کد خبر : 6291
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اردیبهشت 1398 - 5:35

خرید دانه روغنی کلزا در خوزستان به ۳۸هزار تن رسید

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور عنوان کرد: خرید دانه روغنی کلزا به قیمت تضمینی از زمان شروع برداشت این محصول در خوزستان تاکنون به ۳۸هزار تن رسید.   خدارحم امیری زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خوزتاب اظهار کرد: برداشت دانه روغنی کلزا از ۲۹فروردین در بیشتر مناطق

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور عنوان کرد: خرید دانه روغنی کلزا به قیمت تضمینی از زمان شروع برداشت این محصول در خوزستان تاکنون به ۳۸هزار تن رسید.

 

خدارحم امیری زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خوزتاب اظهار کرد: برداشت دانه روغنی کلزا از ۲۹فروردین در بیشتر مناطق خوزستان شروع شده و هم اکنون در حال انجام است و کشاورزان پس از تحویل محصول خود به مراکز وابسته به غله یا تعاون روستایی ، وجه آن را در مدت ۲۴ساعت به صورت یکجا دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه برداشت و خرید دانه روغنی کلزا تا نیمه خرداد امسال ادامه دارد گفت: کلزای خریداری شده به کارخانه های روغن کشی خارج از استان خوزستان انتقال می یابد.
امیری زاده با اشاره به اینکه کشت دانه روغنی کلزا اقتصادی تر و سودآورتر از گندم است پیش بینی کرد در سال های آینده سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در خوزستان به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی استان افزایش یابد.

n83032979 72546387 300x200 خرید دانه روغنی کلزا در خوزستان به 38هزار تن رسید
وی به مزیت تناوب کشت کلزا و گندم اشاره کرد و افزود:عملکرد گندم در واحد سطح ، در زمین هایی که سال پیش زیرکشت کلزا بوده اند ۲۵درصد افزایش می یابد.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور پیش بینی کرد سال آینده زراعی سطح زیرکشت کلزا از ۳۰هزار هکتار فعلی به ۶۰هزار هکتار افزایش یابد تا وابستگی کشور به واردات روغن خام خوراکی کاهش یابد.
به گفته وی هم اکنون ۸۶درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور از خارج وارد و در کارخانه های روغن کشی داخلی تصفیه می شود.طبق برنامه وزارت کشاورزی ، هر سال سطح زیرکشت دانه های روغنی در کشور به ویژه در خوزستان با هدف کاهش وابستگی به واردات روغن خوراکی ، افزایش می یابد.
در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ حدود ۳۰هزار هکتار از زمین های دیم و آبی خوزستان زیرکشت محصول راهبردی کلزا رفت ولی در جریان سیلاب اخیر هفت هزار هکتار آن که به بار نشسته بود دچار آبگرفتگی شد و از بین رفت.

بر اساس پیش بینی سازمان جهادکشاورزی خوزستان امسال حدود ۵۰ هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خوزستان به نرخ تضمینی خریداری می شود.
قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم دانه روغنی کلزا را ۳۴هزار ۴۰۰ ریال است.
پارسال از حدود ۱۸هزار هکتار سطح زیر کشت محصول کلزا در خوزستان حدود ۳۰هزار تن به نرخ تضمینی خریداری شد.
در جریان سیلاب فروردین امسال حدود ۲۰۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی و نیشکری خوزستان دچار آبگرفتگی شد و حدود ۸۲هزار میلیارد ریال به بهره برداران محلی و شرکتی این استان خسارت وارد شد.
برخی کشاورزان خوزستانی در جریان سیلاب اخیر بنا به توصیه مسئولان ارشد استان اجازه دادند آب سیلاب را از زمین های کشاورزی عبور دهند تا جان و خانه و کاشانه آنان به خطر نیفتد.
بر اساس مصوبه هیات دولت ، کشاورزان گندم کار خوزستانی به ازای آبگرفتگی هر هکتار گندم آبی ، ۶۰میلیون ریال غرامت دریافت می کند و این مبلغ طبق شرایطی از جمله عملکرد مناسب مزرعه در سال گذشته زراعی تا ۳۰درصد افزایش می یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.