کد خبر : 7861
تاریخ انتشار : شنبه 15 تیر 1398 - 10:38

انتخاب مشاور جوان مدیر کل ورزش جوانان مشروعیت قانونی ندارد /به شفافیت اعتقاد داریم

دستیار استاندار در امور جوانان در گفتگو با شوشان :مقاومت و نوع نگاه برخی مدیران یکی از چالش های اساسی در انتخاب مشاورین جوان است / انتخاب مشاور جوان مدیر کل ورزش جوانان مشروعیت قانونی ندارد /به شفافیت اعتقاد داریم خبرنگار شوشان : فلسفه شوراي مشاورين جوان چیست؟ در رابطه با فلسفه شکل گیری شورای

دستیار استاندار در امور جوانان در گفتگو با شوشان :مقاومت و نوع نگاه برخی مدیران یکی از چالش های اساسی در انتخاب مشاورین جوان است / انتخاب مشاور جوان مدیر کل ورزش جوانان مشروعیت قانونی ندارد /به شفافیت اعتقاد داریم
خبرنگار شوشان : فلسفه شوراي مشاورين جوان چیست؟
در رابطه با فلسفه شکل گیری شورای مشاورین نیاز است تاریخچه شکل گیری را مورد بررسی قرار دهیم، تا سال ۸۹ سازمان ملی جوانان بصورت مستقل اداره می شد و رئيس آن معاون رياست جمهوري بود. در همان بازه زمانی تصمیم به ادغام سازمان ملی جوانان با سازمان تربیت بدنی و تبدیل آن به وزارت ورزش و جوانان شد.
اینکه این‌تصمیم درست بوده و آیا توانسته به اهداف مدنظر دست پیدا کند یا خیر باید بر اساس عملکرد
چند ساله این وزارت بررسی شود که به گواه بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران تصمیمی کاملا اشتباه و بدون برنامه ریزی بود.
یکی از دلایل اشتباه خواندن این تصمیم این است که در واقع حوزه گسترده و پر از مشکل ورزش عمده وقت و توان وزارت ورزش را صرف خود کرده و بخش جوانان وزارتخانه ناخودآگاه بدون متولی فراموش شده و در نتیجه رها می شود و وزارت وقت و انرژی بیشتری را در حوزه ورزش صرف می کند.
تا سال ۹۲ مشاورین جوان در چارت رسمی وزارت کشور بودند و جایگاه و سمت سازمانی در وزارت کشور داشتند و تمام دستگاهای اجرائی کشور اعم از مدیران و فرمانداران موظف بودند
مشاورین جوان انتخاب کنند. انتخاب مشاورین هم به این صورت بود که به هر دستگاهی سه نفر معرفی و با انجام مصاحبه یک نفر انتخاب می شد که دارای نظم و هدف خاصی بود.
با پیروزی دکتر روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ بحث مشاورین جوان از چارت رسمی وزارت کشور خارج شد تا انتخابات ۱۳۹۶ که یکی از وعده های دکتر روحانی در دولت دوم تدبیر و امید احیای سازمان ملی جوانان بود که متاسفانه به دلایلی هنوز این وعده تحقق پیدا نکرد است.
بعد از انتخابات ۱۳۹۶ کم کم بحث مشاورین جوان مطرح و تصمیم بر راه اندازی مجدد آن شد اما نه به عنوان چارت رسمی در وزارت کشور و به شکلی که در گذشته وجود داشت بلکه به صورت قانونی نانوشته محول شد به استانداری ها که مشاورین جوان را سازماندهی کنند که درحال حاضر در اکثر استان ها تحت عنوان شورای جوانان یا مشاورین جوان در حال فعالیت هستند.
خبرنگار شوشان :ميزان تحقق اهداف و نحوه انتخاب مشاورین را دستگاه های اجرائی و فرمانداري ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
هدف اصلی از تشکیل مشاورین جوان دو موضوع بود؛
اول تربیت مدیران جوان و نسل آینده به اینصورت که  هر مدیر یک مشاور جوان در کنار خودش داشته باشد و عملا دستیار جوان تعریف شود تا کم کم در دستگاه مربوطه رشد پیدا کند. همچنین جوانانی که خارج از سیستم هستند بتوانند وارد شوند و در نهایت ، فرآیند انتقال تجربیات و تربیت مدیران نسل آینده رخ خواهد داد.
هدف دوم با توجه به ضعف های موجود در حوزه جوانان که  به آن اشاره شد این بود که مشاورین جوان بخشی از مشکلات جوانان در دستگاهای اجرائی و فرمانداری های شهرستان ها را دنبال کنند. در خوزستان برای حل مشکلات حوزه جوانان در قالب یک بخشنامه داخلی با شیوه نامه خاص خود از سمت استاندار  ابلاغ و متولی امر استانداری و دستیار جوان استاندار شد.
شیوه نامه آن هم به این شکل بود انتخاب مشاورین جوان چه در دستگاهای اجرایی و فرمانداری ها با هماهنگی دستیار استاندار در امور جوانان صورت بگیرد یعنی اگر دستگاهی قرار است معرفی بکند ما در استانداری باید تایید کنیم یا برعکس معرفی ما و دستگاه مورد نظر می پذیرد. این تعامل کاملا دو طرفه، قانونی و طبق بخشنامه استانداری است که در رابطه با مشاورین جوان فرمانداران و دستگاهای اجرایی ابلاغ شده است.
در این بخشنامه به صراحت ذکر شده که باید با هماهنگی استانداری یا نماینده استانداری که دستیار جوان است انجام شود.در کنار این هماهنگی یک شیوه نامه موجود است که دارای یکسری شاخصه های عمومی مانند حداکثر سن، تحصیلات، هماهنگی با سیاست های کلی دولت، فعالیت تشکیلاتی و اجرائی، ارتباط با جوانان آن سازمان در فرمانداری و شهرستان از موارد آن  است.
من به عنوان دستیار جوان استاندار باتوجه به جایگاه حقوقی و قانونی باید تشخیص میدادم افرادی که معرفی می شوند در شاخص ها همراهی با دولت،بحث سن ، ارتباط با جوانان و موارد دیگر طبق شیوه نامه شرایط را دارند و اگر بدون هماهنگی مجموع استانداری و دستیار جوان حکمی در این حوزه زده شود طبق بخشنامه داخلی ابلاغ شده از سوی استانداری این حکم منتفی می شد.
البته ما نگاه و روحیه تعاملی و هماهنگی در راستای اصل انتخاب مشاورین جوان را در پیش گرفتیم و قصد نگاه سلیقه ای به موضوع را نداشتیم بلکه با نگاه باز عمل کردیم تا در مرحله اول فلسفه مشاورین جوان در دستگاهای اجرائی جایگاه خود را پیدا کند و در مرحله بعد کم کم به سمت انتخاب مشاورین گام برداریم.
خبرنگار شوشان : جایگاه مشاورین جوان  در سطح استان چگونه است و در صورتی که شیوه نامه طبق عمل نشود چه اقدامی رخ میدهد؟
بیشترین تلاش ما بر این اصل استوار است که فرد معرفی شده با شاخص های ابلاغ شده از سمت استانداری منطبق باشد و این وظیفه ما در جایگاه دستیار جوان استاندار است.
 هرجا که همخوانی ندارد ، خلاف بخشنامه رخ دهد و یا جایی هم که مقاومت می شود از آنجا که  مربوط به حوزه جوانان بود ما بخاطر شفافیت و ارتباط شفاف با مردم و جامعه جوان استان مطالب را شفاف بیان می کنیم و این شفافیت قطعا هم سطح اعتماد عمومی را بالا میبرد و  هم جوانان اعتماد بیشتری می کنند.
بر همین اساس از اینکه قضیه را به فرماندار و یا مدیرکل  مربوطه اطلاع  میدادیم پیگیری و زمان میدادیم تغییر پیدا بکند اگر جایی اصلاح صورت نمی گیرد ما بخاطر بحث شفافیت و اعتمادی که  جوانان به ما داشتند و آن تفکری که بنده به آن اعتقاد دارم که شفافیت اعتماد عمومی را بالاتر میبرد ما شفاف  بیان می کنیم این فردی که معرفی شده با شاخصه های ما همخوانی ندارد و هیچ ابایی از این قضیه نداریم و در نهایت به تقویت دولت و نظام هم‌ کمک می کند.
خوشبختانه با وجود محدودیت ها مشاورین جوان در دستگاه ها و فرمانداری ها جایگاه خود را پیدا کردند و تقریبا به عنوان یک فرد موثر در تصمیم گیری های کلان در مجموعه هایی که حضور دارند بها داده شد که میتوان گفت تا حدودی موفق بوده ایم.
اما متاسفانه طی نامه نگاری های متعدد و پیگیری های مداوم و تشکیل جلسات با متولیان امر هنوز برخی دستگاهها از پذیرش و یا معرفی فردی به عنوان مشاور جوان امتناع می کنند ، به طور مثال تعدادی در حدود چهار یا پنج تا از فرماندارهای سطح استان هنوز مشاور جوان انتخاب نکرده و مقاومت می کنند.
البته شاید یکی از دلایل اصلی امتناع برخی از مدیران از سر ترس است که مبادا شخص جوان رشد کند و خطری شود برای جایگاه آن مدیر ، که تا کنون با پیگیری های مجموعه استانداری و شخص استاندار همچنان تا این لحظه انجام نشده البته نگاه منفی به یک جوان را که شدیدا به کسب تجربه و اشنایی با مباحث مدیریتی نیاز دارد را نمی توان نادیده گرفت.
 ما سعی کردیم بیشتر در وحله اول اصل موضوع  مشاورین جوان را راه بی اندازیم و به دیدگاه نادرست برخی مدیران پایان بدهیم در برخی موارد  انتخاب سلیقه ای مدیران در انتخاب مشاور جوان در کل آن انتظاراتی را که ما داشتیم محقق نکرد  و حال امیدواریم در آینده از مرحله اول رد بشویم و این مشکلات و موانع رفع شود.
خبرنگار شوشان: آیا تاکنون به مشکلی در زمینه انتخاب مشاور جوان برخوردید ؟
اخیرا در یک مورد خاص که  خیلی با بنده تماس گرفتند و پرسیدند این بود که ، نحوه انتخاب مشاور جوان مدیرکل اداره کل ورزش و جوانان خوزستان به چه صورت بود.پیگیری های لازم صورت گرفت چون به شفافیت نزد افکار عمومی و جوانان اعتقاد داریم.از آنجا که مسئله مشاور جوان حوزه اداره ورزش و جوانان است وجود حساسیت جوانان مختلف در سطح استان که فعالیت می کنند نسبت به اداره ورزش و جوانان بیشتر و نکته بین تر است که امری کاملا طبیعی می باشد.
در دستگاهی که متولی مسائل مربوط به جوانان است انتخاب مشاور جوان  اهمیت بیشتری دارد، در بخش دیگر سازمان که ورزش باشد جمعیت جوان زیادی فعالیت می کنند که طبیعی است که حساسیت را دوچندان کند.
با این تفاسیر و اهمیتی که این اداره در بین جوانان جامعه دارد در انتخاب مشاور جوان برخلاف نقص صریح قانون و بخشنامه انتخاب مشاورین جوان هیچگونه هماهنگی با بنده صورت نگرفته است.
مدیرکل اداره ورزش و جوانان حتی یک تماس تلفنی هم در انتخاب مشاور جوان با بنده نداشته است در صورتی که حدود یکسال هست که ما پیگیر این هستیم که اداره کل ورزش و جوانان مشاور جوان انتخاب کند و مقاومت میکردند که انتخاب فردی به عنوان مشاور جوان کاملا عجیب و غیرمنتظره بود.
همین که با استانداری جهت انتخاب هماهنگ نشده  مشروعیت این انتصاب را  زیر سوال می برد.
از طرفی چون برخی از شاخص های انتخاب مشاورین جوان صراحتان همخوانی ندارد ، مثلا برای انتصاب مشاور جوان در این اداره شاخصه هایی مدنظر است که باید مورد توجه قرار گیرد یکی بحث ارتباط با دوستان حوزه اداره کل ورزش و جوانان که طبیعی است شخص مشاور جوان باید ارتباط نزدیکی با حوزه های مختلف ورزشی داشته باشد و با جوانان ارتباط داشته باشد،
ولی با جوانان آن دستگاه مربوطه ارتباطی وجود ندارد. و مسئله دوم مهم اینکه همراهی با سیاست های کلان دولت تدبیر و امید بصورت مشخص وجود ندارد.
این دوتا عامل در کنار این عدم هماهنگی که صورت گرفت عملا مشروعیت و قانونی بودن انتخاب مشاور جوان اداره کل ورزش جوان را زیر سوال می برد.
امیدواریم و تلاش میکنیم این رویه اصلاح شود ، نمیشود که در مدیریت سلیقه ای عمل کرد و انتصابات بر خلاف بخشنامه ها و قوانین پیش بروند.انتظار داریم این مورد هرچه سریعتر اصلاح شود تا در سایر موارد مشابه هم شاهد چنین مواردی نباشیم.
خبرنگار شوشان :عملکرد اداره کل ورزش و جوانان به عنوان متولی حوزه جوانان چگونه ارزیابی می کنید؟
 عرض کنم که ؛ تقریبا در طی چند سال گذشته عملا حوزه ورزش و جوانان رها شده بود و چیزی به عنوان حوزه جوانان دیده نمی شد مگر چند ماه یکبار ، ستاد ساماندهی جوانان به صورت محدود در استان برگزار می شد و اکثر کارشناسان جوانان در ادارات یا عموما  وجود نداشت یا اگر وجود داشت بیشتر به کار ورزشی می پرداختند در شهرستان ها نیز تا چند ماه گذشته عملا هیچ کاری رخ نمی داد به جز یک سری کار های روتین ، کلیشه ای و رفع مسئولیتی که هر ۶ ماه یکبار برگزار می شد مثل بحث ازدواج آسان و چند همایش دست پاشکسته چیزی برای عرضه نداشتند.
در مواردی مانند آسیب های اجتماعی،اشتغال، ازدواج ، مسائل فرهنگی حوزه جوانان، توسعه نهاد های اجتماعی تشکلات و موسسات مردم نهاد ( ngo ) و مهاجرت جوانان و نخبگان ورزشی از استان خیلی کار خاصی رخ نمی داد و هیج سیاست و برنامه ای در اداره کل ورزش و جوانان در راستای تغییر این رویه  وجود نداشت و ما شاهد هستیم برخی بودجه ها در حوزه جوانان ، صرف امور ورزش و صرف حوزه های دیگری می شد و عملا حوزه جوانان فراموش شده بود.
البته با تغییر مثبتی که در معاونت جوانان اتفاق افتاد و انتصاب یکی از بانوان استان در این سمت که به جد میتوان گفت جزء نیروهای پرتلاش و زحمتکش و دلسوز استان هستند باوجود محدودیت ها سعی کردند در چهارچوب قوانین و امکاناتی که در اختیار دارند قدم های مثبتی بردارند که میتوان به تلاش ها شخصی ایشان در بحث سمن ها و بحث آسیب های اجتماعی اشاره کرد.
اما همانطور که اشاره شد نگاه وقتی  سیستماتیک و بدون برنامه باشد علیرغم تلاش های خانم حردانی ، نتیجه این می شود که ما هنوز شاهد آن تحرک پویای لازم حوزه جوانان نیستیم وقتی در راس اعتقادی به حوزه جوانان وجود نداشته باشد نتیجه این می شود که کاملا حوزه جوانان به حال خود رها شود
 بخش ورزش هم با تمام  اقدامات رخ داده دارای مشکلات فراوان است. متخصصین حوزه ورزش بیشتر می توانند نظر بدهند اما مشورتی از سوی مدیریت اداره کل از متخصصین گرفته نمی شود به طور مثال  وضعیت تیم های فوتبال استان را مشاهده کنید ؛ سقوط استقلال اهواز به لیگ دسته سه و سقوط استقلال خوزستان به لیگ دسته یک وضعیت  کشتی و والیبال استان ، بحث هیئت های ورزشی که با سرپرست اداره می شوند ، بحث فوتبال محلات بخصوص در محلات کمتر برخوردار ،رها کردن حوزه ورزش بانوان استان و مهاجرت نخبگان ورزشی به دلیل کمبود امکانات  از جمله مشکلات در حوزه ورزش است آن هم در شرایطی که اکثر بودجه اداره ورزش و جوانان صرف همین حوزه یعنی ورزش شده است و راس سیستم که خیلی نگاه درستی به مجموعه ندارد.
امیدواریم که این مصاحبه فتح بابی شود که مشاورین جوان و دستیاران جوان با توجه به شاخصه ها انتخاب شوند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.