کد خبر : 23501
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 خرداد 1401 - 13:21

رییس سازمان دامپزشکی:

افزایش آمار ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور / فوت یک مبتلا در شادگان

وقایع مهم اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانید

رئیس سازمان دامپزشکی ایران با بیان اینکه وقتی قیمت واکسن و داروی دام‌ها زیاد باشد، دامدار نمی‌رود آن را بخرد و بیماری شیوع پیدا می‌کند. گفت: آمار ابتلا به تب کریمه در کشور همچنان رو به افزایش است. تا سه روز پیش ۱۳ مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور داشتیم و بر اثر این بیماری یک نفر در شادگان استان خوزستان فوت کرده است.

 

 

همچنین رئیس مرکز بهداشت خوزستان پس از رسانه ای شدن خبر فوت یک خوزستانی بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو، ظهر امروز ۲۲ خرداد۱۴۰۱ در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: چند روز پیش یک زن باردار از شادگان به بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز اعزام شد که متوجه شدیم به تب کریمه کنگو مبتلا است و در نهایت به دلیل وضع حمل دچار خونریزی شده و جان خود را از دست داد.

 

وی ادامه داد: یک مورد دیگر ابتلا به تب کریمه کنگو در منطقه عین دو اهواز شناسایی شد که به موقع زیر درمان قرار گرفت و حال عمومی وی خوب است.

 

 

IMG 20220612 132642 492 افزایش آمار ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور / فوت یک مبتلا در شادگان

وزارت بهداشت عراق در اطلاعیه ای اعلام کرده است که از شروع سال جدید، دست‌کم ۱۶۲ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور ثبت شده و ۲۷ نفر از این مبتلایان جان خود را از دست داده اند.

 

■خوزتاب

..
تب کریمه کنگو و راه های جلوگیری از انتقال آن

بیماری تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و دام است و با علائمی چون تب، درد عضلانی، سرگیجه، سفتی گردن، چشم درد، حساسیت به نور و در اوایل ابتلا، تهوع، اسهال و شکم درد‌ همراه است. اگر این بیماری به موقع درمان نشود درصد کشندگی بالایی دارد به طوریکه میزان مرگ و میر در بیماران بستری در بیمارستان از ۹٪ تا ۵۰٪ متغیر است.

این بیماری معمولا از طریق کنه‌های آلوده به حیوانات منتقل می‌شود و معمولا موارد مثبت ابتلا به این بیماری از تماس با ترشحات حیوان و کنه آلوده‌ ایجاد می‌شود که توصیه می‌شود از کشتن کنه با انگشتان دست خودداری شود.

دوره نهفتگی ویروس کریمه کنگو بستگی به چگونگی انتقال آن دارد. با پیشرفت بیماری، نقاط وسیعی از بدن دچار کبودی می‌شود و بیمار با خونریزی شدید بینی مواجه می‌شود که تقریباً از روز چهارم بیماری شروع شده و حدود دو هفته طول می‌کشد.

بیماری تب کریمه کنگو واکسن و درمان اختصاصی خاصی ندارد به همین دلیل درمان آن، درمان نگهدارنده است که به کنترل علایم بیماری در فرد مبتلا کمک می‌کند و تنها راه جلوگیری از ابتلای به آن هم رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه است.

با توجه به آغاز اعزام زائران به حج تمتع برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو تاکید می‌شود از قربانی و ذبح گوسفند در زمان استقبال از حاجیان در معابر و خیابان‌ها خودداری شود و توصیه می‌شود که قربانی و ذبح در کشتارگاه‌های مجاز صورت گیرد.

همچنین توصیه می‌شود که گوشت پس از کشتار ۲۴ ساعت در دمای چهار تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری شود تا به دلیل اسیدی شدن گوشت از بین رفتن ویروس تب کریمه کنگو اتفاق بیفتد.

خوردن گوشت یا جگر دام در صورت خوب پخته نشدن یکی از راه‌های انتقال این بیماری است و افراد باید قبل از مصرف گوشت از پخته شدن کامل آن اطمینان حاصل کنند.

به عموم مردم توصیه می‌شود گوشت مورد نیاز خود را از کشتارگاه‌ها و مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.

..

KHUZTAB NEWS

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.