کد خبر : 9682
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 مرداد 1398 - 11:27

بومی‌سازی ورق‌ فولاد ترش از خروج ۲۰۰ میلیون یورو ارز جلوگیری کرد

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین گفت: تولید تمام‌ایرانی خط لوله ۴۲ اینچ انتقال نفت گوره-جاسک، از خروج بیش از ۲۰۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری و زمینه رونق کسب‌وکار سازندگان داخلی را فراهم کرده است. به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان امروز (چهارشنبه، ۲۳ مردادماه) در نشست خبری که

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین گفت: تولید تمام‌ایرانی خط لوله ۴۲ اینچ انتقال نفت گوره-جاسک، از خروج بیش از ۲۰۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری و زمینه رونق کسب‌وکار سازندگان داخلی را فراهم کرده است.

 بومی‌سازی ورق‌ فولاد ترش از خروج ۲۰۰ میلیون یورو ارز جلوگیری کرد

به گزارش پایگاه خبری خوزتاب، امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان امروز (چهارشنبه، ۲۳ مردادماه) در نشست خبری که پس از بازدید از کارخانه فولاداکسین برگزار شد، اظهار کرد : کارخانه فولاد اکسین ظرفیت یک میلیون و ۵۰ هزار تن تولید ورقه‌های عریض دارد.

این مجموعه توانسته با حمایت‌های موثر شرکت ملی نفت ایران، مجموعه وزارت نفت و همچنین پشتیبانی‌های مجموعه‌های داخلی در حوزه های بالا و پایین دست، فناوری تولید ورق‌های ترش را به دست آورد.  وی افزود: شرکت فولاد اکسین خوزستان به عنوان تنها تولیدکننده ورق‌های عریض در کشور که از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرده، در حوزه تولید این ورق‌ها در صنعت نفت پیشتاز است.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین افزود: ماموریت اصلی شرکت فولاد اکسین ایجاد ارتباط بین صنعت فولاد و صنعت نفت است که متاسفانه در گذشته به دلیل مشکلاتی از قبیل نقدینگی از ماموریت اصلی خود دور ماند. خوشبختانه در سال های اخیر با حمایت‌های وزیر نفت از مجموعه فولاد اکسین این مجموعه توانست به ماموریت اصلی خود بازگردد.

ابراهیمی تاکید کرد: ما از ابتدای تاسیس کارخانه فولاد اکسین تا امروز حدود ۱۱۵ هزار تن ورق‌های API در محیط‌های شیرین تولید کردیم که امسال با تغییر رویکرد خود، توانستیم نزدیک به ۶۰ هزار تن ورق‌های API تولید کنیم که این مقدار معادل ۵۰ درصد کل تولید این مجموعه از ابتدای تاسیس تا به امروز است.

**تولید حدود ۱۵ هزار تن ورق برای طرح ساخت خط لوله طرح گوره-جاسک

وی اظهار کرد: ما در این مجموعه از مرحله سنگ تا مرحله نهایی ساخت لوله را در داخل کشور بومی‌سازی کرده‌ایم، فناوری تولید این ورق‌ها که قسمت میانی فعالیت تولید لوله است تنها در ۱۰ کشور دنیا وجود دارد اما ما با کمک همکارانمان امروز موفق به تولید حدود ۱۵ هزار تن ورق برای این پروژه شده ایم.

ابراهیمی با اشاره به دستور وزیر نفت در نمایشگاه صنعت نفت برای اجرای این پروژه، گفت: در تیرماه سال ۱۳۹۶ مجوز لازم برای تامین ۲۰ درصد از ورق های مورد نیاز پروژه صادر شد.

در مرداد ماه سال ۱۳۹۷استارت مذاکره با شرکت فولاد مبارکه زده شد و در مهرماه امسال، اسناد فنی و کیفی پروژه با مشارکت شرکت ملی نفت ایران، فولاد مبارکه، فولاد اکسین و لوله‌سازی اهواز تهیه شد و QCP و NPS طرح حاضر شد.

به گفته وی، در آذر ماه سال ۱۳۹۷ فاز اولیه نبرد ورق های آزمایشی X۶۰ برای استفاده از محیط ترش آغاز شد. طی ۴ مرحله حدود ۴۲۰ تن از این ورق‌ها تولید شد و در خردادماه ۱۳۹۸ فاز نهایی نبرد آزمایشی و دریافت تاییدیه‌های کیفی عملی شد و در این مرحله حدود ۷۶۰ تن تولید آزمایشی انجام شد. در تیر ماه امسال نیز با توجه به اینکه در فاز آزمایشی نتیجه خوبی حاصل شد، بخش نخست طرح به میزان ۱۵ هزار تن بسته شد.

امروز افزون بر ۱۵ هزار تن ورق در مجموعه حاضر و در حال آزمون‌هایی نهایی خوردگی است که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آینده بتوانیم ۱۵ تا ۳۰ هزار تن تولید کنیم.

وی با تاکید بر ارزش افزوده ایجاد شده به‌وسیله تولید بومی این ورق، عنوان کرد: تولید این ورق برای ما بسیار ارزشمند است و می تواند مجموعه ما را به عنوان مجموعه‌ای صنعتی در دنیا متحول کند. پروژه گوره-جاسک ۳۶۶ هزار تن از این ورق نیازمند است که حضور شرکت های خصوصی مانند شرکت فولاد اکسین در چنین پروژه عظیمی به تثبیت اشتغال کمک کرده و رونق اقتصادی را به همراه داشته است.

ابراهیمی افزود: اگر نگاه پدرانه صنعت نفت به صنایع داخلی چه بالادست و پایین دست نبود، شرکت فولاد اکسین به این موفقیت نمی‌رسید. این پروژه که هم‌اکنون به بار نشسته، مدیون حمایت‌های وزارت نفت است و اگر شرکت ملی نفت ایران به بومی‌سازی معتقد نبود، ما محکوم به شکست بودیم.

به گزارش خوزتاب، روز چهارشنبه ۲۳مرداد ۹۸ رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، فرخ علیخانی، معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران، تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، محمد سقایی، مجری طرح ساخت خط لوله گوره-جاسک و جمعی از نمایندگان رسانه‌های داخلی امروز چهارشنبه ۲۳مردادماه ۱۳۹۸  از شرکت های لوله‌سازی اهواز و فولاد اکسین اهواز به عنوان تامین کنندگان لوله‌های این طرح، بازدید کردند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.