کد خبر : 3989
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 دی 1397 - 12:08

انتقال آب عامل شوری آب شرب خوزستان /رابطه بیکاری و انتقال آب

? مساله بودجه برای انتقال آب  خوزستان مشخص نیست آیت الله حیدری در خصوص مساله بودجه انتقال آب خوزستان ادامه داد: هنوز مشخص نیست که آیا دولت واقعا اعتباری برای طرح های انتقال آب خوزستان در بودجه سال بعد در نظر گرفته است یا خیر و تنها مصاحبه ای از رییس سازمان برنامه و بودجه

? مساله بودجه برای انتقال آب  خوزستان مشخص نیست

آیت الله حیدری در خصوص مساله بودجه انتقال آب خوزستان ادامه داد: هنوز مشخص نیست که آیا دولت واقعا اعتباری برای طرح های انتقال آب خوزستان در بودجه سال بعد در نظر گرفته است یا خیر و تنها مصاحبه ای از رییس سازمان برنامه و بودجه بر این مبنا منتشر شده است.

وی اظهار داشت: امیدواریم که چنین اعتباری در بودجه سال ۹۸ پیش بینی نشده باشد اما اگر هم چنین باشد باتوجه به اینکه بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخالف این مساله هستند به احتمال قوی در مجلس رد خواهد شد، ضمن انکه چنین امری مخالف برنامه توسعه ششم است و قطعا شورای نگهبان نیز با ان مخالفت می کند.

وی ادامه داد: گفته می شود در این دولت هیچگونه مجوز برداشت آبی داده نشده است اما در جلسه شورای امنیت ملی طبق آخرین امار و اطلاعات خلاف این مساله ثابت شد و مجموعه نظام به این نتیجه رسید که این طرح ها باید متوقف شود.

وی گفت: هنوز تونل انتقال آب کوهرنگ سه تکمیل نشده است اما به وسیله موتور پمپ ۵۰ میلیون متر مکعب آب به استان اصفهان منتقل می شود.
آیت الله حیدری با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت یاب برای راستی آزمایی در این خصوص عنوان کرد: در طول دوره های مختلف طرح های انتقال آب بدون مجوزهای زیست محیطی اجرا می شدند اما در این دوره برای پروژه سولکان که سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب برای باغات پسته یک شرکت خصوصی در رفسنجان منتقل می کند، مجوز زیست محیطی داده شده است.

وی با تاکید بر لزوم شفاف سازی و اطلاع رسانی در این مساله اظهار داشت: تا پیش از این نمایندگان اصفهان مساله انتقال آب را به صورت پنهانی دنبال می کردند اما پس از انکه در اجرای اهداف مورد نظر دچار چالش شدند مساله استعفای دسته جمعی را مطرح کردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در صورت ادامه طرح های انتقال آب، خوزستان نابود می شود گفت: نخستین طرح انتقال آب از سرشاخه های این استان در سال ۱۳۳۲، دومین اقدام در سال ۱۳۶۴ ،سومین گام در سال ۱۳۷۲ و سپس در دولت اصلاحات اتفاق افتاد و ادامه پیدا کرد .
وی ادامه داد: گفته می شود این طرح ها برای تامین آب شرب است اما حدود ۱۰ برابر آب مورد نیاز شرب تاکنون برای مصارف دیگر مثل صنعت، فولاد، فضای سبز، کشاورزی و کشت برنج منتقل شده است.
وی گفت: طبق آمار موجود سرانه فضای سبز در کشور ۱۱٫۵ مترمربع است که این میزان در اصفهان ۲۸ مترمربع است و می خواهند این سرانه را به ۳۲ مترمربع برسانند.

?انتقال آب عامل شوری آب شرب خوزستان

به گفته وی شور شدن آب شرب خوزستان به ویژه در شهرهای آبادان و خرمشهر یکی از آثار انتقال آب است زیرا حق آبه خلیج فارس تأمین نشد، آب شور خلیج به بهمن شیر و کارون وارد شد و شوری آب شرب آبادان و خرمشهر به ۲۲ هزار میکروموس بر متر مکعب رسید.
آیت الله حیدری اظهار داشت: طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی ۲۰ درصد محصولات کشاورزی در سال های اخیر کاهش داشته است جدا از اینکه کشت پاییزه در برخی مناطق استان ممنوع اعلام شد، کشت زمستانه هم مثمر ثمر نبوده است.
وی کاهش ۴۰ درصدی محصولات نیشکر شرکت های کشت را از دیگر آثار این امر دانست و خاطر نشان کرد: آلوده شدن محیط زیست و تغییرات اکوسیستمی با خشک شدن قسمت های وسیعی از تالاب هورالعظیم، شادگان و دیگر تالاب های استان دیگر اثر انتقال آب است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از دیگر مضرات انتقال آب، افزایش کانون های مولد ریزگردها است گفت: ۵۰ درصد مراتع استان به دلیل کاهش آب خشک شدند همچنین حدود ۳۵ درصد مزارع استان و ۱۲ تا ۱۴ درصد نیز تالاب ها خشک شد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مخالف انتقال آب برای مصرف شرب نیستیم یادآور شد: بر اساس محاسبات علمی چهار استان قم، اصفهان، کرمان و یزد در سال نیازمند ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب شرب هستند که باید از سرشاخه های کارون یا دز تأمین شود اما در حال حاضر طرح های مورد بهره برداری و یا در حال اجرا در زمینه انتقال آب حدود ۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون مترمکعب است.

?رابطه آمار بیکاری و انتقال آب

وی با اعلام اینکه ایجاد مشکلات جدی برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از دیگر تبعات انتقال آب است عنوان کرد: طرحی که به واسطه تولید میلیون ها تن محصولات کشاورزی با اشتغال زایی زیادی همراه است به دلیل انتقال آب دچار مشکل شده است در واقع تنها ۲۵ درصد از ایده مقام معظم رهبری در حال عملیاتی شدن است و از ۵۰ درصد از این میزان نیز تاکنون اجرا شده و مابقی به مرحله اجرا نرسیده و با مشکل جدی کم آبی مواجه است.
آیت الله حیدری با اشاره به اینکه انتقال آب باعث بالا رفتن این آمار در استان شد ادامه داد: کشاورزان به دلیل کمبود آب و عدم کشت به حاشیه نشینی در شهرها روی آوردند که این مهاجرت مشکلات بیکاری، آسیب های اجتماعی، معیشتی، امنیتی و اخلاقی را در پی دارد، بیکاری در خوزستان طبق برخی آمار، ۲ برابر حد متوسط کشور است.

?لزوم اجرای کامل طرح ۵۵۰ هزار هکتاریامام جمعه موقت اهواز ادامه داد:جوانان و روحانیون انقلابی با حفظ همدلی و وحدت باید در مقام مطالبه گری و پرسشگری باشند، همانطور که سیاه نمایی در خصوص مسائل نشانه جهالت است پنهان کردن مشکلات نیز خیانت محسوب می شود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص طرح احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری تصریح کرد: تا پیش از سال ۹۲ بودجه این طرح به صورت عمومی در مجلس شورای اسلامی تصویب می شد و از دولت هشتم تا دهم تنها ۱۷ درصد رشد داشت.
آیت الله حیدری گفت: دولت دوازدهم با اجازه رهبری یک و نیم میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای فاز اول این طرح برداشت کرد و فاز اول نیز به اتمام رسید که به همین جهت از دولتمردان تشکر می کنیم.
وی خواستار اجرای فاز دوم این طرح شد و افزود: طبق نظر کارشناسان اجرای کامل فاز دوم این طرح به ۶ سال زمان و اعتبار سه میلیارد دلار نیاز دارد که قطعا این اعتبار کلان را نمی توان از بودجه عمومی کشور برداشت کرد.
هفته گذشته ۱۹ نفر از نمایندگان استان اصفهان در اعتراض به حذف اعتبار طرح های انتقال آب این استان در بودجه سال آتی استعفای خود را تقدیم رییس مجلس شورای اسلامی کردند و در ۲ جلسه علنی هفته جاری مجلس حضور نیافتند. نمایندگان مستعفی استان اصفهان در مجلس پس از جلسه روز دوشنبه این هفته خود با علی لاریجانی رییس مجلس روز گذشته نیز با محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه جلسه‌ ای برگزار کردند.
خواسته نمایندگان ایجاد اصلاحاتی در بودجه سال ۱۳۹۸ و ردیف دار شدن طرح ‌های تامین آب استان اصفهان و ایجاد ستاد احیای زاینده رود بود.
نمایندگان استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان نیز هفته گذشته نامه ای به شورای عالی امنیت ملی و سران سه قوه مبنی توجه به حل مشکلات آبی تمامی استان ها نوشتند و خواستند که فقط به اصفهان توجه نشود.ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.