کد خبر : 21513
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 بهمن 1400 - 16:32

بندرماهشهر میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور

اخبار مهم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان را در پایگاه خبری خوزتاب khuztab بخوانید

این‌ مراسم با حضور مدیرکل و معاون حوزه ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور، نماینده و فرماندار شهرستان بندرماهشهر و همچنین مدیران و کارشناسان ۱۷ استان کشور در بندرماهشهر درحال برگزاری‌ است.

IMG 20220213 WA0023 بندرماهشهر میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خوزتاب از بندرماهشهر، مصطفی پورعلی مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: از مسئولین شهرستان بندرماهشهر و استان خوزستان که دومین همایش کشوری حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این شهرستان برگزار می شود کمال تشکر و قدردانی را داریم.

وی افزود: این مراسم اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس سطح کشور است، وزارت میراث فرهنگی بارها همایش های سیاست گذاری و ثبت آثار ملموس و ناملموس را در کشور برگزار کرده اما هدف نهایی ثبت این آثار حفاظت و پاسداری از آن ها است.

مديركل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بیان داشت: نقش دولت و حاکمیت در ثبت و پاسداری از آثار ناملموس بصورت مشارکتی بوده و هویت میراث فرهنگی ناملموس به مردم که بانیان و حامیان اصلی آن هستند تعلق دارد، زیرا پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس تفاوت هایی نسبت به حفظ آثار ملموس دارد که نیازمند آموزش های کاربردی است.

وی ادامه داد: هیئت وزیران آیین نامه مشارکت در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها را به تصویب رسانده، این آیین‌نامه تکالیفی برای فرمانداری ها و نهادهای محلی و همچنین ساز و کار چگونگی پاسداری از این میراث را بیان کرده است.

حبیب آقاجری نماینده مردم بندرماهشهر در مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه این همایش بیان کرد: این همایش برای حفظ آثار فرهنگی کشور دارای اهمیتی ویژه است که مفتخریم این همایش در شهر کهن بندرماهشهر با قدمت بیش از ۳ هزار سال و یکی از اولین سکونتگاه های انسان در خلیج فارس برگزار می شود.

نماینده مردم بندرماهشهر گفت: هویت هر منطقه بر فرهنگ هایی که باید پاس داشته شود تا با این فرهنگ ها الگویی برای دیگران باشیم. بندرماهشهر در بعد ملی و اسلامی دارای تاریخی غنی است.

آقاجری افزود: خورهای متعدد و جزایر بکر بندرماهشهر که زیستگاه انواع حیوانات، پرندگان و ماهی ها است می تواند در حوزه گردشگری در منطقه بسیار مفید بوده و این موضوع توجه ویژه مدیران وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را میطبید.

فریدون بندری فرماندار بندرماهشهر با بیان توجه ویژه رهبری در خصوص مسائل فرهنگی بیان داشت: رهبری تلاش در راه فرهنگ را مجاهدت نامیده و بیان داشته اند اگر پایه های فرهنگی بخواهد مستحکم شود شرط آن این است که ایمان مردم به دین و موارد فرهنگی خودشان روز به روز استحکام پیدا کند و تضعیف نشود.

بندری خاطرنشان کرد: در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن این اقدامات یک مجاهدت است و تنها موردی که می تواند هویت و فرهنگ ملی ما را حفظ کند این مجموعه اقدامات جهادگونه است و همین خرده فرهنگ های می تواند به خوبی از هویت و میراث فرهنگ ملی دفاع کند.

فرماندار بندرماهشهر در ادامه گفت: باید تلاش کنیم غبار فرهنگی که بر روی فرهنگ غنی ملی ما را گرفته است برداشته شود و این فرهنگ اصیل ملی نمود پیدا کند. با ثبت، احیا و پاسداری از فرهنگ های بومی و منطقه ای باید در مقابل فرهنگ غربی که به اشتباه عنوان فرهنگ معیار در اذهان قرار داده شده ایستادگی کرد. از عزیزان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری که دلسوزانه دغدغه مند مشکلات میراث فرهنگی کشور هستند تشکر و قدردانی می کنیم.

سارا عبادی رییس اداره میراث فرهنگی و گردگشری بندرماهشهر با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش در بندرماهشهر بیان کرد: میراث ناملموس شامل آداب، سنن، رسوم و اعتقادات مناطق مختلف است. بندرماهشهر میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بوده و در این مدت کارگاه آموزشی نیز برای مدیران و کارشناسان برگزار می شود.

عبادی افزود: پرونده های کشوری که به منظور ثبت در آثار فرهنگی ناملموس آماده شده و پرونده های پاسداری از آثار ثبت شده سال های گذشته توسط هیئت داوران بررسی خواهد شد.

 

IMG 20220213 WA0031 بندرماهشهر میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور IMG 20220213 WA0034 بندرماهشهر میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور IMG 20220213 WA0032 بندرماهشهر میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور IMG 20220213 WA0028 بندرماهشهر میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور IMG 20220213 WA0035 بندرماهشهر میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور IMG 20220213 WA0037 بندرماهشهر میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور IMG 20220213 WA0038 بندرماهشهر میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.