کد خبر : 19689
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 - 9:07

بررسی علل افت کشتی خوزستان

خبرهای مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبریKHUZTABبخوانید

کشتی خوزستان در یکی دو سال اخیر در دوران افت به‌سر می‌برد که این مهم، موجب نگرانی علاقمندان به این رشته پرطرفدار شده است

14000722000125 Test PhotoN بررسی علل افت کشتی خوزستان

   به گزارش خوزتاب، نتایج درخشان کشتی‌گیران کشورمان در مسابقات جهانی نروژ که اخیرا به پایان رسید، شور و خوشحالی خاصی را بین مردم کشور به راه انداخت اما در این میان، تعداد کم و عدم مدال‌آوری خوزستانی‌ها در تیم ملی کشتی فرنگی موجب انتقاد و نگرانی علاقمندان به کشتی شد.

 

خوزستان، بدون عنوان در المپیک و جهانی 

در حالی که سهم خوزستان در تیم ملی کشتی فرنگی تا همین دو سال پیش، نمایندگان متعدد و قرارگیری روی سکوهای جهانی و آسیایی بود، عدم مدال‌آوری خوزستانی‌ها در مسابقات اخیر(جهانی و المپیک) موجب نگرانی کشتی‌دوستان و ورزش‌دوستان استان شده است.

 

مضاف بر این، رتبه هیات کشتی خوزستان تا دو سال پیش به رده سوم کشور رسیده بود که گفته می‌شود این رتبه تا دهم تنزل یافته است.

این که مقصر این وضعیت کیست و چرا این شرایط به‌وجود آمده جای بررسی دارد که در ادامه این گزارش، کارشناسان به برخی از علل افت کشتی استان اشاره کرده‌اند.

14000722000119 Test NewPhotoFree بررسی علل افت کشتی خوزستان

فعلا قطب کشتی کشور نیستیم

محمدامین کجباف دبیر سابق هیات کشتی خوزستان در این خصوص گفت: متاسفانه در این دوره مسابقات جهانی نمایندگان کمی در تیم ملی داشتیم، این مسابقات،  مسابقات آسیایی و المپیک، به نوعی ویترین هر ورزشی هستند و وقتی هر استانی نفرات کمتری در این رویدادها داشته باشد، شانس مدال‌آوری‌اش کمتر می‌شود و واقعیت این است که خوزستان در دو سه سال گذشته از نظر کمیت و کیفیت نسبت به قبل افت داشته که محسوس نیز است  در حدی که حتی برخی عنوان می‌کنند خوزستان دیگر قطب کشتی فرنگی کشور نیست، درست است.

 

وی افزود: تا دو، سه سال پیش معمولا حدود ۵۰ درصد تیم ملی در بخش فرنگی از خوزستان بود اما حالا استان فارس و مازندران با کار بیشتر، صاحب مدال و جایگاه بیشتری در تیم‌ملی شده‌اند. آمار گویا  است و به نظرم اگر بخواهیم بگوییم این افت در کشتی خوزستان به خاطراست، پذیرفتنی نیست، کرونا برای تمام دنیا بوده است و باید مثل استان‌های دیگر درایت به خرج می‌دادیم و شرایط تمرین کشتی‌گیران را فراهم می‌کردیم.

 

دبیر سابق هیات کشتی خوزستان عنوان کرد: هنوز خانه‌های کشتی در خوزستان تعطیل هستندو با این توقف، نمی‌توان انتظاری هم داشت. برخلاف شرایط خوزستان، استان‌های دیگر طبق پروتکل‌های بهداشتی، اقداماتی برای فعالیت در رشته کشتی داشتند و نتیجه آن راهم گرفتند. خوزستان در مسابقات نونهالان کشور با دو طلا، دو نقره و دو برنز، قهرمان شد، در حالی که در آخرین قهرمانی کشور این رده سنی در سال ۹۸، خوزستان به ۱۴ مدال رسیده بود که شامل ۶ طلا، پنج نقره و سه برنز بود. به هر حال باید دید با چه کیفیتی قهرمان نونهالان کشور شدیم. من نگرانی‌ام از بابت رده‌های پایه است و واقعا این موضوع زنگ خطر است و اگر همین روند طی شود، اوضاع کشتی خوزستان بدتر می‌شود.

 

رده‌های پایه فراموش شده‌اند

اما رسول شمس از مربیان سازنده کشتی اندیمشک که سابقه مربیگری در رده‌های پایه تیم ملی را نیز در کارنامه دارد، به خبرنگار فارس گفت: به‌نظر می‌رسد هیات کشتی خوزستان برنامه‌ریزی و چشم‌انداز خاصی ندارد، توجه به رده‌های پایه که جزو اصول کار منسجم در ورزش است در یکی دو سال اخیر به خوبی صورت نگرفت و حتی مسابقات لیگ رده‌های پایه تعطیل شد تا عملا فرآیند مهم استعدادیابی در کشتی خوزستان به حاشیه برود.

14000722000120 Test NewPhotoFree بررسی علل افت کشتی خوزستان

وی افزود: طبق وعده‌هایی که رئیس هیات کشتی خوزستان داده بود، قرار بود به وضعیت معیشتی و شغلی قهرمانان استان توجه ویژه شود اما این وعده‌ها محقق نشد تا انگیزه قهرمانان ما نیز کم شود.

این مربی اندیمشکی گفت: برای ما سخت است که در هر محفلی حضور پیدا می‌کنیم، مردم درباره افت کشتی خوزستان و به‌ویژه اندیمشک به ما گلایه می‌کنند، جایگاه کشتی خوزستان با این همه استعداد این نیست و جای نمایندگان ما در تیم ملی در عرصه‌های بین‌المللی خالی  است. هیات کشتی و مسوولان ورزش خوزستان باید فورا برای احیای کشتی استان دست به کار شوند و اجازه ندهند زمان بیش از این از دست برود.

 

 

 

 

 

فصل بازسازی کشتی خوزستان

 به‌هرحال افت کشتی خوزستان در ماه‌های اخیر واضح و غیرقابل انکار است و هیات کشتی استان سریعا باید ابتدا آسیب شناسی و سپس برنامه‌ریزی مناسبی جهت احیاء و بازسازی این ورزش پر طرفدار و پر استعداد در خوزستان داشته باشد. فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.