کد خبر : 17679
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردین 1400 - 15:19

پاسخ گلایه آمیز دکتر یداله مهرعلیزاده استاد دانشگاه شهید چمران به انتقادهای دکتر ابول‌نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور از عملکرد دانشگاه چمران

جناب آقای دکتر ابول‌نژادیان رئیس محترم دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز با عرض سلام و ادب و خسته نباشید  با تقدیر تلاش‌های کادر درمان و بهداشت در استان خوزستان امیدواریم انشاله با مدیریت، همدلی و تلاش بتوانیم آسیب‌های کشور را از این بیماری مهلک کرونا به حداقل برسانیم.  جناب آقای دکتر ابول نژادیان  در

جناب آقای دکتر ابول‌نژادیان

رئیس محترم دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز

با عرض سلام و ادب و خسته نباشید 

با تقدیر تلاشهای کادر درمان و بهداشت در استان خوزستان امیدواریم انشاله با مدیریت، همدلی و تلاش بتوانیم آسیبهای کشور را از این بیماری مهلک کرونا به حداقل برسانیم. 

جناب آقای دکتر ابول نژادیان 

در شرایطی که کرونا آسیبهای فراوانی به همه‌ی بخشهای کشور وارد ساخته است، انتظار این است که مسئولان و مدیران ارشد کشوری و استانی بر اساس مأموریتها و وظایف محول‌شده‌ی خود تلاش نمایند در همه عرصههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و فناوری با جدیت کوشش نمایند و از طرح مباحث بدون نتیجه که الام مردم را بیشتر سازد پرهیز نمایند. چند روز پیش در مصاحبه‌ای با اهالی محترم رسانه، فرموده‌اید دانشگاه‌های وزارت علوم در خوزستان با چند هزار نفر دانشجو، کارمند، نیروی کارشناس و دستگاه آزمایشگاهی با ۱۴ ماه تعطیلی با  ستاد کرونا همکاری نداشتهاند!!!! 

بی‌گمان خدمات و جان‌فشانی همه‌ی دست‌اندرکاران حوزه‌ی سلامت در سراسر کشور، ازجمله در استان خوزستان بر کسی پوشیده نیست و جامعه‌ی دانشگاهی شهید چمران اهواز نیز همواره قدرشناس تلاش‌های ایثاگرانه و مسئولانه‌ی این عزیزان بوده است؛ اما جناب عالی بر سر شاخ نشسته‌اید و بُن می‌برید! به جای انتشار پیام همدلی و امیدبخش به جامعه، با هیاهو و فرافکنی و جنجال رسانه‌ای، خدمات و ایثاگری‌های کادر درمان را بی ‌اثر می‌کنید. از شما توقع‌ می‌رفت که از به ارامش عمومی کمک کنید و حرمت جایگاه خود و دیگر ساختارها را نگه دارید. 

بار معنایی بسیاری از نسبت‌های شما در آن مصاحبه به وزارت علوم و دانشگاه شهید چمران اهواز عاری از عرف گفتمانی یک فرد دانشگاهی، علمی و فرهنگی است و بیشتر رنگ و لعاب گفتمان و رفتاری غیر طبیعی دارد. اگر کسی از من بپرسد در خصوص مصاحبه‌تان نظرم چیست؟ پاسخ می‌دهم: «به دکتر ابول‌نژادیان حق می‌دهم. به هر حال ایشان با توجه به تجربه‌ی قبلی، مسئولیتی فراتر از ظرفیت و توان خودش را -حتی برای شرایط عادی- پذیرفته است یا به ایشان تحمیل کرده‌اند، بنابراین، طبیعی است در این شرایط کرونایی که نارضایتی عمومی از عملکرد ایشان وجود دارد، به دنبال پیداکردن دلایل دیگری برای ناکامی مدیریتی خویش هستند. لذا مایل نیستم در این شرایط سخت که مردم با بیماری کرونا دست به گریبان هستند و از نظر اقتصادی هم  به شدت در مضیقه هستند، با ذکر قصور و کوتاهی‌های مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی در استان بر زخم مردم نمک بپاشم.» 

مصاحبه‌ی جناب عالی دقیقا بیانگر عدم اشراف شما بر چگونگی ارائه‌ی آموزش در دانشگاه‌های سراسر کشور است و به نوعی باید گفت که با این سخنان ناآگاهانه، مجموعه‌ی حدمات وزارت علوم و هزاران ساعت آموزش مجازی دانشگاه‌های کشور و از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی را هم بر باد داده‌اید.  آیا این همه ناآگاهی جز از فردی کم‌تجربه چون جناب عالی سر می‌زند؟ 

در زمینه‌ی میزان خدمات دانشگاه شهید چمران اهواز در مقابله با بیماری کرونا یا اطلاعات شما ضعیف است، یا هدف دیگری در ذهن دارید یا اینکه اطلاعات نادرست به سمع و نظر شما رسیده است . از این رو، لازم دانستم باب یادآوری مجموعهای از خدمات دانشگاه شهید چمران اهواز به آگاهی جناب عالی رسانده شود. همزمان با بروز بیماری کرونا مجموعه اقدامات دانشگاه شهید چمران اهواز در چند حوزه آغاز گردید: 

  1. اولین دغدغه و تلاش مدیریت، استادان و کارکنان شریف دانشگاه آن بود که با هماهنگی، از بروز آسیبهای جدی کرونا بر بخش آموزش، پژوهش، اداری، دانشجویی و فرهنگی دانشگاه چلوگیری شود و «ستاد مقابله با بیماری کرونا» در دانشگاه تشکیل شد. بر همین اساس، از ابتدای شیوع بیماری کرونا و همه‌گیری آن در کشور و به تبع آن استان خوزستان، با تشکیل هسته‌های فکری ستاد مبازره با کرونا کارگروه‌هایی سه‌گانه «مشاوره فرهنگی و اجتماعی»، «اقتصادی و اجتماعی» و «بررسی‌های محیطی و بوم‌شناختی» با حضور جمع زیادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه از رشته‌های مختلف در این دانشگاه تشکیل شد. برآیند فعالیت این کارگروه‌ها، بیش از ۵۵ یادداشت علمی درباره‌ی تاب‌آوری در برابر بیماری کرونا عوارض اجتماعی و روان‌شناختی آن و هم‌چنین مسایل اقتصادی، اجتماعی و مدیریت شهری مرتبط با این بیماری و نزدیک به ۱۰۰ دقیقه محتوای تصویری شامل ۲۴ کلیپ توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه بود. هم‌چنین با راه‌اندازی پویش «هر دانشجو یک رسانه‌ی سلامت» به منظور تولید محتوای فرهنگی و آموزشی و اطلاع‌رسانی، بیش از ۹۰ دقیقه محتوای تصویری (کلیپ) در قالب ۳۵ کلیپ تهیه ‌و در فضای مجازی هم‌رسانی شده است. اعضای این کارگروه‌ها تلاش گسترده‌ای کردن تا بتوانند با جامعه استانی و ملی ارتباط برقرا کنند و مشاورههای روان‌شناختی، تربیتی، اقتصادی و مدیریتی مورد نیاز را در اختیار مردم متأثر از کرونا قرار دهند. اگر از نظر شما پیشگیری و مراقبت راه اصلی مقابله با بیماری کروناست، به نظر میرسد معاونت فرهنگی دانشگاه در چارچوب چنین کارگروه‌هایی و شبکه‌های مجازی بزرگترین خدمت را به بخش درمان و  پزشکی استان داشته است. موضوعی که کلا از نظر شما پنهان شده است.  در حال حاضر نیز این شبکه‌ای ترویجی و اطلاع‌رسانی با مردم ارتباط گسترده‌ای برقرار کرده‌اند. 
  2. معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه برای جلوگیری از وقفه در امور پژوهشی و تحقیقات و تأمین نیازهای پژوهشی دستگاه‌های اجرایی استان و کاهش اثرات بیماری کرونا بر بنیه علمی دانشگاه و جامعه بیشترین فعالیت و همکاری و همراهی را با دو مجموعه درون و بیرون دانشگاه برقرار کرده است. علیرغم وجو خطرات ناشی از بیماری کرونا ولیکن فعالیت پژوهشی اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز نه تنها کاهش نیافته است، بلکه از نظر کمی و کیفی گسترش بیشتری نیز داشته است. در همکاری آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز با معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی انجام تصویربرداری از ماسک‌های مورد آزمایش اعضای هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی جندی‌شاپور در آزمایشگاه این دانشگاه انجام شده است. 
  3. معاونت آموزشی دانشگاه با طراحی و  آماده‌سازی سامانه‌های آموزشی با کمک استادان و کارکنان دانشگاه از بروز هرگونه وقفه در فرایند آموزش در سطوح کارشناسی، ارشد و تحصیلات تکمیلی جلوگیری کرده است. چنین اقداماتی باعث شده اثرات زیانبار بیماری کرونا بر جامعه دانشجویی استان، کاهش یابد و  هم اکنون کلیه فعالیت های آموزشی دانشگاه به نحو قابل قبولی در جریان است. 
  4. معاونت دانشجویی دانشگاه، افزون بر سامان‌دهی به اسکان و خدمات‌رسانی به آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در طول مدتی که از پیدایی و گسترش بیماری کرونا در کشور و استان می‌گذرد، ضرورت داشت برای پیگیری و اجرای پژوهش‌های عملی مرتبط با پایان‌نامه‌های تحصیلی خود در دانشگاه حضور فیزیکی داشته باشند، با پیگیری مسایل و مشکلات دانشجویان و پیگیری و رتق و فتق مجازی امور دانش‌آموختگان سهم مهمی در کاهش مراجعه حضوری دانشجویان به استان داشته است. 
  5. در کنار این حضور استادان، کارکنان و  دانشجویان دانشگاه در راه‌اندازی پویش‌هایی برای حمایت از بیماران و خانواده‌های بیماران کرونایی از نظر  روحی، مالی و اجتماعی و فرهنگی بسیار قابل تقدیر است. 

با عنایت به چنین خدمات و کوشش‌های ارزنده‌ای که در دانشگاه صورت گرفته است، بیان این که دانشگاه در ۱۴ ما تعطیلی به سر برده و به دانشگاه علوم پزشکی ۵ دستگاه خودرو کمک نکرده است، جفایی بزرگ بر خدمات وزین و تکاپوی مستمر خانواده‌ی بزرگ دانشگاه شهید چمران اهواز در مقابله با بیماری کرونا است. متأسفانه ناآگاهانه یا خدای نکرده از روی غرض‌ورزی در مورد دانشگاه‌های وزارت علوم داوری کرده‌اید و مطمئن باشید میزان تعهد سازمانی و اخلاقی و پاسخگویی این عزیزان به مردم و در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی با گفتن شما کم و زیاد نخواهد شد!!!! 

استادان دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشگاه شهید چمران اهواز نیز نسبت به عملکرد حضرتعالی گلایه‌هایی دارند و فعلا طرح این مسایل را به مصلحت کشور و استان نمی‌دانند. أن‌شاءالله پاسخ مناسب فرافکنی و فرار به جلوی شما در زمان مناسب از مجاری رسمی دانشگاه داده خواهد شد. بدون شک همه‌ی دستگاه‌های استان بنا به مأموریت خود وظیفه دارند در این امر مهم با هماهنگی و همدلی عمل نمایند. با استعانت از الطاف الهی امیدواریم همه‌ی دانشگاهیان به جای طرح مباحث انحرافی، به وظایف اصلی خود عمل کنند و کوشش کنیم تا آلام و دردها و آسیب‌های بیماری کرونا بر کشور ایران و استان خوزستان کاهش یابد. 

با تقدیم احترام

دکتر یداله مهرعلیزاده

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز

دکتر مهرعلی زاده پاسخ گلایه آمیز دکتر یداله مهرعلیزاده استاد دانشگاه شهید چمران به انتقادهای دکتر ابول‌نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور از عملکرد دانشگاه چمراندکتر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 7 در انتظار بررسی : 7 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.