهار نفر از دانشجویان از این کار استقبال کردند. غلامحسین خواجه درباره هشتگ #دانشجوپزی که توسط دانشجویان شهید چمران برای رسیدگی به وضعیت خوابگاه‌ها در فضای مجازی منتشر شده است، افزود: در فضای مجازی هرکسی می‌تواند هر چیزی بگوید و کسی جلو دانشجویان را نیز در این زمینه نگرفته است. ما کارهایی که می‌توانستیم برای دانشجویان انجام داده‌ایم و تا حدودی زمینه‌ها برای حل مشکلات دانشجویان فراهم شده است. او درباره شایعه برخورد با تعدادی از دانشجویان معترض به شرایط خوابگاه‌ها تاکید کرد: با هیچ‌دانشجویی درباره اعتراضات روز گذشته برخوردی انجام نگرفته است و شایعات درباره تهدید دانشجویان یا احضار آنها به کمیته انضباطی کاملا تکذیب می‌شود.

دانشجویان ماه گذشته پیگیر تهویه خوابگاه بودند

اگرچه رئیس دانشگاه می‌گویدبرخی دانشجویان همراهی نمی‌کنند، اما واقعیت نشان می‌دهد از حدود ماه گذشته تعدادی از دانشجویان دختر مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران اهواز با مراجعه به مسئولان، خواستار رسیدگی به وضع سیستم‌های تهویه سرمایشی بلوک‌های این مجتمع خوابگاهی با توجه به روند افزایش دمای هوا شدند. مراجعات و درخواست‌های دانشجویان در ابتدا به‌صورت فردی بود، اما با توجه به روند افزایش دما در اهواز ناشی از تغییر اقلیم و اینکه سیستم‌های سرمایشی خوابگاه دیگر پاسخگوی گرمای هوا نبود، دانشجویان دختر این خوابگاه از روز سه شنبه گذشته از ساعت هفت بعد از ظهر برای اعتراض به این وضعیت در محل درب ورودی خوابگاه تجمع کردند و مانع از بستن درب ورودی در موقع مقرر توسط نگهبان شدند. دانشجویان با شعار «سیستم سرمایشی حق مسلم ماست»، خواستار رسیدگی به وضعیت تهویه اتاق‌های خوابگاه شدند؛ تداوم این اقدام دانشجویان موجب شد تا برخی از اعضای هیات‌رئیسه دانشگاه برای رسیدگی به اعتراض آ‌نها در محل حاضر شوند و توضیحاتی را درباره تعمیر و رسیدگی به وضع سیستم‌های خنک‌کننده خوابگاه ارائه دهند.

بسیج امکانات استان برای دانشجویان معترض

استاندار خوزستان درباره اعتراض دانشجویان دختر خوابگاه حضرت معصومه (س) دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به وضعیت سیستم‌های تهویه این خوابگاه گفت: اگر دانشجویان همکاری لازم را انجام دهند، تمام امکانات استان برای حل مشکلات آنها بسیج می‌شود. غلامرضا شریعتی افزود: مرکزی را در منطقه برومی اهواز با همکاری شرکت نفت آماده کرده‌ایم که دارای ۱۵۰ اتاق و بسیار شیک، مجهز و استاندارد است و به دانشگاه اعلام کردیم تا در صورت نیاز دانشجویان را به این خوابگاه منتقل کنند. او تاکید کرد: همچنین حدود ۱۵۰ پنکه خریداری شده و در اختیار دانشجویان قرار گرفته است تا شرایط اندکی بهتر شود. به دنبال حل مشکلات دانشجویان هستیم و در این زمینه همه امکانات را به کار می‌گیریم. استاندار خوزستان اظهار کرد: طبق صحبت‌هایی که با رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز انجام گرفته، گفته شد که اعتبار لازم برای خرید چیلر نو و تعمیرات چیلرها فراهم شده است، اما مسئولان مربوطه در این زمینه اقدامی انجام نداده‌اند.

واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی چه بود؟

همزمان با اعتراضات دانشجویان در مقابل درب خوابگاه حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران، تعدادی از کاربران فضای مجازی نیز با راه‌اندازی هشتگ دانشجوپزی به این اتفاقات واکنش نشان دادند. یکی از کاربران در توئیتر خود نوشته است: «تغییر اسم فصل خرماپزون توی خوزستان به #دانشجوپزی کاریه که فقط از دانشگاه چمران اهواز بر میاد و میشه این افتخار رو تبریک گفت.» همچنین یکی دیگر از کاربران فضای مجازی در توئیت خود نوشته است: «سیستم سرمایشی تو هوای ۵۰ درجه مثل اکسیژن برای تنفس و زنده موندن می‌مونه، حالا دخترای خوابگاه دانشگاه چمران از این اکسیژن محرومن.» یکی دیگر از کابران توئیت کرد: «وقتی مسئولان دانشگاه یخ رو چاره حل گرمای ۵۰ درجه اهواز می‌دونن، قطعا قطب، بهترین محل احداث دانشگاه است.» کاربری دیگر نوشته است: «بیاین منطقی باشیم. دانشگاه داره روش‌های جدید طبخ دانشجو رو یاد دانشجوها میده. برای زندگی آینده شون لازمه.»

گرمای اهواز به دلیل تغییر اقلیم

نماینده اهواز در مجلس درباره تاثیرات گرما در استان اهواز می‌گوید:‌ هم‌اکنون در این استان به دلیل تغییر اقلیم شاهد افزایش دمای هوا هستیم. در این شرایط باید از سوی تصمیم‌گیران تمهیدات بیشتری برای مهار این وضعیت اندیشیده شود. همایون یوسفی می‌افزاید:‌ سیستم آب، برق و وسایل سرمایشی باید به شکل مناسب در اختیار همگان قرار گیرد. هم‌اکنون به دلیل احتمال گرما زدگی برای ساکنان از مراکز درمانی انتظار خدمات رسانی به شکل مناسب وجود دارد. به گفته او تاکنون مشکلی در زمینه گرمای هوا و خدمات‌رسانی در استان بروز نکرده است. در کشور به دلیل تغییر اقلیم شاهد افزایش دمای هستیم. در این شرایط باید با تمهیدات مناسب روند افزایش دما را مهار کرد. نماینده اهواز در مجلس می‌گوید: تاکنون اخباری در زمینه افزایش افراد بیمار به دلیل گرمای هوا از سوی هیچ‌نهاد رسمی گزارش نشده است. همچنین برق‌رسانی بدون نقص انجام می‌شود.

22516 300x225 اعتراض با هشتگ دانشجو پزی! 139603241845361911151774 300x209 اعتراض با هشتگ دانشجو پزی! images 1 اعتراض با هشتگ دانشجو پزی!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.