کد خبر : 17594
تاریخ انتشار : شنبه 7 فروردین 1400 - 23:29

اهمیت شاخص های شهرسازی در کلانشهرها

خبرهای مهم خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانید

✍دکتر حسین رحمانی در یادداشتی با عنوان  “اهمیت شاخص های شهرسازی در کلانشهرها” نوشت:

 

اولویت اصلی در طراحی فضای شهری و شهرسازی انسان است و شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نقش مهمی در شهرسازی داشته و به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر مدیریت شهری اثرگذار است.

IMG 20210317 WA0020 اهمیت شاخص های شهرسازی در کلانشهرها

شهر فضایی است که از نظر اجتماعی پیوسته در حال توسعه است و نیاز اجتماع از قبیل سکونت، حمل و نقل، کار و فراغت را برطرف می کند. در طول تاریخ نیز به دلایل مختلف کارکرد شهرها مداوم تغییر یافته است.

 

شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در هر زمان نقش مهمی در پروسه ی تغییر شهرها داشته و این شرایط به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر شکل مدیریت شهری، نحوه ی استفاده از مکان شهری و نوع ارتباط شهرنشینان با یکدیگر اثرگذار بوده است.

 

لزوم توجه به ایمنی شهری و عمومی در مدیریت شهری و شهرسازی

 

با توجه به رشد جمعیت و افزایش شهرنشینی، توجه به حوادث طبیعی و خطرناک و کاهش آسیب پذیری شهری در برابر آن به عنوان یک پارامتر اثرگذار و تعیین کننده در برنامه ریزی شهری و شهرسازی ضروری است. کاهش آسیب پذیری شهر و شهروندان در برابر سوانح طبیعی تنها از طریق تمهیدات ساختمانی مقدور نخواهد بود و توجه به ایمنی شهر در برنامه ریزی شهری باید مدنظر قرار بگیرد.

 

لزوم شهرسازی مدرن در کنار حفظ آثار تاریخی و معماری ایرانی

 

شهرسازی مدرن از مهم ترین جنبش های مربوط به طراحی فضاهای شهری است که در صدد ساختن فضایی بهتر برای شهروندان است. طرح های ارائه شده از منظر شهرسازی نوین، تغییر و تحولات جدید در حوزه شهری، نوسازی شهری و تهیه نقشه شهر را شامل می شود.

 

متاسفانه امروزه شهرها مانند اهواز نه تنها اصول مدرنیته رعایت نشده بلکه از اصول معماری ایرانی خود نیز فاصله گرفته به طوری که شهرها به تدریج از هویت کالبدی خود فاصله گرفته اند.

 

توجه به بافت قدیمی و تاریخی و حفظ این آثار و توجه به شهرسازی مدرن در کنار معماری اصیل ایرانی از فاکتورهایی است که باید توسط مدیران شهری و در شهرسازی مورد توجه قرار بگیرد.

 

ضرورت توجه به گردشگری

 

متاسفانه امروزه به گردشگری به عنوان درآمد پایدار شهری در اهواز توجه زیادی نشده و بسیاری از بناهای تاریخی گَرد فراموشی گرفته یا در حال نابودی است.

 

همچنین غفلت از مناسب سازی شهری و عدم پاسخگویی به نیازهای روانی، عاطفی، فرهنگی و رفاهی شهروندان یکی از ضعف های اساسی طرح های توسعه شهری است که موجب نابسمامی و بروز انواع بیماری های روحی و روانی شده است.

 

 

اولویت اصلی در طراحی فضای شهری انسان ها هستند

 

اولویت اصلی را در طراحی فضای شهری انسان است، برای طراحی طرح تفصیلی نیز باید مسئله را با دیدن و پرسیدن از مردم، شناخت نیازها، مطالعه منابع و اسناد برنامه‌ ریزی لازم را انجام داد. زمانی که طرح بدون کار کارشناسی و تنها پشت میز انجام شود مشکلاتی را در شهر به وجود می‌آورد. امروزه مشکل طرح‌ های تفصیلی ما بی‌ توجهی به این مسائل است که به دلیل ماهیت تهیه طرح تفصیلی و نگاه صرف عقلانیت و مدرنیسم در درون طرح‌های تفصیلی وجود دارد.

.

حسین رحمانی مسئول امور هماهنگی و اجرایی موسسه جهادی عدالت گستر خاتم الانبیا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.