کد خبر : 17203
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 دی 1399 - 2:23

دکتر علی خنیفر مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز؛

اعتماد به شرکت‌های داخلی، زمینه‌ساز رونق پایدار اقتصادی

اخبار خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب بخوانید

حمایت از شرکت‌های داخلی، نه‌تنها بی اثرکننده تحریم است، بلکه نقش مهمی در ایجاد رونق اقتصادی و رشد و توسعه صنعتی در کشور خواهد داشت.

PicsArt 01 07 02.38.49 1280x1280 اعتماد به شرکت‌های داخلی، زمینه‌ساز رونق پایدار اقتصادی

خوزتاب؛ به قلم دکتر علی خنیفر مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز؛ نقش لوله‌سازی اهواز به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری در تأمین لوله‌های پوشش‌دار پروژه عظیم خط انتقال گوره – جاسک در شرایط تحریم، تجلیل وزیر محترم وزیر محترم تعاون، رفاه، کار و امور اجتماعی را به خاطر فروریختن دیوارهای تحریم در پی داشت تا همکاری این شرکت با سایر شرکت‌های ایرانی فعال در این پروژه اثبات کند حمایت از شرکت‌های داخلی، نه‌تنها بی اثرکننده تحریم است، بلکه نقش مهمی در ایجاد رونق اقتصادی و رشد و توسعه صنعتی در کشور خواهد داشت.

خط احداث خط لوله گوره – جاسک به طول ۱۱۰۰ کیلومتر و به قطر ۴۲ اینچ که برای انتقال یک‌میلیون بشکه نفت خام در روز از پایانه نفتی گوره واقع در شمال غرب استان بوشهر به غرب منطقه جاسک در ساحل دریای عمان طراحی شده و در دست اجراست یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های صنعت نفت ایران محسوب می‌شود.

اگرچه در رسانه‌ها، بیشتر روی جنبه سیاسی موضوع احداث این خط لوله، یعنی دور زدن تنگه هرمز و بی‌نیازی کشور از عبور از تنگه هرمز برای صادرات نفت خام در زمان ناآرامی‌های احتمالی و حوادث غیرمترقبه در این نقطه استراتژیک تأکید شده است اما در واقع این پروژه می‌تواند با تنوع‌بخشی به مبادی صادراتی نفت ایران، نفت را به‌جای خلیج‌فارس، در دریای عمان در اختیار مشتریان قرار دهد و این به معنای بی‌نیاز ساختن مشتریان نفت ایران از عبور از تنگه هرمز و خرید نفت با ریسک کمتر و هزینه حمل پایین‌تر است که امتیاز بزرگی برای نفت ایران محسوب می‌شود.

 

اما از منظری دیگر، احداث خط لوله گوره – جاسک در شرایط تحریم، فرصت مساعدی برای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور ایجاد کرده که در شرایط رکود حاصل از تحریم‌های ناعادلانه غرب و همچنین شیوع ویروس کرونا، اتفاقی بزرگ و غنیمتی قابل‌تأمل است. در واقع در شرایطی که تحریم و کرونا دست‌به‌دست هم داده تا برخی پروژه‌های اقتصادی کشور دچار چالش‌های اجرایی شود، خط لوله گوره – جاسک به همت تولیدکنندگان ایرانی و شرکت‌های داخلی، با سرعت پیش می‌رود تا مصداق بارزی از تأثیرات و برکات توجه به تولید ملی باشد.

 

نقش لوله‌سازی اهواز به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری در تأمین لوله‌های پوشش‌دار پروژه عظیم خط انتقال گوره – جاسک در شرایط تحریم، تقدیر وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت را به خاطر فروریختن دیوارهای تحریم در پی داشت تا همکاری این شرکت با سایر شرکت‌های ایرانی فعال در این پروژه اثبات کند حمایت از شرکت‌های داخلی، نه‌تنها بی اثرکننده تحریم است، بلکه نقش مهمی در ایجاد رونق اقتصادی و رشد و توسعه صنعتی در کشور خواهد داشت.

 

در مقاطعی، بی‌توجهی به برخی شرکت‌های داخلی در حوزه‌های مختلف ازجمله لوله‌سازی موجب شد این شرکت‌ها با مشکلاتی مواجه شوند اما در مقاطع مهم و حساس، از زمان هشت سال دفاع مقدس گرفته تا شرایط تحریم ناعادلانه غرب، شرکت‌های باسابقه و دغدغه مند، همواره توانمندی خود را اثبات کرده و تلاش داشته‌اند باری از روی دوش اقتصاد کشور برداشته و در رشد و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال سهیم باشند.

 

اگر به شرکت‌های داخلی اعتماد شود و آن‌ها در پروژه‌های صنعتی در حوزه‌های مختلف ازجمله صنعت نفت فعال شوند، نه‌تنها فرصت مناسبی برای بهره‌گیری از توان و ظرفیت و تجربه بالای این شرکت‌ها در داخل کشور فراهم می‌شود، بلکه با حفظ و حتی رشد اشتغال‌زایی، گام مهمی در جهت نیل به اهداف عالیه اقتصادی کشور برداشته خواهد شد. هر فرصت کاری که در اختیار شرکت‌های داخلی قرار گیرد، به معنای فراهم ساختن زمینه اشتغال برای تعدادی از جوانان و متخصصان این مرزوبوم است.

این امر به‌ویژه در استان‌هایی همچون خوزستان که اشتغال به‌هیچ‌وجه متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات موجود در این استان نیست، از اهمیت بیشتری برخوردار است. لذا حمایت از شرکت‌های داخلی – که البته به معنای حمایت مالی نیست، بلکه به معنای سهیم کردن این شرکت‌ها در پروژه‌های صنعتی کشور است – هم در رشد اقتصادی کشور، هم اشتغال‌زایی، هم جهش تولید ملی، هم رونق اقتصادی و هم بی‌اثر کردن تحریم‌ها، تأثیری بی‌بدیل خواهد داشت.

 

اگر باور کنیم که برخی از شرکت‌های داخلی، اگر موردحمایت قرار گیرند و به آن‌ها اعتماد شود، توان بالایی در بی‌نیاز ساختن کشور از حضور شرکت‌های خارجی دارند، آنگاه با تداوم این نگرش حمایتی، که خوشبختانه در مجموعه نفت در پروژه‌هایی همچون خط لوله گوره – جاسک یا پروژه ۲۸ مخزن مناطق نفت‌خیز جنوب و موارد مشابه به منصه ظهور رسیده، زمینه رشد این شرکت‌ها را به سطح شرکت‌های بزرگ فرامرزی و حتی فرامنطقه ای فراهم خواهیم ساخت که در نهایت افتخاری برای همین مرز و بوم خواهد بود.

 

اگرچه بعضاً تحریم، به‌اجبار موجب نگرش مثبت مجموعه‌های حاکمیتی به شرکت‌های داخلی می‌شود و فرصت‌هایی در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار می‌دهد که در شرایط بدون تحریم از آن‌ها سلب می‌شد اما بااین‌وجود تولیدکنندگان ایرانی، حامی تحریم نیستند و تمایل دارند در شرایط عادی، به تبادل اطلاعات و کسب فناوری‌های روز جهان از شرکت‌های خارجی بپردازند تا خود را برای هر شرایط دشواری قوی‌تر کنند. در مجموع، بسیاری از شرکت‌های ایرانی در صورت تداوم اعتماد مسئولان، چه در دوران تحریم و چه در دوران بدون تحریم، توانایی دارند تجهیزات موردنیاز پروژه‌ها را با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت تولید کنند و در اختیار متقاضیان قرار دهند و روزبه‌روز در جهت ارتقا فنی و تخصصی خود بکوشند؛ موضوعی که کارنامه عملکرد بسیاری از شرکت‌های داخلی مؤید آن است.

 

✍ علی خنیفر مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.