باغ صمیمی رامهرمز آفت زده و بی‌باغبان

باغ صمیمی در رامهرمز تنها باغ سنتی و اصیل ایرانی ثبت ملی در خوزستان ، ۲ سال است بی باغبان و آفت زده به حال خود رها شده و در معرض خشکیدن است. به گفته کارشناسان میراث فرهنگی باغ عمارت صمیمی این شهرستان با قدمتی ۲۰۰ ساله و در سطح ۱۶ هزار متر مربع که

باغ صمیمی در رامهرمز تنها باغ سنتی و اصیل ایرانی ثبت ملی در خوزستان ، ۲ سال است بی باغبان و آفت زده به حال خود رها شده و در معرض خشکیدن است.

92377 817 300x214 باغ صمیمی رامهرمز آفت زده و بی‌باغبان

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی باغ عمارت صمیمی این شهرستان با قدمتی ۲۰۰ ساله و در سطح ۱۶ هزار متر مربع که در سال ۱۳۷۸در فهرست آثار ملی جای گرفت،نیاز به مراقبت و حفاظت دارد.

مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز گفت: باغ عمارت صمیمی به خاطر نداشتن باغبان وضعیت خوبی ندارد، علف‌های هرز در آن زیاد شده و درختان آن مدت‌ها است که هرس نشده‌اند.

منصور معتمدی دوشنبه اظهار کرد: این باغ دچار نوعی ‌آفت شده و اگر سریعا برای از بین بردن آن اقدام نشود درختان آن خشک می شود و از بین می رود.

وی تصریح کرد: این باغ دارای انواع زیادی از درختان مرکبات و نخل است و نوعی درخت گلدار به نام ارغوان دارد که در رامهرمز مشابه آن وجود ندارد.

این دوستدار میراث فرهنگی یادآور شد: این مشکلات را با میراث فرهنگی در میان گذاشتیم و با آن‌ها صحبت کردیم به طور کلی این باغ نیاز به مراقبت و آبیاری مرتب دارد.

وی با تاکید بر این که این باغ یکی از ارزش عمارت صمیمی بدون این باغ کم خواهد شد تصریح کرد: این باغ را می توان در رده باغ فین کاشان و باغ ارم شیراز دانست.

**باغبان‌ها نیمه دوم سال به باغ می‌آیند

رییس اداره میراث فرهنگی رامهرمز با تایید این که در حال حاضر مدت ۲ سال است این باغ باغبان ندارد به خبرنگار ایرنا گفت: باغبان های این باغ چندین سال پیش به خاطر نبود اعتبار از باغ رفتند و قرار است با تامین اعتبار دوباره باغبان برای باغ بیاوریم.

محمد محمدعلی‌نژاد اظهار کرد: مشکلات فعلی این باغ نیز به سال‌های قبل بازمی‌گردد البته در مقاطع خاصی با باغبانان قراردادی بسته می‌شد اما بعد از اتمام قرارداد باغبان‌ها می‌رفتند.

وی با تاکید بر این که باغ صمیمی به خاطر مساحت زیاد نیاز به چند باغبان دارد اظهار کرد: ۲ باغبان در حال حاضر برای باغ در نظر گرفته شده که در نیمه دوم سال در باغ مشغول به کار خواهند شد، با شورای شهر رامهرمز نیز وارد مذاکره شده‌ام تا از نیروهای فضا سبز برای رسیدگی به این باغ استفاده کنیم.

رییس اداره میراث فرهنگی رامهرمز با بیان این که امکان احیای این باغ وجود دارد اظهار کرد: کار شناسنامه دار شدن این باغ هم با همکاری جهاد کشاورزی در دست اقدام است و بر اساس این شناسنامه باغ را احیا می کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.