انتظار ۸ ساله اهواز برای کلنگ‌زنی شهر فرودگاهی

پیدا شدن میدان نفتی در مکان فرودگاه فعلی اهواز، مهم‌ترین دلیل مسئولان برای سخن به میان آوردن از لزوم ساخت فرودگاهی جدید در سال‌های گذشته بود. البته این دلیل در سال‌های گذشته کمرنگ‌تر شد و حالا مسئولان می‌گویند با توجه به اینکه فرودگاه فعلی، ظرفیت خدمات‌دهی به این تعداد مسافر موجود را ندارد، ساخت فرودگاه

پیدا شدن میدان نفتی در مکان فرودگاه فعلی اهواز، مهم‌ترین دلیل مسئولان برای سخن به میان آوردن از لزوم ساخت فرودگاهی جدید در سال‌های گذشته بود.

airline ahvaz 300x200 انتظار ۸ ساله اهواز برای کلنگ‌زنی شهر فرودگاهی

البته این دلیل در سال‌های گذشته کمرنگ‌تر شد و حالا مسئولان می‌گویند با توجه به اینکه فرودگاه فعلی، ظرفیت خدمات‌دهی به این تعداد مسافر موجود را ندارد، ساخت فرودگاه جدید ضروری است. علت ساخت فرودگاه جدید اهواز هرچه باشد، مصوبه آن حدود ۸ سال است روی میز مسئولان کشوری و استانی قرار گرفته، اما روند عملیاتی آن کندتر از آن است که هنوز وارد مرحله اجرایی شده باشد. اگرچه در روند اجرایی شدن این پروژه، مشکلاتی مانند مسائل مالی مانع‌تراشی می‌کند اما مسئولان امیدوارند نه‌تنها هرچه زودتر این فرودگاه وارد مرحله اجرایی شود، بلکه کیفیت و سطح خدمات آن به گونه‌ای باشد که بتوان به آن لقب دومین شهر فرودگاهی کشور پس از فرودگاه امام خمینی(ره) را داد.
به گزارش گسترش‌تجارت، نشست و برخاست روزانه حدود ۹۰ پرواز رفت و برگشت در فرودگاه اهواز آن را تبدیل به یکی از پرترددترین فرودگاه‌های کشور کرده است، با این حال برخی مشکلات موجب شده ساخت فرودگاه جدید در این شهر در دستور کار قرار گیرد و در سفر استانی رئیس‌جمهوری وقت در سال ۸۸ به استان خوزستان، مصوبه این فرودگاه جدید صادر شود. سال ۹۱ مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرد زیر باند فرودگاه فعلی اهواز، حوضچه‌های نفت وجود دارد و به همین دلیل شرکت نفت قصد خرید فرودگاه را دارد، بنابراین لازم است فرودگاه این شهر به مکان دیگری منتقل شود که دولت در این زمینه مصوبه صادر کرده است. اگرچه در آن زمان، مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد تا راه‌اندازی فرودگاه جدید حدود ۸ سال زمان لازم است، با گذشت حدود ۵ سال از آن زمان، هنوز راه‌اندازی فرودگاه جدید این شهر وارد مرحله عملیاتی نشده و همچنان در گیرودار مسائلی همچون جانمایی و جذب سرمایه و سرمایه‌گذار است. البته پیدا شدن نفت زیر فرودگاه اهواز به‌عنوان یکی از عوامل دخیل در جابه‌جایی این فرودگاه در گذر سال‌ها کمرنگ شده و مسئولان در ضرورت ساخت فرودگاهی جدید در اهواز، به مشکلاتی مانند ترافیک بالای فرودگاه فعلی و مناسب نبودن آن برای خدمات‌رسانی به حجم فعلی مسافر اشاره می‌کنند.

 

ضرورت‌های ساخت فرودگاه جدید
مسئولان می‌گویند با توجه به انجام حدود ۶۰۰ نشست و برخاست در هر هفته در فرودگاه اهواز، ظرفیت پروازی این فرودگاه به اشباع رسیده است؛ به‌طوری که حدود ۳۰۰ درصد پرواز مازاد در این فرودگاه انجام می‌شود. رحمت‌اله مه‌آبادی، مدیرعامل فعلی شرکت فرودگاه‌های کشور معتقد است با توجه به اینکه فرودگاه اهواز از نظر تعداد پروازهای هفتگی اشباع شده و به دلیل محدود بودن عرصه فعلی، امکان توسعه آن وجود ندارد، راه‌اندازی فرودگاهی جدید در این شهر یک ضرورت ملی است. به گفته وی، فرودگاه جدید اهواز با مساحتی بیش از ۲هزار هکتار به‌عنوان بزرگترین فرودگاه جنوب‌غرب کشور و دومین شهر فرودگاهی کشور پس از فرودگاه امام‌خمینی(ره)، در ۱۵ کیلومتری آزادراه اهواز- بندرماهشهر جانمایی شده و به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، درحال‌حاضر در مرحله تملک زمین است. مه‌آبادی درباره زمان آغاز عملیات راه‌اندازی فرودگاه جدید اهواز گفت: پس از آنکه تکلیف تملک زمین‌های مورد نظر برای ساخت فرودگاه جدید مشخص شد، عملیات محصور کردن زمین آغاز خواهد شد و همزمان مطالعات جدید را برای طرح توسعه و ساخت فرودگاه انجام خواهیم داد تا هرچه زودتر شاهد ساخت این فرودگاه باشیم.

 

پای نفت در میان است
اگرچه بحث پیدا شدن میدان نفت در فرودگاه فعلی اهواز به‌عنوان یکی از دلایل ساخت فرودگاه جدید، در سال‌های گذشته کمرنگ شده است اما در ساخت این فرودگاه همچنان پای نفت در میان است. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان می‌گوید با توجه به توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون در ۱۰ سال آینده و پیش‌بینی تعداد افرادی که در این منطقه مشغول به کار خواهند شد، ضروری است فرودگاهی جدید، روزآمد و متناسب با شرایط جدید برای اهواز ساخته شود. به گفته وی، فرودگاه فعلی اهواز ظرفیت جابه‌جایی حدود ۹۰۰ هزار نفر را در سال دارد اما این فرودگاه سال گذشته بیش از ۲/۵ برابر ظرفیت خود مسافر جابه‌جا کرده است. شریعتی ادامه داد: باید مستندسازی زمین فرودگاه جدید اهواز هرچه سریع‌تر انجام شود. قرار است این فرودگاه از نظر قابلیت و توان در مقیاس بین‌المللی ساخته شود تا بتواند به جز جابه‌جایی مسافر، مرکزی برای حمل کالا نیز
باشد. استاندار خوزستان معتقد است فرودگاه جدید اهواز باید طوری ساخته شود که نیاز ۸۰ سال آینده استان را تامین کند؛ نه اینکه فرودگاهی ساخته شود که بعد از یکی دو دهه دوباره با مشکل روبه‌رو شود.
به همین دلیل در ساخت آن، تامین زیرساخت‌ها باید به‌طور جدی مدنظر باشد. این سخن را اقبال محمدیان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به «گسترش‌تجارت» تایید می‌کند. او با تاکید بر اینکه کمبود ظرفیت فرودگاه فعلی، عامل اصلی تصمیم به جابه‌جایی آن و ساخت فرودگاه جدید است، گفت: فرودگاه فعلی اهواز ظرفیت نیاز این شهر و استان خوزستان را ندارد. از سوی دیگر دور تا دور آن، لوله‌های نفت و گاز عبور می‌کند و به همین دلیل، ساخت فرودگاه جدید در مکانی مناسب ضروری به نظر می‌رسد. و نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در پاسخ به این پرسش که آیا پیدا شدن نفت زیر فرودگاه فعلی نیز عاملی برای ساخت فرودگاه جدید است، گفت: در همه مناطق استان خوزستان نفت یافت می‌شود و با توجه به پیشرفت فناوری و امکان انجام حفاری‌های مورب، حتی اگر نفت زیر این فرودگاه پیدا شود، مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند و دلیل ساخت فرودگاه جدید همان کمبود ظرفیت است. او با تاکید بر اینکه فرودگاه جدید اهواز در قالب شهر فرودگاهی راه‌اندازی خواهد شد، افزود: زمین بزرگی برای این طرح در نظر گرفته شده و با توجه به اشتغالی که شهر فرودگاهی ایجاد خواهد کرد، بهتر است فرودگاه جدید فقط متمرکز بر حمل‌ونقل نباشد.
آنطور که این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید، جانمایی فرودگاه جدید انجام شده و مشکلاتی مانند وجود معارضان در زمین‌های فرودگاه، در حال برطرف شدن است. از سوی دیگر به گفته وی، مشکلات مالی روند پیشرفت این پروژه و اجرایی شدن آن را کند کرده که این مشکلات هم از سوی استاندار خوزستان و هم در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. او اظهار امیدواری کرد با حمایت دولت و شرکت فرودگاه‌های کشور، روند ساخت فرودگاه اهواز سرعت گیرد.

 

تلاش برای جذب سرمایه
بر اساس آنچه مسئولان و نمایندگان استان خوزستان می‌گویند، برای حل مسائل مالی فرودگاه جدید اهواز اقداماتی در حال پیگیری است. فرودگاه‌سازی امری پرهزینه و زمان‌بر است و وقتی پای شهر فرودگاهی به میان می‌آید و قرار است فرودگاه، علاوه بر حمل‌ونقل هوایی، مسائل تجاری و گردشگری را نیز دربرگیرد، یعنی هم هزینه‌ها و هم زمان ساخت افزایش خواهد یافت. به نظر می‌رسد به همین دلیل است که مسئولان برای ساخت این فرودگاه به دنبال سرمایه‌گذاران خارجی هستند. آنطور که استاندار خوزستان گفته است، در چند روز گذشته آگهی مناقصه بین‌المللی این فرودگاه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی منتشر شده است. وی افزود: چند شرکت سرمایه‌گذار بزرگ دنیا آمادگی خود را برای همکاری و ساخت فرودگاه اعلام کرده‌اند که پس از طی مراحل فنی، اقتصادی و استعلام انجام شده در کمیسیون حقوقی دولت، یکی از این شرکت‌های بین‌المللی انتخاب می‌شوند و کار ساخت فرودگاه آغاز می‌شود. در این زمینه پیش‌تر مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور نیز از انجام مذاکره‌های مهم با خارجی‌ها برای ساخت فرودگاه جدید اهواز سخن گفته است. آنطور که مه‌آبادی می‌گوید، آلمان، روسیه، چین، ژاپن و کره‌جنوبی برای سرمایه‌گذاری در ساخت فرودگاه اهواز اعلام آمادگی کرده‌اند و مذاکراتی با آنها انجام شده است. براساس سخن او، سرمایه‌گذار خارجی با قرارداد بی‌ال‌تی و در قالب تفاهمنامه‌ای با یک سازنده خارجی یا داخلی با ضمانت دولتی، در ساخت فرودگاه جدید اهواز مشارکت خواهد کرد.

 

سرانجام مجوز صادر شد
مشکلات مربوط به معارضان زمین و اقدامات مربوط به تملک زمین در نظر گرفته شده برای فرودگاه جدید اهواز، یکی از موانع اصلی پیشرفت این پروژه بوده است، اما به نظر می‌رسد در چند روز گذشته این مشکل برطرف شده زیرا گفته می‌شود سرانجام مجوز این فرودگاه صادر شده است. آنطور که استاندار خوزستان می‌گوید، با وجود گذشت سال‌های از تصویب مصوبه ساخت فرودگاه جدید اهواز، وزارت راه و شهرسازی به تازگی مجوز ساخت این فرودگاه را صادر کرده است. شریعتی تاکید کرد: با توجه به صدور این مجوز، پیش‌بینی می‌شود شهر فرودگاهی اهواز تا ۵ سال آینده به بهره‌برداری برسد تا خوزستان پس از تهران، دومین استانی باشد که دارای شهر فرودگاهی در کشور می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 66 در انتظار بررسی : 65 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

nym2872581krya دوشنبه , 17 آبان 1400 - 18:58

mes2872581rttyneg wHzWQXa pfmS SicRxml