کد خبر : 6574
تاریخ انتشار : شنبه 28 اردیبهشت 1398 - 15:38

“اهواز شهری که بود؛ شناخت تاریخ شهر اهواز”

کارگاه پژوهشی – آموزشی “اهواز شهری که بود؛ شناخت تاریخ شهر اهواز” با حضور اعضای شورای شهر اهواز، مدیران و کارشناسان شهرداری در سالن جلسات دفتر شهردار برگزار شد. عضو هئیت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این کارگاه با اشاره به تاریخ چند هزار ساله شهر اهواز گفت: شهر اهواز حداقل دارای چهار سایت

کارگاه پژوهشی – آموزشی “اهواز شهری که بود؛ شناخت تاریخ شهر اهواز” با حضور اعضای شورای شهر اهواز، مدیران و کارشناسان شهرداری در سالن جلسات دفتر شهردار برگزار شد.

IMG 20190518 163302 269 300x300 اهواز شهری که بود؛ شناخت تاریخ شهر اهواز

عضو هئیت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این کارگاه با اشاره به تاریخ چند هزار ساله شهر اهواز گفت: شهر اهواز حداقل دارای چهار سایت تاریخی است که نیازمند برنامه ریزی و توجه جدی مسئولین هستند.

وی افزود: برای مثال در محوطه تاریخی واقع در گورستان چنیبه در مجاورت شهرک اکباتان گمانه زنی هایی انجام شده است که عمر این قلعه – بازارگاه را بیش از ۳۰۰۰ سال نشان می دهد.

وی همچنین افزود: حداقل بیست لایه فرهنگی در این گورستان یافت شده است، ولی متاسفانه اکنون به یک محل زباله تبدیل شده است و حتما لازم است شهرداری و میراث فرهنگی در این خصوص کاری انجام دهند.

وی همچنین به دیگر نقاط باستانی اهواز از جمله تپه بیسیم آسیه آباد که محل کوره های سفالسازی بوده است، گوردخمه های زرتشتیان در تپه منبع آب (پارک کوهساران) و سایت هرمز اردشیر در چهارشیر (حد فاصل نیوساید و خرمکوشک و سه راه فرودگاه) اشاره کرد و گفت: اهواز از قدیم مرکز تجارت آبی شهر و بازارگاه منطقه بوده است و همین دلیل نام هوجستان بازار(خوزستان بازار) را بر بخشی از شهر اهواز گذاشته بودند که محل آن سراسر ساحل غربی کارون امروزی میشود و امروز هم اگر بخواهیم چرخه اقتصاد شهر اهواز را زنده کنیم باید به تقویت بازارهای آن بپردازیم.

وی همچنین به مرور تاریخ سیل در شهر اهواز پرداخت و افزود: بدلیل وجود شهر در کنار رودخانه، بروز سیلاب در این شهر امری عادی بود و در گذشته همواره تدابیری برای مدیریت آن اندیشیده می شد.

دکتر ایزدی، عضو محترم شورای اسلامی شهر اهواز نیز که دراین جلسه حضور داشت از برپایی چنین کارگاهی سپاسگزاری کرد و افزود شهر اهواز دارای تاریخ بسیار ارزنده ای است که نیازمند توجه است.

گفتنی است در این کارگاه سه ساعته که توسط گروه مطالعات و پژوهش معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی برگزار شد، حضار به پرسش و پاسخ در زمینه تاریخ شهر اهواز پرداخته و بر اهمیت و ضرورت توجه شایسته به آثار تاریخی و فرهنگی شهر اهواز تاکید شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.