کد خبر : 8556
تاریخ انتشار : شنبه 29 تیر 1398 - 5:49

محدودیت های نابجا برای ساخت‌ و ساز باید از پیش پای‌ مردم‌ برداشته شود/ فرسودگی درمسجدسلیمان بالاست

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: بنظر میرسد ما باید سه کار مهم و اساسی در مسجد سلیمان انجام دهیم تا شهر از این شرایطی که دارد خارج شود.   به گزارش پایگاه خبری خوزتاب ، مازیار حسینی پس از بازدید‌ از‌ منازل زلزله زده با حضور در جلسه شورای مدیریت بحران مسجدسلیمان اظهار

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: بنظر میرسد ما باید سه کار مهم و اساسی در مسجد سلیمان انجام دهیم تا شهر از این شرایطی که دارد خارج شود.

IMG 20190720 065351 793 300x300 محدودیت های نابجا برای ساخت‌ و ساز باید از پیش پای‌ مردم‌ برداشته شود/ فرسودگی درمسجدسلیمان بالاست

 

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب ، مازیار حسینی پس از بازدید‌ از‌ منازل زلزله زده با حضور در جلسه شورای مدیریت بحران مسجدسلیمان اظهار کرد: در مسجدسلیمان اینقدر وضعیت فرسودگی بالاست که اماکن با شتاب زلزله ۲۵ سانتی‌متری تخریب شده در حالی که باید تاب زلزله تا ۲۰۰ سانتی‌متر داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در قدم اول باید محدودیتهای نابجا در ساخت و ساز را از پیش پای مردم برداریم تا افرادی که می‌توانند ساخت و ساز های خوب و ایمن داشته باشند روی به ساخت و سازهای  غیر قانونی و نا ایمن نیاورند. در جاهایی که محدودیت بوده مثل حریم چاه های نفت باید محدودیت ها را برداریم تا ساخت و ساز قانونی انجام شود و به این مصیبت که امروز مردم دچار شدند‌ باز گرفتار نشویم.خیلیها خوب ساختند ،درست ساختند اما چون نظارت درستی نیست ،نقشه ای وجود ندارد محصول کار چیزی شده که ما امروز می بینیم و آسیب محدودیت های نابجا در آخر به چشم همه ما میرود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد :  کار دوم این است که ؛ برای یکسری از محلات هیچ چاره ای غیر از جابجایی آنها وجود ندارد ،یعنی اینها در شیب ساخته شدند و عملا هیچ قفل و بستی به همدیگر ندارند.

حسینی تصریح کرد: زمین لرزه ای که در مسجدسلیمان اتفاق افتاد بر مبنای آنچه که شبکه شتاب نگاری لرزه کشور در اختیار مرکز تحقیقات قرار داده ، نشان میدهد طبق آیین نامه حداقل ده برابر این زلزله را باید ساختمان ببیند و هیچ اتفاقی نیفتد پس نشان میدهد  فرسودگی آنقدر زیاد است که برای یک دهم آن چیزیکه میبایست هیچ اتفاقی نمی افتاد، این خرابی ها ایجاد شده و اتفاق افتاده است.

معاون وزیر راه خاطر نشان کرد : مردم مسجدسلیمان مردمی شریف ، باحیا و دوستداشتنی هستند و به جای اینکه با دیدن ما مدعی باشند فقط تقاضای کمک می‌کردند.

وی ادامه داد : بنظرم جایی که ستاد اجرایی فرمان امام میتواند کمک کند اینجاست. ما بین شهرهای مان شهرهایی را داریم که همین شرایط را دارند که کار مشترکی بین سازمان ملی زمین و مسکن ،باز آفرینی و بنیاد مسکن در حال انجام‌ است و در چابهار یا زاهدان الگوی بسیار خوب و دقیقی در آنجا پیاده شده است. منتها مسئله ای که من در اینجا دیدم این است‌ ؛ وامی که در غالب تبصره ماده ۱۸ پرداخت میکنیم  شاید مردم این منطقه توان بازپرداختش‌ را نداشته باشند. ما مکانیزم‌ قانونی‌ برای‌ دادن‌ وام ۴۰ میلیونی را داریم‌ اما این مردم توان بازپرداخت آن را ندارند اگر ستاد اجرایی فرمان امام کمک کند که تفاهم نامه چهار جانبه ای ایجاد شود و بخشی از این کار را ستاد بر عهده بگیرید میتوان کار خوبی را انجام داد که هم مشکل اساسی شهر را حل میکند تا دیگر نگران آینده نباشیم و هم یک مسکن در شان و متناسب مردم ایجاد میکنیم ضمن اینکه توان تخصصی این کار در داخل کشور وجود دارد و الان در جای دیگر هم ما در حال انجامش هستیم و بسیار دقیق و منظم انجام می‌شود.

مازیار حسینی گفت  : موضوع سوم ساختمانهایی است که آسیب دیده اند اما قابلیت ترمیم و مقاوم سازی را دارند. برای این موضوع هم میتوانیم یک تیم فنی را داشته باشیم که این تیم فنی این ممیزی را انجام دهد و این شامل حال آن محلاتی که باید جابجا شوند نیست و مربوط به سایر محلاتی است که بخاطر محدویت های غیرقانونی بودن‌ و نظیر آن ساختمان ساخته شده اما اصول نظام مهندسی در آن رعایت نشده است و اگر  استاندار محدودیت ها را بردارد ما میتوانیم با هزینه ای اندک بهسازی لرزه ای انجام‌ دهیم و کاری کنیم که مردم بتوانند زندگی شان را در آنجا‌ ادامه دهند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان داشت : ظاهرا تعهداتی شرکت نفت داشته که اگر استاندار اجازه بدهند و این تعهدات اضافه شود میتوان کارهایی انجام داد تا مسکن مهر که درصدی پیشرفت داشته دوباره فعال شود و تکمیل کردن این منازل هم وارد مدار شوند.

حسینی با تأکید بر اینکه شرکت نفت باید به تعهدات خود عمل کند، گفت: در زمینه مسکن مهر ظرفیت مازاد حدود ۱۲۰ واحد داریم که می توان از آن برای جابجایی منازل آسیب دیده از زلزله استفاده کرد.

IMG 20190720 075647 345 300x300 محدودیت های نابجا برای ساخت‌ و ساز باید از پیش پای‌ مردم‌ برداشته شود/ فرسودگی درمسجدسلیمان بالاست

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.