کد خبر : 22880
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 فروردین 1401 - 19:57

اهواز پارسال ۸۳ روز خاکی بود

اخبار مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانید

مسؤل آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه اهواز پارسال ۸۳ روز دچار گرد و غبار بود، گفت: آبگیری تالاب‌ها و مراقبت و نگهداری از پوشش گیاهی ایجاد شده در کانون‌های داخلی، مهمترین عامل در کاهش روزهای گرد و غباری است.

20220413 195235 اهواز پارسال ۸۳ روز خاکی بود

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، ️علیرضا آذریان، مسؤل آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با تشریح روزهای آلوده از نظر غبار با اندازه ۱۰ میکرون (PM۱۰) که نشان‌دهنده روزهای گرد و خاکی است افزود: هوای اهواز در پارسال، ۱۳ روز در شرایط پاک، ۲۶۹ روز در شرایط قابل قبول (سالم)، ۶۷ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، هفت روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها، ۶ روز در شرایط ناسالم و سه روز در شرایط خطرناک بود.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ نیز هوای اهواز، ۱۹ روز در شرایط پاک، ۲۸۹ روز در شرایط قابل قبول (سالم)، ۵۲ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، چهار روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها و ۲ روز در شرایط بسیار ناسالم بوده و هیچکدام از روزها در شرایط خطرناک نبود.

آذریان با اشاره به روند بهبود شونده هوای اهواز از سال ۹۵ تا ۹۸ ، اضافه کرد: به ویژه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ که بارش‌های خوبی رخ داد، پدیده گرد و غبار در اهواز به کلی منتفی شد.

به گفته وی، آمار گرد و غبار در سال‌های اخیر، نقش تعیین کننده آب و بارندگی را در کاهش ریزگردها در کانون‌های داخلی و خارجی ثابت کرد و تاثیر ایجاد پوشش گیاهی در کانون‌های ریزگرد، آبگیری تالاب هورالعظیم و سایر تالاب‌ها را در غیرفعال شدن کانون‌های گرد و غبار نشان داد.

وی با بیان اینکه باید نگران افزایش زمان ماندگاری گرد و غبار باشیم، ادامه داد: شرایط سکون و ابرناکی باعث تشدید گرد و غبار و افزایش ماندگاری شده و شرایطی که در ماه‌های اخیر مشاهده شده مشخص می‌کند در کنار رطوبت، شرایط ایستایی و باد کم باعث افزایش ماندگاری گرد و غبار می‌شود.

آذریان گفت: گرد و غبارهایی که پارسال در اهواز رخ داده بیشتر ناشی از تاثیر جریان‌های همرفتی بود و منشاء آن به نسبت مساوی هم از کانون‌های داخلی و هم خارجی شکل گرفته بود.

وی درباره راهکارهای کاهش گرد و غبار نیز توضیح داد: همیاری بین‌المللی به ویژه با کشورهای همسایه برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار باید افزایش یابد اما حتی اگر در دیپلماسی و مذاکرات به نتیجه نرسیم، می‌توانیم کانون‌های داخلی و مرزی را با مراقبت و نگهداری از پوشش گیاهی ایجاد شده در کانون‌ها و تامین حقابه تالاب‌ها کنترل کنیم.

مسؤل آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین درباره روزهای آلوده اهواز ناشی از غبارهای با اندازه ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) که بیشتر شاخص آلودگی هوای صنعتی است نیز توضیح داد:  اهواز پارسال ۱۸ روز در شرایط پاک، ۱۴۶ روز در شرایط قابل قبول، ۱۲۳ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۷۰ روز در شرایط ناسالم، هشت روز در شرایط بسیار ناسالم بود و در شرایط خطرناک قرار نگرفت.

وی افزود: اهواز در سال ۱۳۹۹، ۶ روز هوای پاک،۱۸۳ روز هوای قابل قبول،۱۲۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵۵ روز هوای ناسالم قرار داشت و هیچکدام از روزها در شرایط بسیار ناسالم و خطرناک نبود.

آذریان، پایداری جو، آتش زدن مزارع، صنایع آلاینده و کیفیت سوخت را از عوامل افزایش روزهای آلوده بیان کرد و گفت: با وجود منابع تولیدکننده گازهای آلاینده اما آلودگی گازها را به دلیل سبکی این نوع گاز و توپوگرافی خوزستان نداریم؛ معمولا رطوبت و شرجی باعث می‌شود این گازها به مواد دیگر تبدیل شوند.

بر اساس این گزارش، در پی خشکسالی شدید در خوزستان، وقوع گرد و غبار از زمستان پارسال شدت گرفته است. در آخرین مورد، ریزگردها از حدود یک هفته پیش بیشتر نقاط خوزستان را درگیر کرده و امروز چهارشنبه مدارس ابتدایی و پیش دبستانی‌ها در ۱۰ شهرستان تعطیل شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.